Rörelsekurvan.se – ny sajt ska få barn att röra på sig

Majoriteten av barn och unga rör på sig för lite och stillasittandet kryper längre ner i åldrarna. Med satsningen Rörelsekurvan.se vill Svenska Ishockeyförbundet vända trenden och ge barn chansen att uppleva glädjen och självförtroendet det ger att röra på sig.

– Idrottsrörelsen tappar utövare och allt fler rör på sig allt mindre. Vi ser även att barn kommer till vår idrott med allt mer begränsade motoriska grundegenskaper. Vi kände att vi ville göra något och använda den plattform vi som idrottsförbund förfogar över, säger John Lind som är utbildningsansvarig på Svenska Ishockeyförbundet.

De senaste åren har en rad olika forskningsstudier lyft problematiken med att barn och unga rör på sig för lite. En studie från Karolinska institutet 2017 visar dessutom att trenden syns redan bland barn i fyraårsålder. Skillnaderna varierar mellan olika grupper men utvecklingen är tydlig: allt fler barn rör sig allt mindre, något som dessutom har börjat få effekt inom idrotten som tappar utövare.

Mot bakgrund av den här utvecklingen lanserar nu Svenska Ishockeyförbundet Rörelsekurvan.se – en sajt som ska uppmuntra till rörelseglädje.

På sajten finns en rad olika rörelselekar som är lätta att utföra i hemmamiljö och som utvecklar olika rörelseförmågor som är viktiga att få med sig i tidig ålder, såsom objektkontroll, balans och koordination. Här finns också ett test som föräldrar kan göra för att få en uppfattning om sitt barns rörelseförmåga.

– Rörelsekurvan ska ses som ett roligt verktyg där barn tillsammans med sina föräldrar, på att avdramatiserat sätt i hemmamiljö, får en uppfattning om hur de ligger till. Det ska poängteras att testet inte har någon vinnare eller förlorare, syftet är att inspirera och motivera till lek och rörelse, säger John Lind.

Allt innehåll på Rörelsekurvan grundar sig på forskning inom Physical Literacy, ett område som behandlar sambandet mellan fysisk kompetens, motivation, självförtroende och deltagande. Utgångspunkten i projektet är att satsningen ska ge en ökad rörelseförståelse så att barn ska kunna känna sig mer kompetenta, få ökad motivation och därigenom viljan röra på sig.

– Vi hoppas att Rörelsekurvan ska leda till att fler barn, och förhoppningsvis vuxna, vill idrotta och röra på sig. I det lilla perspektivet vill vi såklart att de som kommer till idrotten i allmänhet, och ishockeyn i synnerhet, ska ha de grundläggande motoriska egenskaperna som behövs för att de ska uppleva att aktiviteten är rolig. Sedan vill vi såklart i det större perspektivet ta ett samhällsansvar och bidra till folkhälsa i stort.

Rörelsekurvan är ett initiativ från Svenska Ishockeyförbundet för att ge barn möjlighet att tidigt få chansen att uppleva glädjen och självförtroendet det ger att röra på sig. Satsningen är finansierad av Svenska Ishockeyförbundet och Framåtfonden, en fond som RF och Svenska Spel står bakom, för att göra en insats för ökad rörelseförståelse.