Ris och ros till infrastrukturplan

Ros till satsning på isbrytare
- Det är glädjande att regeringen äntligen ger Sjöfartsverket klartecken till införskaffande av nya isbrytare som ska ersätta den nuvarande ålderstigna flottan. Svensk basindustri längs norrlandskusten, liksom den nyindustrialisering vi ser i Norrland, är självfallet beroende av isfria hamnar vintertid, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen.
Utvecklingen av farlederna in till Luleå och Göteborgs hamnar var kända sedan tidigare, liksom slussombyggnaderna i Södertälje och Trollhättan.
- Det är glädjande att regeringen nu också lyfter in Hjulstabron i Nationell plan, så att sjöfarten i Mälaren kan fortsätta att utvecklas och avlasta annan infrastruktur i Mälarregionen, säger Marcus Dahlsten.
Ris till satsningar på vägar
- Underhållssatsningen till vägar räcker tyvärr inte ens till att betala av på underhållsskulden. Vill vi förbättra vägarna krävs det betydligt mer än så. Vi kan konstatera att med regeringens infrastrukturplan så kommer vägnätet fortsätta att förfalla, säger Marcus Dahlsten, Vd Transportföretagen.
Transportföretagens analys ”Långsiktiga effekter av ett underfinansierat vägunderhåll” visar att det skulle behövas 5,3 miljarder kronor per år till vägunderhåll, det är ungefär en (1) miljard ytterligare jämfört med planen som regeringen nu beslutat, säger Marcus Dahlsten.
Mer än 8 av 10 transporter sker på väg och en väl fungerande väginfrastruktur är basen i hela transportsystemet.
Transportföretagen välkomnar flera av de satsningar som görs i den nationella planen men beklagar att de sker till priset av ett fortsatt förfall av såväl väg- som järnvägsnät. Trafikverket har visat att det är samhällsekonomiskt lönsamt att vårda befintlig infrastruktur, säger Marcus Dahlsten,
Ros till att utreda landtransporter till och från Arlanda
- Vi kommer noga följa Trafikverkets uppdrag att utreda kapaciteten för landtransporter till och från Arlanda, då kollektivtrafikens andel av resorna till och från Arlanda idag ligger lågt jämfört med andra närliggande nationella flygplatser, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, ett förbund inom Transportföretagen.
I Norge räknade t ex norska Gardemoen en kollektivtrafikandel före pandemin på närmare 70 %, betydligt högre än Arlandas. Att bygga ut kapacitetsstark busstrafik till och från Arlanda helst i form av kapacitetsstark busstrafik i först hand genom ordentliga satsningar på BRT, i andra hand genom enklare åtgärder som busskörfält och signalprioritering. Attraktiv och pålitlig kollektivtrafik får fler att välja bussen på väg till och från flyget, säger Anna Grönlund.
Kontakter
Håkan FilipssonPressansvarigTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seBilder




Om
Transportföretagen är transportnäringens bransch- och arbetsgivarorganisation och samlar 9 200 medlemsföretag med cirka 200 000 anställda.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
Circle K vinner Transportföretagens Hållbarhetspris 20258.12.2025 18:56:42 CET | Pressmeddelande
Årets vinnare av Hållbarhetspriset är Circle K. Priset delades på måndagen ut på Transportföretagens årliga hållbarhetsevenemang i Stockholm, och övriga finalister var APM Terminals Gothenburg och Maserfrakt.
Skenande väntetider för tillstånd hotar drönarbranschen5.12.2025 14:01:56 CET | Pressmeddelande
Sveriges drönarbransch bromsas av allt längre väntetider för tillstånd från Transportstyrelsen. Situationen har blivit så ohållbar att företag nu uppger att de kan tvingas pausa projekt, flytta utomlands eller till och med avveckla verksamheten. Det kan få negativa konsekvenser för bland annat klimatomställningen, infrastruktur, forskning och Sveriges civila försvar.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
