Rekordmånga leveranser samt högre försäljningsintäkter och rörelseresultat för ŠKODA första halvåret 2017

• Rekordmånga leveranser: Ökning med 2,8 procent till 585 000 bilar
  • Försäljningsintäkterna ökade med 22,6 procent till 8 720 miljarder euro
  • Rörelseresultat på 860 miljoner euro, ökning med 25,5 procent

Södertälje, 31 juli 2017 – Framgångarna för ŠKODA fortsätter. Under första halvåret 2017 ökade den tjeckiska biltillverkaren såväl antalet leveranser som omsättningen och vinsten.
Från januari till juni ökade leveranserna till kunder med 2,8 procent till rekordhöga 585 000 bilar. Försäljningsintäkterna växte med 22,6 procent till 8 720 miljarder euro och jämfört med samma period förra året ökade rörelseresultatet med 25,5 procent till 860 miljoner euro.

”ŠKODA växte starkt även under första halvan av 2017”, säger företagets CEO Bernhard Maier. ”Vårt moderna och attraktiva modellutbud utökades i februari med en viktig komponent, nya ŠKODA KODIAQ, som tagits emot extremt väl av kunderna. Efterfrågan är fortsatt hög och arbetet i fabrikerna går på full kapacitet. Vi ser optimistiskt på det andra halvåret och under fjärde kvartalet kommer vi växa ytterligare med lanseringen av vår nya kompakt-SUV ŠKODA KAROQ”.

Försäljningsintäkterna ökade med 22,6 procent till 8 720 miljarder euro under årets första sex månader (första halvåret 2016: 7 114 miljarder euro). Under samma period ökade rörelseresultatet med imponerande 25,5 procent till 860 miljoner euro (685 miljoner euro samma period 2016). Försäljningsavkastningen ökade med 9,9 procent (från 9,6 procent  2016) och kassainflödet netto nådde 1 159 miljarder euro.
”Den krävande marknaden är en stor utmaning för hela branschen”, säger Klaus-Dieter Schürmann, medlem i ledningsgruppen och ansvarig för ekonomin. ”Med mycket bra resultat visar ŠKODA sin finansiella styrka och säkerhet. Gynnsamma volymer och mix-effekter är viktiga faktorer för ŠKODAs framtida förbättrade lönsamhet. Valutakurser har också bidragit till detta års starka resultat.”

Som en del i ŠKODA Strategy 2025 ska företaget växa och modellprogrammet breddas de närmaste åren med huvudsakligt fokus på utökad SUV-portfolion. Med 27 100 leveranser av nya ŠKODA KODIAQ sedan februari har den nya suven haft en mycket stark start på marknader över hela världen och nästa milstolpe för företaget blir lanseringen av nya ŠKODA KAROQ som hade världsdebut i Stockholm 18 maj 2017.

ŠKODA AUTO – Nyckelsiffror för första halvåret av 2017/2016 *

2017 2016 Skillnad i %

Leveranser till kund   antal bilar   585,000 569,400 2.8
Leveranser till kund utanför Kina   antal bilar   451,000 423,600 6.5
Produktion **   antal bilar   464,900 410,000 13.4
Försäljning***   antal bilar   500,500 431,300 16.0
Försäljningsintäkt   milj EUR   8,720 7,114 22.6
Rörelseresultat   milj EUR   860 685 25.5
Avkastning av försäljning   %   9.9 9.6 -
Kassaflöde netto   milj EUR   1,159 583 98.8

* Procentavvikelser är beräknade utifrån ej avrundade tal
** Omfattar tillverkning av ŠKODA-bilar exklusive produktion i Kina, Slovakien, Ryssland och Indien, men inklusive andra Group-företag som SEAT, Audi och VW; fordonstillverkning exklusive delar/kompletta kit.
*** Omfattar försäljning av ŠKODA-bilar till återförsäljare och inkluderar andra Group-företag som SEAT, Audi och VW. Bilförsäljning exklusive delar/kompletta kit.

För ytterligare information kontakta Erik Gustafsson, pressansvarig Skoda Sverige, 08-120 811 54, 073-500 65 92,erik.gustafsson@skoda.se

• är en av världens äldsta biltillverkare. Företaget grundades 1895 – under bilismens allra första tid. I dag har företaget fortfarande sitt huvudkontor i Mladá Boleslav.
  • erbjuder för närvarande modeller som: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ and SUPERB.
  • levererade fler än 1 miljon bilar till kunder globalt 2016.
  • har varit en del av Volkswagen Group sedan 1991. Volkswagen Group är en av de mest framgångsrika biltillverkarna i världen. Tillsammans med koncernen utvecklar och tillverkar SKODA bilar, såväl som komponenter, motorer och växellådor.
  • har verksamhet på tre platser i Tjeckien och producerar bilar i Kina, Ryssland, Slovakien, Algeriet och Indien genom koncernsamarbeten, samt i Ukraina och Kazakstan genom lokala samarbetspartners.
  • har över 30 000 medarbetare globalt och finns på fler än 100 marknader.