Resebranschen kräver ett slut på SAS-strejken

Den pågående strejken i SAS påverkar tiotusentals resenärer. Många blir strandsatta på resmålen och fortsätter strejken över den kommande helgen riskerar tusentals svenskar bli fast på destinationer. Att ordna med alternativa transporter är nästintill omöjligt. Researrangörer som anlitar SAS drabbas även hårt av konflikten. Resebranschföreningen SRF kräver i en debattartikel i SvD ett slut på konflikten

– Situationen är helt ohållbar. Svenskar riskerar att bli strandsatta på destinationer som i vissa fall har ytterst små alternativa transporter tillbaka till Sverige, säger Didrik von Seth generalsekreterare för SRF.

SAS har många charterflyg med olika researrangörer i Skandinavien. Arrangörerna måste snabbt ordna med andra flyg vilket är väldigt svårt under högsäsong. Särskilt i år då efterfrågan på resor är stor efter pandemin.

– I tillägg till alla passagerare drabbas även researrangörer som anlitat SAS. Det är en extrem stor utmaning att hitta alternativ flygkapacitet, säger Didrik von Seth.

– SRF har vid flera tillfällen vädjat till pilotföreningarna om att charterflygningarna skall undantas från konflikten. Tyvärr har vår vädjan avvisats, säger Didrik von Seth.

Se debattartikel i SvD HÄR

Svenska Resebranschföreningen (SRF) bildades 1937 och företräder i dag merparten av landets resebyråer och researrangörer (drygt 80 % räknat i omsättning). SRF har nära 300 medlemsföretag med fler än 400 försäljningsställen. Våra medlemmar är både stora och små resebyråer och researrangörer, svenska och internationella resebyråkedjor samt renodlade internetresebyråer. Medlemsföretagen sysselsätter runt 7000 anställda och hade en affärsvolym på ca 50 miljarder SEK år 2018. SRF är huvudägare i TRAC – Travel Academy, som är resebranschens yrkesutbildning för dem som vill arbeta hos en researrangör eller resebyrå.

SRF bevakar medlemmarnas rättigheter och skyldigheter i branschgemensamma frågor. Vi påverkar riksdag, regering och myndigheter när det gäller utredningar och lagförslag som rör medlemmarnas verksamhet. På internationell nivå har SRF ett nära samarbete med de europeiska reseföretagens paraplyorganisation ECTAA i Bryssel. Vi är representerade i styrelser och kommittéer på nationell och internationell nivå.

SRF hjälper medlemmarna med rådgivning och information. På SRF:s hemsida finns nyheter, statistik och information om frågor som rör resebranschen. Vi anordnar seminarier och utbildningar i branschaktuella frågor. För att veta mer om hur du blir medlem och avgifter för medlemskap, klicka här.

Resebranschen kräver att Swedavia ersätter resenärer17.6.2022 07:30:00 CEST | Pressmeddelande

Kaoset på Arlanda är exceptionellt och mycket alvarligt. I tillägg till oro, onödigt många timmar på flygplatsen och olidlig trängsel är det många som dessutom missar sina flyg. Gör man det på grund av långa väntetider får man ingen ersättning vare sig från flygbolag, arrangör eller försäkringsbolag. Svenska Resebranschföreningen (SRF) skriver i en debattartikel i dagens SvD att Swedavia, som driver Arlanda, skall kompensera resenärer som missar sina flyg.