Retriever välkomnar betald Facebookdata

7.9.2015 00:00 | Retriever

Med anledning av artikeln "Facebook stryper mediebevakarna" som publicerades i Dagens Opinions nyhetsbrev den 4 september vill vi klargöra följande gällande datainsamling från Facebook:

Facebookdata är viktigt för våra kunder av olika anledningar. Framförallt för att det är den sociala plattform som har bredast demografi men även bäst återspeglar mänskliga beteenden. Det var därför vi tidigt beslöt sig för att införliva data från Facebooks grupper och sidor vilket gjordes när Facebook stängde av möjligheten att bevaka och indexera inlägg gjorda av personliga profiler.

Inom närmaste framtiden ser vi stora möjligheter med Facebookdata. Tidigare var Facebooks API svårhanterligt och uppdateringarna skapade ofta mer problem än nytta. Men nu när Facebook äntligen bestämt sig för att sälja anonymiserad data på ett genomtänkt och lätthanterligt sätt genom framförallt "Topic Data", så ser vi en enorm potential för våra kunder.

Idag möjliggör "Topic Data" till exempel analys av interaktioner om ett visst företags produkter inom en specifik vald åldersgrupp och geografiskt område. Det finns 70 valbara dataparametrar och när datan väl är insamlad finns ytterligare 60 analytiska val för att tolka information.

Att Facebook börjat ta betalt för informationen ser vi som helt och hållet bra för Retriever. Vi kommer nu få mer definierad, strukturerad och värdefull information som vi kan lita på och där vi kan kräva kvalitetsförbättringar. Det hjälper oss i slutändan med analys och insikter till kunder där Facebookdata tidigare var svårtolkad, textbaserad och krävdes ytterligare handpåläggning för relevant tolkning.

Vi tittar just nu på hur vi på bästa sätt ska införliva den här typen av data från Facebook men har redan en fullgod täckning på grupper och sidor. Men valda delar av Topic Data är någonting som Retriever kommer införliva inom en mycket snar framtid och där vi ser stor potential för våra kunder.

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.