Rönnols stoppas efter covidsmitta – Lysell tar plats i truppen

Jens Rönnols missar världscupen i Borås på grund av covidsmitta. Den tidigare sprintvärldsmästaren Jerker Lysell kliver därmed in i truppen. - Jens är inte nöjd med beslutet vi tagit. Men vi har ju ett protokoll som vi följer och en policy där hälsa går först för våra aktiva, säger Kalle Dalin, förbundskapten.
Jerker Lysell får chansen på världscupens knockout-sprint i Borås sedan Jens Rönnols drabbats av en covid-infektion. Bild: Aron Broman

På torsdag inleds världscupen i orientering i Borås. Den svenska truppen har tidigare haft ett återbud i form av regerande världsmästaren i sprint Isac von Krusenstierna, som ännu inte är redo att tävla efter en stressfraktur. Nu tvingas även Jens Rönnols kliva av på grund av en covidinfektion.

I onsdags testades Järlalöparen positivt för covid, men känner sig redan frisk och vill springa. Landslagsledningen sätter däremot stopp med hänvisning till det protokoll som gäller för återgång till elitidrott efter genomgången covid-infektion, där man ska vara symtomfri sju dagar och sedan långsamt trappa upp träningen.

– Jens är inte nöjd med beslutet vi tagit. Han tycker absolut att han är frisk och redo att springa. Men vi har ju ett protokoll som vi följer och en policy där hälsa går först för våra aktiva. Det medicinska teamet har tagit beslutet tillsammans med mig och min kollega Anneli Östberg, säger förbundskaptenen Kalle Dalin.

– Det känns så klart tråkigt. Jens säger själv att han är i sitt livs form. Men vi gör ju det för säkerhets skull, för att det inte ska bli någon hjärtpåverkan eller några andra sviter.

Därmed tar Jerker Lysell, som vann guld i sprint 2016, plats i truppen och får springa lördagens knockout-sprint och söndagens stafett.

– Jerker tyckte ju vi tagit ut fel lag när inte han fanns med som ordinarie. Nu vet jag att han kommer väl förberedd och väldigt taggad för att visa för sig själv, men kanske också för oss, att han skulle ha den där platsen, säger Kalle Dalin.

Samtliga världscupstävlingar direktsänds i SVT.

Här är tv-tiderna:

Torsdag 26/5, individuell sprint 12:00-14:30 SVT 1
Lördag 28/5, knockout-sprint, 16:00-17:55 SVT 1
Söndag 29/5, sprintstafett, 13:00-14:30 SVT 1

HÄR ÄR DEN SVENSKA TRUPPEN:

Damer

Tove Alexandersson