Så firas Sveriges nationaldag i världen
– SI:s nationaldagsmaterial används alltid flitigt av de svenska ambassaderna. Men firandet når även en miljonpublik som tar del av innehållet i våra officiella digitala Sweden-kanaler. Årets material tar avstamp i historien men har siktet inställt på framtiden, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör för SI.
På nationaldagen är det exakt 500 år sedan Gustav Vasa valdes till Sveriges kung vid riksmötet i Strängnäs och Sverige återigen blev ett självständigt land. 2023 är även året då Kung Carl XVI Gustaf firar 50 år på tronen.
Många av Sveriges närmare 100 ambassader och konsulat runt om i världen förbereder sig nu för att uppmärksamma dessa jubileer och nationaldagen på olika sätt. Tokyos ambassad bjuder bland annat in till konsert med Maia Hirasawa, Riga arrangerar en svensk filmfestival med fem utomhusbiokvällar och Nairobi planerar jubileumsarrangemang för 700 gäster. I Ukraina förbereder man för firande i både Kiev och Lviv i form av en digital Sverigekampanj, ett event för att få fler flickor och unga kvinnor till tech-branschen samt ett plogging-event.
Inför nationaldagen har SI producerat ett rikt digitalt material för alla svenska utlandsmyndigheter. ”Sweden 500 – A year of celebration” innehåller allt från sociala medie-filmer om exempelvis avancerad magnetteknologi och artiklar om hur svensk demokrati har utvecklats under de senaste 500 åren till nytagna Sverigebilder och humoristiska memes.
– I år har vi använt AI för att producera memes när Gustav Vasa gör en tidsresa till våra dagar. Han är bland annat pappaledig från sitt kungliga uppdrag, upptäcker samtida svensk musik och kopplar av med en gofika, säger Cecilia Sundstrand, projektledare för "Sweden 500".
Fakta
Svenska institutet ansvarar för Sveriges officiella digitala kanaler, Sweden-kanalerna, på arabiska, engelska och ryska med över 3,3 miljoner följare. Över 12 miljoner personer nåddes av innehållet i föregående års nationaldagsfirande.
Nyckelord
Kontakter
Tulle DurlingPressansvarig/Press Officer
Tel:08 410 186 72tulle.durling@si.seBilder
Om
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. www.si.se.
Söker du som är journalist en fin miljö mitt i centrala Paris för intervju eller fotografering? Det finns möjlighet att vara på Svenska institutet Paris, ett stadspalats med trädgård, mötes- och utställningsrum mitt i Marais (www.institutsuedois.fr). Kontakt: gunilla.noren@si.se
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Trots kritisk medierapportering: flertalet fortsatt positiva till Sverige visar ny undersökning av Svenska institutet22.4.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svenska institutets (SI) studie visar att medierapporteringen om Sverige var omfattande och kritisk i Mellanöstern, Nordafrika, delar av Asien och Turkiet under 2023. Koranbränningar och vilseledande budskap om att den svenska staten omhändertar muslimska barn har stått i centrum och fått mycket stor spridning.
Banbrytande konst på Svenska institutet Paris29.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Som första svenska institution visar Svenska institutet Paris upp den så gott som okände konstnären Lars Fredriksons banbrytande konst. I utställningen ”Suivre les ondes” sätts hans konstnärskap i dialog med Anastasia Ax och Christine Ödlund, två nutida konstnärer som delar en stark valfrändskap med Lars Fredriksons visionära skapande.
Sverigebilden 2023: Stabil men utmanad15.2.2024 06:45:00 CET | Pressmeddelande
Bilden av Sverige är sedan flera år stabil och positiv i stora delar av världen. I vissa delar har den dock förändrats under 2023. Svenska institutets årsrapport som publiceras idag visar att Sverigebilden har förbättrats i västländer, samtidigt som den har försämrats i vissa länder i Mellanöstern, Nordafrika och Asien. Trots de motsägelsefulla bilderna är Sveriges nationsvarumärke starkt.
Sverigebilden i Mellanöstern och Asien har försämrats men en majoritet är fortsatt positiv14.12.2023 07:15:00 CET | Pressmeddelande
Svenska institutets undersökning av Sverigebilden i Mellanöstern och Asien visar att koranbränningar och felaktiga budskap om att den svenska staten kidnappar muslimska barn har bidragit till en försämrad bild av Sverige. Dock har fler fortsatt en positiv uppfattning om Sverige än en negativ. Hög livskvalitet och engagemang i miljöfrågor anses vara landets främsta styrkor.
Sverige tappar en placering men är fortfarande tio-i-topp i Nations Brands index 20232.11.2023 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Nation Brands Index 2023 visar att Sverige även i år återfinns bland de tio starkaste nationsvarumärkena. Sverige rankas som nummer tio, vilket är en placering lägre än 2022. Sveriges varumärke, när det rangordnas i förhållande till andra länder, står stabilt i stora delar av världen men har försämrats betydligt i Saudiarabien.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum