Säker digital kommunikation (SDK) - en milstolpe för digitaliseringen av det offentliga Sverige
Varje dag skickas mängder av information mellan aktörer i offentlig sektor, i handläggningen av ärenden och beslut. Ofta handlar det om sekretessklassad information som vårdplaner, behandlingsplaner, bedömningar av arbetsförmåga och utdrag ur belastningsregistret. I brist på säkrare alternativ används ofta fax, telefon eller vanliga brev, särskilt inom hälso- och sjukvården, skolan och socialtjänsten. Med tjänsten SDK (säker digital kommunikation) sätts nu en ny milstolpe för en tryggare och säkrare kommunikation.
Ett samverkansprojekt mellan flera aktörer
SDK, en av Ineras ca 40 tjänster, är resultatet av det samverkansprojekt som Inera har drivit sedan 2018, tillsammans med flera andra organisationer, såsom Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), SKR, Adda samt regioner, kommuner och statliga myndigheter. Totalt har över hundra organisationer varit engagerade i projektet i olika styrgrupper, piloter och referensgrupper.
– Den här tjänsten är en viktig milstolpe för digitaliseringen av det offentliga Sverige och bidrar till säkrare och mycket effektivare informationshantering, säger Peter Arrhenius, vd på Inera.
Flera regioner och kommuner har beställt tjänsten
Ett antal regioner och kommuner har redan hunnit beställa SDK. Först ut var Helsingborgs stad, Region Gotland och Tomelilla kommun. Jan Broman som är IT-strateg på Region Gotland kommenterar varför de vill implementera SDK så snabbt som möjligt:
– Efter erfarenhet av att ha deltagit i pilotprojektet med SDK så vet jag att detta kommer att innebära att vi kan ge bättre och snabbare service till invånarna genom effektivare handläggning och beslutsfattande. Medarbetarna kommer dessutom att kunna känna en trygghet i att de kan hantera personuppgifter på ett säkert sätt.
Även Rune Liljegren och Larsåke Nilsson, som är ansvariga för digitalisering i Helsingborgs stad vill komma igång med tjänsten snarast möjligt:
– Vi ser en uppenbar nytta med tjänsten och flera verksamheter, bland annat Socialförvaltningen, vården och skolan skriker efter möjligheten att kommunicera mer effektivt och säkert, säger Rune Liljegren.
– Även internt inom Helsingborg Stad, har vi ett behov av att kunna kommunicera på ett säkert sätt mellan våra olika verksamheter, menar Larsåke Nilsson.
Med SDK kan informationsutbytet alltså ske på ett betydligt tryggare, enklare och säkrare sätt mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter. På sikt ska det även vara möjligt för privata utförare med helt eller delvis offentligt finansierade uppdrag att ansluta till tjänsten.
Om
Om Inera
Inera är ett digitaliseringsbolag, som ägs av regioner, kommuner och SKR Företag, och har i uppdrag att skapa förutsättningar för att digitalisera välfärden. Genom att förse ägarna med gemensam digital infrastruktur och arkitektur samt ett stort antal tjänster bidrar Inera till en säker, jämlik och effektiv vård och omsorg.
Inera utvecklar och förvaltar ett 40-tal tjänster inklusive 1177, Nationell patientöversikt, identifieringstjänsten SITHS samt kunskapsstöd genom Vårdhandboken med flera. De digitala lösningarna används av invånare samt anställda och beslutsfattare inom regioner och kommuner.
Följ Inera AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Inera AB
1177, UMO och Youmo hbtqi-certifierade26.1.2023 11:18:09 CET | Pressmeddelande
Den nationella redaktionen för 1177.se och redaktionerna för UMO och Youmo har blivit tilldelade RFSL:s hbtqi-certifiering. Certifieringen är en kvalitetsstämpel som visar att redaktionerna arbetar strategiskt för att synliggöra och utmana normer som kan leda till att människor behandlas ojämlikt.
Det går bra att ringa 117727.5.2022 11:07:46 CEST | Pressmeddelande
Telefonitjänsten 1177 har en mindre driftstörning i ett stödsystem men det finns en reservlösning och därför går det bra att ringa in till tjänsten som vanligt. Köerna är för närvarande normala. Arbete pågår för att lösa störningen i systemet. Störningen är åtgärdad.
Inera har tecknat ramavtal för utveckling och förvaltning av applikationer4.5.2022 15:31:18 CEST | Pressmeddelande
Ett stort förändringsarbete pågår inom Ineras organisation med ambitionen att säkerställa rätt och kostnadseffektiv bemanning med kompetens inom utveckling och förvaltning av applikationer. Inera har nu meddelat tilldelning och tecknat ramavtal med leverantörerna i den stora ramavtalsupphandling som har genomförts och som vi har informerat om tidigare.
Ökad flexibilitet i vården med mobilt SITHS eID1.4.2022 08:14:28 CEST | Pressmeddelande
Över 500 000 vårdmedarbetare i regioner, kommuner och privata vårdgivare använder SITHS-kort för att legitimera sig vid inloggning och underskrift när det krävs en hög nivå av säkerhet. Med nya mobilt SITHS eID, som fungerar på liknande sätt som bank ID, går det även att logga in med mobiltelefon eller surfplatta.
1177 Vårdguiden - främsta valet för hälsoråd kring covid-194.5.2021 14:23:58 CEST | Pressmeddelande
Den som är orolig för sin egen eller någon annans hälsa på grund av covid-19, vänder sig i första hand till 1177 Vårdguiden för att få råd. 1177 Vårdguiden är regionernas samlade kanaler och erbjudanden till invånarna, som i stort sett alla känner till och allt fler vänder sig till som ett första steg då de behöver vägledning. Under 2020 gjordes 175 miljoner besök och nära 100 miljoner inloggningar på 1177.se.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum