Renoveringsbehovet: Politisk opinion och byggiver står i vägen
En stor del av Sveriges samlade byggnadsbestånd byggdes på 60- och 70-talet och många av dessa börjar närma sig sitt bäst-före-datum. Investeringsbehoven är stora men rätt hanterat kan både gröna och ekonomiska värden tillföras.
– Vi vet att nybyggnation är en av de största orsakerna till höga utsläpp idag. Samtidigt ser vi många tecken på underutnyttjade byggnader som kan få nytt liv genom upprusning och förädling. Detsamma gäller för flera andra viktiga samhällstillgångar så som vägar, elnät och vatteninfrastruktur. Systemen är alla beroende av varandra för att samhället ska fungera och nu behövs en diskussion kring hur vi bör hantera det stora renoveringsbehovet, säger Håkan Danielsson, vd på WSP.
I rapporten har WSP bland annat intervjuat branschorganisationer i samhällsbyggnadssektorn. Bilden som målas upp är samstämmig. Det finns en stor oro för skicket på samhällets samlade tillgångar så som bostäder och byggnader. Policyer och politisk opinion är enligt rapporten det största hindret för att få till den renovering som behövs.
– Det är svårt att vinna val genom investeringar i rör och ledningar, men domen blir hård den dag de inte fungerar. Vi ser dock några tecken på rörelse från politiken, se bara på EUs gröna giv där renovering och energieffektivisering är en viktig komponent eller att Regeringen nu väljer att snabbutreda hur vi kan omvandla tomma kontor till bostäder.
Enligt WSP är de flesta byggnaderna som behövs i Sverige för lång tid framöver redan byggda. Det handlar bara om att ta hänsyn till ett ökat behov av flexibilitet och att nyttja beståndet smartare.
– Även här spelar policyer och politisk opinion en viktig roll. Exempelvis krånglar momsregler till det för de som vill hyra ut byggnaden på tider då den ändå står tom. Ett annat exempel är att avsaknaden av attraktiva bostadslösningar för friska äldre gör att många inte lämnar villan trots att de vill.
Branschorganisationerna pekar på bristen på personal och kompetens. Inom fem år spås över 6 000 utbildade saknas inom bygg och anläggning. Och på samma sätt saknas personal för att kunna rusta upp och bygga ut järnväg, VA och elsystem. Enligt WSP är lösningen ökad kunskap om skicket på befintliga bestånd, hur beroende de olika systemen är av varandra och ökad kunskap om riskerna som föreligger om upprustning inte sker.
Hela rapporten "Sverige behöver renoveras - status, behov och sårbarheter i våra gemensamma tillgångar" finns att ladda ner nedan under dokument.
Kontakter
Ellen HuitfeldtPR Manager
Tel:0701629311ellen.huitfeldt@wsp.comHåkan DanielssonVd WSP Sverige
Tel:0702 11 97 26hakan.danielsson@wsp.comBilder
Dokument
Om
Vi står bakom allt du tar för givet. Och framtiden du hoppas på.
Vi vet hur samhällen är uppbyggda och utvecklas. Om hur vi lever, arbetar, bygger, reser och kommunicerar, och om hur vi kan göra det bättre. Som strategiska rådgivare och teknikkonsulter har vi kunskapen att förstå och kraften att kunna förändra.
Med över 65 000 medarbetare i 40 länder använder vi vår globala expertis för att hitta de smartaste lokala lösningarna.
Följ WSP
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från WSP
Ny studie: Stockholms transportsystem mest hållbart i Norden men kollektivtrafiken tappar30.10.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
En ny studie från strategi- och teknikkonsulten WSP visar att Stockholm toppar Norden med den högsta andelen hållbara resor. Samtidigt kämpar stadens kollektivtrafik med minskande resenärssiffror och nedskärningar, vilket riskerar att skapa en "nedåtgående spiral", enligt mobilitetsexperten Lasse Brand.
WSP vinner uppdrag att utreda Maria-Helsingborg, dubbelspårsutbyggnad24.10.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
Västkustbanans sista enkelspåriga sträcka ska bli dubbelspår. Trafikverket ger nu WSP i uppdrag att utreda hur den 4,5 kilometer långa sträckan bäst ska dras.
WSP vinner uppdrag att framtidssäkra Luleå C21.10.2024 09:55:00 CEST | Pressmeddelande
WSP utökar sin portfölj med ytterligare ett projekt knutet till Norrbotniabanan och får uppdraget av Trafikverket att utveckla Luleå C. Projektet möjliggör den framtida anslutningen till Norrbotniabanan, men är också av stor vikt i Luleås utveckling som en central knutpunkt för såväl transporter från norr och i öst-västlig riktning, som för den lokala och regionala persontrafiken.
Inflationen har förändrat pendlingen för varannan storstadsbo15.10.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ny undersökning från strategi- och teknikkonsultföretaget WSP visar att hälften av invånarna i Sveriges fyra största stadsregioner har ändrat sina pendlingsvanor till följd av de senaste årens prisökningar. Storstadsborna cyklar och distansarbetar mer för att spara pengar och bilen har blivit den stora förloraren i inflationstiderna.
WSP tecknar ramavtal med Fortifikationsverket10.10.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
WSP har fått i uppdrag att stödja Fortifikationsverket i att utveckla och förvalta försvarsfastigheter, i takt med att Sveriges totalförsvar rustas upp och byggs ut. Genom en rad nya ramavtal kommer WSP att spela en viktig roll i att stärka Sveriges beredskap och säkerhet i en tid av ökad geopolitisk osäkerhet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum