Så påverkas luftfarten av kriget i Ukraina
Just när flygbranschen börjat återhämta sig från pandemin inledde Ryssland kriget mot Ukraina. EU svarade då med att stänga luftrummet för ryskägda flygplan. Dessutom ställdes all civil flygtrafik till och från Ukraina in. Tillsammans står de båda länderna för nio procent av den totala internationella flygtrafiken i Europa.
– Det är en begränsad, men inte försumbar del av luftfartsmarknaden. Kriget i Ukraina har medfört stora konsekvenser för delar av den europeiska luftfarten, säger Simon Posluk, enhetschef vid avdelning Sjö- och luftfart på Transportstyrelsen.
Enligt Transportstyrelsens nya rapport innebär det att varje dag ställs ett 50-tal flygningar till och från Ryssland in. För Ukraina är antalet inställda flyg cirka 230 om dagen. Dessutom dirigeras runt 90 flygningar, som skulle passerat genom ryskt luftrum, om eller ställs in.
Längre flygtider till Asien
– Stängningen av det ryska och ukrainska luftrummet har i många fall fått stor påverkan på europeiska flygbolag som bedriver trafik mellan Europa och Asien. Dessa flygbolag tvingas nu leda om sina rutter vilket ofta innebär längre flygtider, ökad bränsleförbrukning och större utsläpp av klimatpåverkande gaser, säger Simon Posluk.
Som mest har flygtiden ökat med omkring fyra timmar från norra Europa mot destinationer i Kina, Japan och Koreahalvön. I stället leds trafiken över Turkiet och Kazakstan. För flygbolaget Finnair, vars affärsidé är långdistansresor österut, har flygtiden mellan Helsingfors och Tokyo ökat med upp till fem timmar.
Svårt att underhålla flottan
Vissa flygbolag har i stället fått förbättrade konkurrensmöjligheter. Kinesiska flygbolag påverkas inte av sanktionerna utan flyger som vanligt. Turkiet och Serbien är bland de få länder som fortfarande tillåter ryska flygbolag i sina luftrum. Till exempel har Turkish Airlines ökat sin kapacitet gentemot Ryssland under konflikten och drar därmed nytta av sin position som navet som förbinder Ryssland med andra destinationer.
En annan sak som tas upp i rapporten är att Rysslands flygplansflotta kommer att bli undermålig på sikt. Orsaken är att tre fjärdedelar av landets flygplansflotta är byggd i EU, USA eller Kanada. I sanktionspaketet ingår även förbud mot export av flygteknik och därför kommer Ryssland inte att kunna underhålla sin flotta enligt internationell standard. Något som på lång sikt kommer att leda till säkerhetsproblem för den ryska civila luftfarten.
Nyckelord
Kontakter
Transportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seBilder
Länkar
Om
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Det kan få drönarna att lyfta30.8.2024 09:30:54 CEST | Pressmeddelande
En nationell ambition för obemannad luftfart och en plattform där myndigheter och företag kan mötas. Det är två av förslagen som Transportstyrelsen redovisar till regeringen i dag i en rapport om drönarnas framtid i Sverige.
Så kan Arlanda flygplats utvecklas21.8.2024 08:33:01 CEST | Pressmeddelande
Nya landningsplatser för elektriska luftfartyg som startar och landar vertikalt. Infrastruktur för elflyg och vätgasflyg. U-space som automatiserar obemannad trafik. Det är några av de framtidsscenarion som Transportstyrelsen presenterar i en rapport om Arlandas framtid.
Luftfartens avgifter fortsätter öka20.8.2024 08:32:47 CEST | Pressmeddelande
De flesta avgifterna inom luftfartsområdet, som betalas av flygbolagen, har ökat sedan 2016. Det gäller både årliga avgifter till Transportstyrelsen och avgifter kopplade direkt till flygningen. Det visar den nya rapporten Luftfartens avgifter 2016–2024.
Inget nytt förslag som ger längre dubbdäcksperiod16.8.2024 10:05:44 CEST | Pressmeddelande
Transportstyrelsen föreslår ingen ändring av datum för dubbdäcksförbud på våren – då ett senarelagt datum riskerar att påverka luftkvaliteten negativt. Det framkommer i den utredningsrapport som i dag lämnas över till regeringen.
Utrikesflyget ökar – inrikes minskar13.8.2024 08:37:21 CEST | Pressmeddelande
Antalet passagerare fortsätter att öka inom utrikesflyget, samtidigt som det minskar inom inrikesflyget. Det visar ny statistik från Transportstyrelsen, där årets andra kvartal jämförs med samma period året innan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum