Så ser utländska marknader på Sverige
Svenska institutet (SI) har i uppdrag att analysera omvärldens bild av Sverige. Idag presenteras en rapport där uppfattningen om Sverige hos representanter för näringslivet i Danmark, Norge, Finland, Frankrike, Storbritannien, Tyskland och USA har undersökts.
Sverige är ett i hög grad exportberoende land. En förutsättning för ökad handel med omvärlden är kännedom om vad Sverige kan erbjuda och en positiv inställning till landet. Enligt SCB uppgick Sveriges totala varu- och tjänsteexport till 2203 miljarder SEK under 2020. I 2021 års Nation Brands Index rankar Sverige rankar på plats 8 av 60 jämförda länder inom export och på plats 4 inom attraktion och investeringar.
Rapporten som presenteras idag visar bland annat att
- Bilden av Sverige är generellt god hos näringslivsrepresentanterna
- Sverige ses som ett innovativt, kreativt och hållbart land med ett samhälle som präglas av jämställdhet och jämlikhet.
- De övriga nordiska länderna har mest kännedom och kunskap om Sverige, medan Frankrike, Storbritannien och USA har lägre kännedom och kunskap om vad Sverige kan erbjuda.
- Respondenter på de stora marknaderna USA, Frankrike och Storbritannien, och i vissa fall i Tyskland, ofta betraktar de nordiska länderna som en enda marknad.
- Bilden av Sverige har olika betydelse för handel och för investeringar
- För det svenska näringslivet, som är så pass exportorienterat, är det viktigt att vara internationellt konkurrenskraftigt. I en globaliserad värld spelar hur ett land uppfattas roll för att såväl attrahera kompetens och investeringar som för möjligheterna till internationellt genomslag. Därför är det positivt att bilden av Sverige är så pass god hos näringslivet i några av Sverige viktigaste utlandsmarknader, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska institutet.
Läs rapporten i sin helhet här:
Kontakter
Hanna HesslingPressansvarig/Press Officer
Tel:0706 88 87 28hanna.hessling@si.seBilder

Om
Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se.
Följ Svenska institutet
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet
Så uppfattas Sverige av EU-länderna, ny rapport från Svenska institutet 17.6.2022 13:56:22 CEST | Pressmeddelande
Inför Sveriges kommande ordförandeskap i EU första halvåret 2023 har Svenska institutet (SI) tagit fram en rapport som har undersökt bilden av Sverige i samtliga EU-länder. SI har även undersökt kännedomen om EU och dess institutioner i medlemsländerna.
Sara Arrhenius ny direktör för Svenska institutet i Paris7.4.2022 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
I januari 2023 tillträder Sara Arrhenius tjänsten som direktör för Svenska institutet i Paris, som är del av Svenska institutet och Sveriges enda kulturhus utomlands. Hon blir därmed även kulturråd vid svenska ambassaden i Paris.
Så uppfattades Sverige utomlands 2021 – årsrapport från Svenska institutet23.2.2022 09:54:17 CET | Pressmeddelande
Svenska institutet presenterar idag 2021 års rapport om bilden av Sverige utomlands. Året präglades till stor del av coronapandemin och hanteringen av den. Dock har inte rapporteringen om den svenska pandemihanteringen varit lika omfattande som 2020. Rapporteringen speglade mer varierade ämnen, till exempel idrott, inrikesfrågor som kriminalitet och säkerhetsfrågor samt politiska händelser. Rapporten konstaterar att bilden av Sverige i utlandet är fortsatt stabil och i regel positiv.
Sveriges styrkor som kunskapsnation lyfts i Dubai13.12.2021 13:57:50 CET | Pressmeddelande
Under ”Knowledge & Learning Week” 12–18 december ansvarar Svenska institutet för programmet i den svenska paviljongen på Expo 2020 i Dubai. SI samlar då aktörer inom högre utbildning, forskning och innovation för att presentera en bred bild av Sveriges erbjudande som Kunskapsnation. Syftet är att öka kunskapen och väcka intresse hos internationella företag, talanger och studenter att verka i Sverige.
Sverige behåller topp-tio-placering i 2021 års Nation Brands Index20.10.2021 10:38:55 CEST | Pressmeddelande
Sverige placerar sig återigen på plats 9 i Nation Brands Index. Den årliga undersökningen bedömer uppfattningen av 60 olika länder och bygger på resultaten från 60 000 respondenter i 20 länder.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum