Så har covid-19 påverkat synen på kompetensutveckling

Onlineundervisning förstahandsvalet
I jämförelse med vårens undersökning där majoriteten av respondenterna i första hand valde klassrumsundervisning så svarar 48 procent av respondenterna att de idag föredrar onlineundervisning på grund av den rådande pandemin. 31 procent föredrar en mix av online- och klassrumsundervisning medan 15 procent hellre endast deltar i klassrumsundervisning. Utbildningsarrangörerna som ställt om till digital undervisning har större chans att locka till sig deltagare. Detta visar sig också i svaren på frågan när respondenterna tidigast kan tänka sig att gå en utbildning. 54 procent kan tänka sig att gå en onlineutbildning omedelbart medan motsvarande siffra för en fysisk utbildning är 24 procent.

Företagens perspektiv
Bland de som bokar utbildningar åt andra i sin yrkesroll uppger 48 procent att deras prioriteringar gällande kompetensutveckling ändrats till följd av covid-19. Denna siffra kan sättas i kontrast till vårens undersökning där 52 procent svarade att de troligen kommer skjuta på all utbildning framöver. Många (60%) menar att de nu bara bokar utbildningar som är verksamhetskritiska. Vidare svarar 23 procent att de på grund av pandemin endast låter sin personal delta i onlineundervisning.

För att läsa hela rapporten, vänligen kontakta utbildning.se

utbildning.se är Sveriges största söktjänst för kompetensutveckling för yrkesverksamma. Tusentals internetanvändare som letar efter kurser och utbildningar besöker utbildning.se varje dag, där hittar de cirka 8.000 utbildningar från 300 utbildningsarrangörer.

Nu öppnar ansökan till MBA-stipendiet 202126.3.2020 10:00:00 CETPressmeddelande

Topp 15: hetaste kompetenserna för lärare 202010.3.2020 13:41:00 CETNyheter

>Topp 20: Hetaste kompetenserna inom HR 202018.2.2020 13:10:00 CETNyheter

Utbildning.se har gjort ännu en undersökning av de mest eftersökta kompetenserna för rekrytering av ny personal inom HR! Totalt har 398 platsannonser granskats för att hitta de egenskaper som arbetsgivare främst söker efter hos personer som vill jobba inom HR 2020. Till skillnad från förra året toppar en akademisk examen inte listan det här året. Vi kan istället se att om du är strukturerad, driven, social, kommunikativ och trygg som person har du riktigt bra förutsättningar för att få jobbet inom HR. Med det sagt är en eftergymnasial examen inte oviktig och placerar sig fortfarande på den övre halvan av topplistan. Den examen som eftersöks bör vara inom personalvetenskap, beteendevetenskap, lön och arbetsliv eller annat som är relaterat till HR. I många fall kan arbetslivserfarenhet eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant vara likvärdig en akademisk examen. I många tjänster inom HR ingår arbete med rekrytering via LinkedIn, därför är det ofta bra om du har vana vid s