Rengör köksfläkten – den kan vara en brandfälla

Fett som under en längre tid samlats i spisfläkten kan innebära en brandfara. En ny undersökning av försäkringsbolaget If visar att 4 av 10 svenskar rengör fläkten för sällan.

När många kök går på högvarv i julstöket kan spisfläkten vara en oväntad källa till bränder. Om lager av smuts från matlagning samlats i filtret i fläkten kan en eld på spisen snabbt förvärras, och om man har otur kan den sprida sig till andra delar av huset via fläktkanalen, vilket kan leda till en stor brand.

Ändå glömmer över 4 av 10 svenskar att rengöra spisfläkten tillräckligt ofta, enligt en ny undersökning av If med över 3 500 respondenter. I undersökningen säger sig 18 procent av de svarande rengöra fläkten endast en gång per år, medan nästan lika många (16%) svarar att de gör det mer sällan än en gång per år. Nästan var tionde (8 procent) gör det aldrig.

– Hur ofta köksfläkten ska rengöras beror på användning och hur ofta man lagar fet mat, men en gång per kvartal är en bra tumregel, och som minst en gång i halvåret, tipsar Mats Larsson, skadeinspektör på If som tidigare har arbetat som brandman.

– Diska filtret regelbundet i hett vatten med diskmedel. Det enklaste sättet att göra detta är att sätta filtret i diskmaskinen, tillägger han.

Du kan också använda vanligt diskmedel i diskbänken och varmt vatten. Låt filtret ligga i diskvattnet i ungefär en timme. Borsta det sedan med en diskborste och skölj väl efteråt.

Om du har en köksfläkt med kolfilter, se efter i bruksanvisningen för hur du byter kolfiltret och hur ofta det ska bytas ut.

Så här rengör du köksfläkten

Skölj med varmt vatten och lägg sedan alla lösa delar i en tom diskmaskin. Låt alla delar av köksfläkten vara helt torra innan du byter ut dem. Du kan köra diskmaskinen ett tomt varv efteråt, eftersom fläkten kan lämna fett efter sig.

Ett annat alternativ är att placera filtret i varmt vatten med ett effektivt tvättmedel som löser upp fettet och låt ligga i en timme. Tvätta med diskmedel. Skölj väl med rent och varmt vatten och låt torka.

Köksfiltren bör vara helt torra innan de återställs, så att ingen fukt dras in i köksfläktens motor.

Tvätta hela köksfläkten med en fuktig mikrofiberduk och ett milt rengöringsmedel innan du byter filter.

Ifs tips – så undviker du brand i köket:

• Ha alltid uppsikt över spisen när du lagar mat. Lämna aldrig spisplattor eller ugn utan tillsyn.
  • Gör rent köksfläkten med jämna mellanrum. Fläktens fettfilter fattar lätt eld. Diska den regelbundet i hett vatten med diskmedel.
  • Förvara inte lättantändliga material på eller i närheten av spisen.
  • Installera en spisvakt som enkelt sagt slår av spisen innan det börjar brinna.
  • Se till att det finns brandvarnare i bostaden – gärna flera – och kontrollera att de fungerar.

Ifs tips om det börjar brinna i köket:

• Lägg på ett lock, en brandfilt eller något annat obrännbart som täcker elden. Då kväver du elden.
  • Vid större brand – använd en brandsläckare (6 kg pulver).
  • Försök aldrig släcka brinnande olja eller fett med vatten.
  • Stäng av köksfläkten så att inte elden kan spridas i ventilationssystemet. Brinner det i fläkten, ring omedelbart brandkåren.
  • Dra bort kärlet från spisplattan.
  • Om du inte kan släcka elden ta dig ut och ring 112.

Hur ofta rengör du ditt köksfilter?

Två gånger per år

20%

En gång om året

18%

Mer sällan än en gång om året

16%

Fyra gånger per år

16%

Varannan månad

11%

En gång i månaden

8%

Aldrig

8%

Oftare än en gång i månaden

3%

Summa

100%

Antalet bostadsbränder ökar under julen. Totalt varje år sker cirka 6 000 räddningsinsatser till bränder i bostäder. Bränder på och omkring spisen är vanligaste orsaken till att räddningstjänsten gör en insats till ett flerbostadshus.

Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 1-16 november 2019 har sammanlagt 3516 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.