Rekordökning för KLM på Linköping City Airport under maj!

KLM trafikerar Linköping med moderna flygplan av modellen Embraer 190/175.

Rekordökning för KLM på Linköping City Airport i maj!

Maj blev den tredje bästa månaden någonsin för KLM på Linköping City Airport. Antalet passagerare steg med närmare 1 000 st. jämfört med samma månad 2018.

Den stora majoriteten av resenärer som nyttjar flygplatsen reser i affärer och under en vecka flyger man i genomsnitt till över 150 destinationer via Schiphol i Amsterdam. ”Vi är en region med både stora internationella företag och många medelstora och mindre företag som verkar i hela världen, bra kommunikationer är då livsviktigt för dem. Med upp till tre dagliga avgångar till en av Europas bästa knutpunkter är vi unika bland de regionala flygplatserna i Sverige. När semesterperioden närmar sig så kommer privatresenärerna som har upptäckt smidigheten med att flyga från sin egen flygplats” säger Camilla Lejon, VD på Linköping City Airport.

Air France KLM är enligt Dow Jones Sustainability Index ett av det mest hållbara flygbolagen i världen de senaste 14 åren. I veckan meddelade också flygbolaget att man tillsammans med SkyNRG och SHV kommer bygga den första dedikerade anläggningen i Europa för tillverkning av hållbart bioflygbränsle av regionalt restavfall som återvunnen matolja. Fabriken kommer drivas av hållbart väte producerat på vatten- och vindenergi. Genom detta kommer KLM minska sina utsläpp av koldioxid med 200 000 ton per år. Fabriken kommer stå klar redan 2022. KLM är redan en stor konsument av hållbart bioflygbränsle och köper 50 % av allt som produceras i världen.

KLM trafikerar Linköping med moderna flygplan av modellen Embraer 190/175.