Så energimedvetna val gjorde Sveriges konsumenter 2021

APPLiA presenterar nu 2021-års rapport av hur utvecklingen av försäljningen av vitvaror skett under året fördelat på Energiklass. Rapporten är baserad på APPLiAs marknadsstatistik för det gångna året och ger svaret på hur energimedvetna val svenska konsumenter gjort under det gångna året och hur kraven som den nya energimärkningen inneburit har hanterats av branschen.

Den europeiska energimärkningen har hjälpt konsumenter under 25 år att välja energibesparande vitvaror. Förordningen har också uppmuntrat branschens företag att utveckla energieffektiva produkter som förbrukar mindre andra resurser såsom t.ex. vatten samt att minska ljudemissioner.

Sedan mars 2021 märks produkterna med energiklasserna A till G, i stället för A+++ till D som tidigare. Det nya systemet gäller ännu inte alla typer av vitvaror utan fokuserar på tvättmaskiner, diskmaskiner samt kylar och frysar.

För att se det här innehållet från www.applia-sverige.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.

Stor andel grönklassat – även enligt den nya skalan

Vitvaruindustrin har snabbt antagit utmaningen med de nya betygsskalorna och levererat ett utbud av grönklassade produkter under 2021. Tvättmaskiner har vi kommit längst med att uppnå de högsta betygen i de nya, strängare betygsskalorna. Hela 59 procent av de sålda tvättmaskinerna är redan nu grönklassade, dvs. har betyg A, B eller C enligt den nya skalan.

Även energisnåla diskmaskiner och kylskåp/frysskåp har en ökande andel grönklassade produkter och uppgår till 25 till 30 procent av det totala antalet sålda enheter i Sverige.

Efterfrågan på energieffektiva vitvaror ökar

APPLiAs årsrapport visar att efterfrågan på energisnåla vitvaror ökar. Det är allra tydligast för de produktgrupper som fortfarande har den äldre märkningen, så som torktumlare, ugnar/spisar och fläktar, där majoriteten av torktumlarna (72 procent) är minst A-klassade och 59 procent har klass A++ eller A+++. Den stora andelen torktumlare med ytterligare optimerad värmepumpsteknik är den primära förklaringen till denna höga andel. Utmärkande är också att ugnar/spisar ökar A+ klassade produkter med hela 4 procentenheter. Även köksfläktar uppvisar en kraftig uppgång i A+ klass.

Se den kompletta rapporten från APPLiA i pdf-format genom att klicka här.

Om APPLiA

APPLiA är branschorganisationen för tillverkare och importörer av elektriska hushållsapparater och grundades år 1966. Branschsortimentet utgörs av vitvaror och småapparater i huvudsak för konsument.

Medlemsföretagen svarar för den övervägande delen av vitvaru- och hushållsapparatsmarknaden och har en marknadstäckning på drygt 90 procent. Under 2020 omsatte branschen ca 20 miljarder kronor i konsumetledet.

APPLiAs uppgift är att bevaka branschutvecklingen, etablera samarbeten och informera riksdag, departement, andra myndigheter och organisationer om denna.

Läs mer: https://www.applia-sverige.se/

Öppet brev till vår blivande miljöminister14.9.2022 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sedan elektronikskatten infördes 2017 har vi inom både vitvarubranschen och övriga elektronikbranscher kämpat med dess följdeffekter. Våra kostnader har ökat, administrationen är ohållbar och regelverket är krångligt. Men vår största oro är inte primärt de delar som drabbar oss – vår oro handlar i stället om miljön. Skatten driver inte mot en förbättrad miljö, den riskerar i stället att försämra den. Vi är inte ensamma i vår kritik mot elektronikskatten. Expertmyndigheter har i flera omgångar luftat sin oro och kritik. Trots det har den förra regeringens svar varit att höja skatten vid ett flertal tillfällen. Vi vädjar nu till dig som miljöminister att ta miljöfrågan på allvar och arbeta för att avskaffa skatten – för det finns många åtgärder som skulle få större effekt än en ineffektiv skatt som inte bidrar till den miljönytta den avser att styra mot.