Rekordstor elproduktion i Malmös största solcellsanläggning

De soliga sommarmånaderna gav E.ONs solcellskunder en rejäl skjuts i elproduktionen. TePes solcellsanläggning, som installerades av E.ON tidigare i år, har redan levererat mer el än hela den beräknade årsproduktionen.

Bild: TePe

Allt fler företag väljer att investera i solceller, både för miljöns och ekonomins skull, och i Skåne finns numera ett antal riktigt stora solcellsanläggningar. En av dem är TePes anläggning som stod klar i början av året. Med sina 955 solpaneler är den Malmös största, tillika den största som E.ON installerat i Sverige. Varje år beräknas den producera cirka 220 000 kWh el, ett mål som i år redan är uppnått.

– Den soliga sommaren har gett TePe en drömstart på elproduktionen och förutsatt att hösten blir en normalhöst för solel kommer anläggningen att producera cirka 10-15 procent mer än estimerat. Samma mönster, att sommaren har gett en god ”skörd” av solel, ser vi hos våra andra solcellskunder. Men faktum är att det även en svensk normalsommar finns mycket att vinna på att vara sin egen solelsproducent, säger Joakim Adgård, Director Corporate Energy Solutions E.ON.

– Att satsa på solceller är en långsiktig investering, men vi är oerhört nöjda med att vår anläggning har fått en så fantastisk start. Under årets soliga sommarmånader har vi kunnat tillverka Sveriges mest sålda tandborste helt med hjälp av solenergi. Och detta är bara en del av vårt arbete för en hållbar utveckling – vi tar just nu de första stegen mot förnybara material i vårt tandborstsortiment, säger Joel Eklund, vd TePe.

Den som satsar på solceller gör en investering för miljön och klimatet, men också för den egna plånboken. Många ser även fördelar med att vara mindre beroende av vad som händer på elmarknaden i stort, och allt vad den innebär med elprisfluktuationer, nätavgiftsförändringar och skattejusteringar.

För mer information, kontakta:

Pernilla Schoug, kommunikationschef E.ON Energilösningar, pernilla.schoug@eon.se, 070 655 14 85

Helena Ossmer Thedius, Marketing & Innovation Director, TePe Munhygienprodukter, helena.thedius@tepe.com, 040-655 32 04

Bild: TePe

E.ON är ett av Europas största privatägda energibolag med cirka 40 000 anställda och bidrar till omställningen av ett hållbart samhälle. E.ON Sverige, där även Danmark ingår, producerar och levererar energi och energilösningar i form av el, gas, värme, kyla samt energirelaterade tjänster till en växande privat- och företagsmarknad. E.ON har mer än 32 miljoner kunder i Europa och Nordamerika och vi har investerat 11 miljarder euro de senaste tio åren i förnybara energikällor.

Historisk elnätsanslutning möjliggör förnybar energi till hela Sverige19.11.2018 08:06Pressmeddelande

Under hösten har anslutningsavtal tecknats för den största vindkraftsatsningen i E.ONs historia. Det är det nybildade bolaget E.ON Wind Nysater AB som ska ansluta 475 megawatt vindkraft till elnätet i Västernorrland. Avtalet innebär att nästan 100 årsarbeten skapas i regionen när ny elledning ska byggas. 475 MW motsvarar nästan effekten i Sveriges tredje största vattenkraftverk, Porjus i Lule älv.

E.ON bygger en av Europas största landbaserade vindkraftsparker i Västernorrland16.11.2018 10:05Pressmeddelande

Idag fattades beslut om att E.ON kommer att bygga en av Europas största landbaserade vindkraftsanläggningar i Sverige. Vindkraftsparkerna, som ligger cirka 4 mil nordväst om Härnösand och utgörs av de två projekten Hästkullen och Björnlandhöjden, i framför allt Härnösands kommun, får en installerad effekt på 475 megawatt, vilket ger energi motsvarande all hushållsel i Västernorrland.