Rockbjörnen får ny look och intar populära klubbscenen på Söder

Efter 44 år får Aftonbladets musikpris Rockbjörnen en helt ny look, och låter fansen komma ännu närmare artisterna. Galan som äger rum den 5 september flyttar från torgen i city till populära Trädgården och den mindre klubbscenen under Skanstullsbron på Södermalm. Bara en sak är kvar av den gamla Rockbjörnen: fansen är juryn och röstar fram vinnarna.
Aftonbladets Rockbjörnen-gala blir i år en urban musikfest på Trädgården i Stockholm, den intima klubbscenen på Södermalm speglar Rockbjörnens nya uttryck och dess nya manér flörtar med 90-talets färgsprakande estetik och tankarna tillbaka till CD-skivornas och Rockbjörnens storhetstid.

Senaste åren har Rockbjörnen rört sig i Stockholm city, på Gustav Adolfs torg och Kungsan.

När sensommaren är som bäst och behovet av en härlig fest är som störst bjuds artister, fans och kändisar in till Aftonbladets Rockbjörnen-gala, men i år blir det en urban musikfest på Trädgården i Stockholm. Klubben, som är lokaliserad under Skanstullsbron på Södermalm, speglar Rockbjörnens nya uttryck på alla sätt.

– Första priset delades ut redan 1979, och med vårt nya grafiska uttryck och koncept vill vi flörta med 90-talets färgsprakande estetik, med holografiska färger som för tankarna tillbaka till CD-skivornas och Rockbjörnens storhetstid. Vi vill påminna om att Rockbjörnen är tillbaka i storform. Inte bara för i år, utan att vi är fansens främsta musikpris även i framtiden, säger Therese Stalén, marknadschef på Aftonbladet.

Den nya grafiska profilen genomsyrar hela Rockbjörnen från kampanjmaterial, site och in i musikfesten på Trädgården. Det nya konceptet som går live idag har tagits fram i samarbete med Nils Kempe/Levely.

Hela innehållsproduktionen skapas nu för att bli optimal i sociala plattformar. Det ska vara en upplevelse för alla på plats – men det ska kännas lika härligt och nära att följa Rockbjörnen via sociala plattformar.
– Vi vill förstås utveckla Rockbjörnen, som hängt med i 44 år nu, och nu vill vi säkerställa att eventet verkligen är tillgänglig för alla digitalt, samtidigt som vi vill bjuda på en fantastisk live-upplevelse för de som är på plats med mer musik och härligare inramning än tidigare, säger Shirine Bauer, kommersiell videochef på Aftonbladet.

Genom Aftonbladets nya samarbetspartners – och den intima klubbscen som Trädgården erbjuder – kommer det att bli en musikfest där publiken får hänga med bakom kulisserna och bjuds på exklusiva spelningar av nya och etablerade artister, mingel och intervjuer.

Den nya ”digital first”-strategin har tagits fram med kreativa eventbyrån Life Event för att möta Rockbjörnens och Aftonbladets målgrupper där de befinner sig.

Tillsammans med Aftonbladets PR-partner Assefa Communications säkerställs att det blir en härlig, inkluderande och nytänkande VIP-upplevelse. Gästlistan är genomarbetad och kommer att kännas nutida med både etablerade såväl som nya namn.

Som vanligt är det fansen som är juryn och bestämmer vilka artister som vinner i följande priser:

Årets Kvinnliga artist
Årets Manliga artist
Årets Genombrott
Årets Fans
Årets Svenska låt
Årets Utländska låt
Årets Grupp

Rockbjörnens nya koncept går live idag med “Save the date”- teasers, nomineringskampanj och följs upp löpande under sommaren med många fler artistsläpp och presentation av programledare.

Redan innan lanseringen av nya Rockbjörnen har intresset varit större än någonsin. En rad artister som går helt i linje med Rockbjörnens fans är redan klara för att spela under galan. Bland andra Jübel, Bell, Marcus & Martinus, Lucas Sunday.

Stort intresse hos sponsorer

Även hos sponsorer är intresset stort och Rockbjörnen har två huvudsponsorer i Plick och Lekia.

– Plick är inte enbart en second hand-app – vi är en svenskt community med en miljon unga användare där hållbart mode och kultur är i en ständig konversation. Genom att gå in som huvudsponsor till Rockbjörnen vill vi ytterligare stärka den självklara bryggan mellan mode och musik, och förhoppningsvis visa att även det ”enstaka-tillfället-modet” går att göra hållbart, säger Hanna-Hedda Hyltén-Cavallius, Head of Brand Plick

– De flesta vinnarna av Rockbjörnen har stått i vardagsrummet och underhållit familjen med en hårborste i handen eller med en leksaksgitarr. Allt börjar med lek och vi älskar att barn och unga hittar intresset för musik genom lek, säger Lasse Aleksander Nilsen, Marketing Manager på Lekia.

Arbetsgrupp Rockbjörnen:

Therese Stalén - Marknadschef
Shirine Bauer - Kommersiell Videochef/Affärsutvecklare
Andreas Hansson - Nöjeschef
Åsa Hofdam Ståhl-  Commercial Sponsor Advisor
Lina Törnqvist - Redaktionell Videochef
Evelina Mollqvist - Marknadskoordinator
Nils Kempe - Levely AB

Therese Stalén, marknadschef, Aftonbladet. Telefon: 070-161 99 51. E-post: therese.stalen@aftonbladet.se

För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Rockbjörnens nya manér flirtar med 90-talets färgsprakande estetik.Fler videor

Therese Stalén, marknadschef, Aftonbladet.
Shirine Bauer, kommersiell videochef på Aftonbladet.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.