Rekordökning av kvinnliga sökande till Bygg- och anläggningsprogrammet

Ny officiell statistik från Skolverket visar att antalet kvinnliga förstahandssökande till Bygg- och anläggningsprogrammet ökade med hela 32% höstterminen 2020 jämfört med 2019. En efterlängtad ökning som branschen och utbildningssektorn har arbetat hårt för.

De preliminära siffrorna från Skolverket* visar att söktrycket har ökat generellt, men att det framför allt är antalet kvinnliga sökande till Bygg- och anläggningsprogrammet som skiljer sig markant från tidigare år.

• Förstahandssökande ökade från 5828 till 6140 en ökning på 5 %! (5,35%).
  • Antal kvinnliga sökande har gått från 619 till 815; en ökning med hela 32% (31,66%)
  • Av de förstahandssökande var13% kvinnor - 815 av 6140.
  • 700 kvinnor påbörjade Bygg- och anläggningsprogrammet åk1 hösten 2020. Det är den högsta siffran sedan nya gymnasieskolan infördes 2011.

– Det är glädjande att söktrycket har gått upp från förra året och väldigt roligt med denna jätteökning av kvinnliga sökande. Vi ser nu effekten av branschens och utbildningssektorns arbete med att lyfta kvinnliga förebilder, bredden av yrkesroller och möjligheterna med att gå ett yrkesprogram, säger Elin Kebert, expert på kompetensförsörjning, Byggföretagen.

Byggföretagen jobbar för att nå regeringens jämställdhetsmål för bygg- och anläggningsbranschen om att 25% av nyanställningarna 2030 ska vara kvinnor**. En viktig pusselbit är gymnasieskolans yrkesprogram Bygg- och anläggningsprogrammet, där andelen kvinnor har varit låg och många utbildningar helt mansdominerade.

– Den som väljer att satsa på bygg- och anläggningsprogrammet är väl rustad för framtiden. Det finns goda möjligheter till jobb efter studierna och vill man plugga vidare går det också bra, säger Elin.

Preliminär statistik om gymnasieskolans elever.

** Regeringens mål för fler kvinnor i byggbranschen.

Elin Kebert, expert kompetensförsörjning, Byggföretagen

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Byggföretagen välkomnar Riksrevisionens tydlighet15.12.2020 13:21:41 CETPressmeddelande

I dag presenterar Riksrevisionen sin rapport där de granskat statens insatser mot arbetskraftsexploatering. Riksrevisionen riktar hård kritik gällande brister i regelverk, kontroller och kunskap, avsaknad av mandat och tydliga uppdrag till de berörda myndigheterna. I rapporten efterlyses också en nationell handlingsplan för att motverka problemen med arbetslivskriminalitet och arbetskraftsexploatering, där i första hand utländsk arbetskraft drabbas.

Nytt avtal stärker arbetet för en schysst byggbransch26.11.2020 13:50:51 CETPressmeddelande

Byggföretagen och Byggnads har kommit överens om ett nytt Byggavtal inom ramen för industrins märke på 5,4 procent över 29 månader. - Vi har haft som gemensamt mål att skapa en attraktiv, sund och säker byggbransch. Det finns en styrka av att kunna lösa svåra frågor tillsammans. Detta borde kunna ha löst sig utan att använda varsel och hot om strejk. Den verkliga motståndaren är de företag som gör branschen oseriös, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd på Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar forskningsantologi om sund konkurrens18.11.2020 10:43:59 CETPressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en forskningsantologi med fokus på sund konkurrens i bygg- och anläggningsbranschen. Tvärvetenskapliga forskare från Sverige, Norge och Finland beskriver i tolv uppsatser de bakomliggande faktorerna till problemet med osund konkurrens. – Sund konkurrens är ett fokusområde för Byggföretagen. Med hjälp av forskningsantologin belyser vi arbetsmarknadens skuggsidor och tar nästa steg mot en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch, säger Claes Thunblad, nationell samordnare för sund konkurrens, Byggföretagen.