Röda Korset kräver omedelbara insatser för att förhindra fler döda vid Belarus gräns

Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) manar till omedelbar nedtrappning av läget vid gränsen mellan Belarus och Polen, och kräver ökat tillträde för humanitära organisationer för att förhindra fler dödsfall. Minst tio migranter misstänks ha dött när temperaturen sjunkit till minusgrader längs den 100 mil långa gränsen mellan Belarus och grannländerna Polen, Litauen och Lettland.

Foto: Belarus Red Cross

− Vi är djupt oroade över den allvarliga situation som uppstått vid gränsen mellan Polen och Belarus efter att stora grupper migranter och flyktingar anlänt den åttonde november. Vi kräver tillträde för Röda Korset och andra humanitära organisationer så att alla människor, både vid gränsen och på andra platser, kan få tillgång till sjukvård, humanitärt stöd och skydd, säger Martin Ärnlöv, generalsekreterare för Svenska Röda Korset.

− Belarus Röda Kors har stundtals fått tillträde och har då kunnat erbjuda livräddande hjälp till människor som genomlider kyla och hunger, men det tillträdet måste permanentas och dessutom göras tillgängligt på andra sidan gränsen. Människor måste behandlas på ett värdigt sätt, säger Martin Ärnlöv.

Uppskattningsvis 2 000 människor bor i tillfälliga läger nära gränsen. Belarus Röda Kors har koordinerat hjälpinsatserna från andra nationella rödakorsföreningar sedan den nionde november. De har delat ut mat, vatten, filtar och varma kläder. Ett femtiotal anställda och volontärer arbetar löpande för att underlätta situationen, varav ett tjugotal arbetar med att sortera och distribuera hjälppaket samt stödjer myndigheter i arbetet med att sätta upp värmetält för kvinnor och barn.  Belarus Röda Korset har delat ut mat, kläder och hygienartiklar till de tre barn som varit inlagda på sjukhus i Grodno. Man hjälper även migranter och flyktingar som kommer till organisationens kontor i Minsk.

– Polska Röda Korset har arbetat med den här krisen i flera veckor. De samarbetar med myndigheter för att dela ut filtar, sovsäckar och kläder. Lokala rödakorsföreningar hjälper migranter och flyktingar nära gränsen i provinserna Podlaskie och Lubelskie med mat, vatten och hygienkit. De bistår med första hjälpen och hjälper människor att återfå kontakt med familjemedlemmar. Men problemet med begränsad tillgång kvarstår, vi behöver obehindrat tillträde till människorna vid gränsen, säger Martin Ärnlöv.

– Att alla människor får tillgång till humanitär hjälp samtidigt som de får skydd måste gå hand i hand. Alla migranter och flyktingar som anländer till EU:s gränser ska kunna ansöka om internationellt skydd och få en individuell prövning, detta i enlighet med FN:s flyktingkonvention och EU-lag.

IFRC arbetar med vidare finansiering för de insatser som utförs av Belarus Röda Kors. Hittills har IFRC tilldelat Polska Röda Korset drygt 4Mkr från sin katastroffond (DREF) för att hjälpa upp till 4 300 migranter och flyktingar med mat, kläder, hygienartiklar, första hjälpen och hjälp med återföreningsprocesser med anhöriga.

IFRC har också tilldelat drygt 2,3 Mkr från sin katastroffond för att stötta Litauens Röda Kors. Pengarna går till att hjälpa upp till 4 000 migranter med medicin, kläder, hygienpaket, personlig skyddsutrustning mot covid-19, familjeåterförening och psykosociala stödtjänster.

Totalt kommer det finansiella stödet från IFRC till de tre rödakorsföreningarna att uppgå till nära 9,5 miljoner kronor.

Team från Litauiska Röda Korset har stöttat migranter nära gränsen med vatten, hygienkit, skor och kläder samt leksaker för barn. På fem stora mottagningscenter tillhandahåller volontärer mat och annan humanitär hjälp och erbjuder psykologiskt stöd och juridisk hjälp. Människor får också hjälp att återknyta kontakten med sina nära och kära genom att erbjuda mobiltelefoner och SIM-kort. Men mer måste göras.

− Humanitära organisationer måste ges ovillkorlig och säker tillgång till alla människor i behov av hjälp, oavsett deras juridiska status.  De behöver mat, medicin, hygienartiklar, kläder och skyddsutrustning mot covid-19. Vi måste få leverera förnödenheter och vi vill se en fredlig, human och rättighetsbaserad lösning på situationen, säger Martin Ärnlöv.

Martin Ärnlöv, generalsekreterare Svenska Röda Korset

Regeringen beviljar 2 miljoner kronor i stöd till Röda Korsets vaccinationsinsatser mot covid-1928.10.2021 12:30:00 CEST | Pressmeddelande

Under pandemin har Röda Korset haft corona-insatser i mer än 200 kommuner vilka gav stöd till någon som behövde hjälp vid över 400 000 tillfällen. Regeringen har nu fattat beslut om att bevilja Röda Korset två miljoner kronor för att genomföra vaccinationsinsatser mot covid-19. Röda Korset ska bland annat använda medlen för att arbeta för en ökad vaccinationstäckning i grupper och områden där färre hittills har vaccinerat sig mot covid-19.

Röda Korset larmar: systemfel orsakar akut utsatthet23.10.2021 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Idag larmar Svenska Röda Korset, tillsammans med Svenska kyrkan, Rädda Barnen, Sveriges stadsmissioner och Asylrättcentrum om ett allvarligt systemfel. Ett glapp har uppstått mellan Socialtjänstlagen och Lagen om mottagande av asylsökande med resultatet att ansvariga aktörer pekar på varandra. Samtidigt blir situationen alltmer akut för människorna som drabbas och många saknar idag mat för dagen och tak över huvudet.

Psykisk hälsa måste alltså tas på större allvar av alla samhällets aktörer10.10.2021 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 10 oktober infaller Världsdagen för psykisk hälsa. Nära en miljard människor lever med någon form av psykisk ohälsa. Coronapandemin har förvärrat många människors psykiska hälsotillstånd och har lett till ökat lidande runt om i världen. I synnerhet då tillgången till vård minskat under pandemin. Detta gäller inte minst för unga. Nu krävs brådskande åtgärder och ökade medel för insatser inom psykisk hälsa och psykosocialt stöd.

Röda Korset och Greta Thunberg lanserar kampanjen #ClimateChangedMe och slår larm: "Klimatkrisen är här, och vi måste agera nu."4.10.2021 11:12:46 CEST | Pressmeddelande

Idag lanserar Internationella rödakors- och rödahalvmånefederationen (IFRC) en global kampanj som visar klimatförändringarnas inverkan på människors liv över hela världen. Kampanjen #ClimateChangedMe – där även Greta Thunberg medverkar – släpps inför klimatmötet COP26 i Glasgow, och består av hundratals berättelser om hur klimatkrisen redan har enorm effekt på enskilda människors liv.