Svenska institutet

Så ser utländska marknader på Sverige 

Dela

Svenska institutet (SI) har i uppdrag att analysera omvärldens bild av Sverige. Idag presenteras en rapport där uppfattningen om Sverige hos representanter för näringslivet i Danmark, Norge, Finland, Frankrike, Storbritannien, Tyskland och USA har undersökts.

Sverige är ett i hög grad exportberoende land. En förutsättning för ökad handel med omvärlden är kännedom om vad Sverige kan erbjuda och en positiv inställning till landet. Enligt SCB uppgick Sveriges totala varu- och tjänsteexport till 2203 miljarder SEK under 2020.  I 2021 års Nation Brands Index rankar Sverige rankar på plats 8 av 60 jämförda länder inom export och på plats 4 inom attraktion och investeringar.  

Rapporten som presenteras idag visar bland annat att  

  • Bilden av Sverige är generellt god hos näringslivsrepresentanterna
  • Sverige ses som ett innovativt, kreativt och hållbart land med ett samhälle som präglas av jämställdhet och jämlikhet.  
  • De övriga nordiska länderna har mest kännedom och kunskap om Sverige, medan  Frankrike, Storbritannien och USA har lägre kännedom och kunskap om vad Sverige kan erbjuda.   
  • Respondenter på de stora marknaderna USA, Frankrike och Storbritannien, och i vissa fall i Tyskland, ofta betraktar de nordiska länderna som en enda marknad.
  • Bilden av Sverige har olika betydelse för handel och för investeringar 

 - För det svenska näringslivet, som är så pass exportorienterat, är det viktigt att vara internationellt konkurrenskraftigt. I en globaliserad värld spelar hur ett land uppfattas roll för att såväl attrahera kompetens och investeringar som för möjligheterna till internationellt genomslag. Därför är det positivt att bilden av Sverige är så pass god hos näringslivet i några av Sverige viktigaste utlandsmarknader, säger Madeleine Sjöstedt, generaldirektör på Svenska institutet. 

Läs rapporten i sin helhet här 

Kontakter

Bilder

Generaldirektör
Generaldirektör
Ladda ned bild

Om

Svenska institutet
Svenska institutet
Virkesvägen 2
120 30 Stockholm

08-4537800https://si.se/

Svenska institutet är en statlig myndighet som verkar för att öka omvärldens intresse och förtroende för Sverige. Genom strategisk kommunikation och utbyte inom kultur, utbildning, vetenskap och näringsliv främjar vi samarbete och långsiktiga relationer med andra länder. www.si.se

Följ Svenska institutet

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svenska institutet

Sveriges styrkor som kunskapsnation lyfts i Dubai13.12.2021 13:57:50 CET | Pressmeddelande

Under ”Knowledge & Learning Week” 12–18 december ansvarar Svenska institutet för programmet i den svenska paviljongen på Expo 2020 i Dubai. SI samlar då aktörer inom högre utbildning, forskning och innovation för att presentera en bred bild av Sveriges erbjudande som Kunskapsnation. Syftet är att öka kunskapen och väcka intresse hos internationella företag, talanger och studenter att verka i Sverige.

Swedish Design Movement – en hållbar designrörelse tar plats i Paris31.8.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Kan design vara nyckeln till en hållbar framtid? För första gången presenteras nya Swedish Design Movement samlat för en internationell publik. Under september går över trettio svenska formgivare och designföretag samman i en gemensam manifestation på Svenska institutet i Paris. I utställningar och seminarier möter de branschkollegor och diskuterar hur design kan bidra till en hållbar omställning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum