Säker digital kommunikation (SDK) - en milstolpe för digitaliseringen av det offentliga Sverige

Med tjänsten Säker digital kommunikation (SDK), kan kommuner, regioner och statliga myndigheter utbyta känslig och sekretessklassad information digitalt på ett säkert sätt. Sedan en kort tid tillbaka är det möjligt att ansluta till tjänsten.

Varje dag skickas mängder av information mellan aktörer i offentlig sektor, i handläggningen av ärenden och beslut. Ofta handlar det om sekretessklassad information som vårdplaner, behandlingsplaner, bedömningar av arbetsförmåga och utdrag ur belastningsregistret. I brist på säkrare alternativ används ofta fax, telefon eller vanliga brev, särskilt inom hälso- och sjukvården, skolan och socialtjänsten. Med tjänsten SDK (säker digital kommunikation) sätts nu en ny milstolpe för en tryggare och säkrare kommunikation.

Ett samverkansprojekt mellan flera aktörer

SDK, en av Ineras ca 40 tjänster, är resultatet av det samverkansprojekt som Inera har drivit sedan 2018, tillsammans med flera andra organisationer, såsom Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), SKR, Adda samt regioner, kommuner och statliga myndigheter. Totalt har över hundra organisationer varit engagerade i projektet i olika styrgrupper, piloter och referensgrupper.

– Den här tjänsten är en viktig milstolpe för digitaliseringen av det offentliga Sverige och bidrar till säkrare och mycket effektivare informationshantering, säger Peter Arrhenius, vd på Inera.

Flera regioner och kommuner har beställt tjänsten

Ett antal regioner och kommuner har redan hunnit beställa SDK. Först ut var Helsingborgs stad, Region Gotland och Tomelilla kommun. Jan Broman som är IT-strateg på Region Gotland kommenterar varför de vill implementera SDK så snabbt som möjligt:

– Efter erfarenhet av att ha deltagit i pilotprojektet med SDK så vet jag att detta kommer att innebära att vi kan ge bättre och snabbare service till invånarna genom effektivare handläggning och beslutsfattande. Medarbetarna kommer dessutom att kunna känna en trygghet i att de kan hantera personuppgifter på ett säkert sätt.

Även Rune Liljegren och Larsåke Nilsson, som är ansvariga för digitalisering i Helsingborgs stad vill komma igång med tjänsten snarast möjligt:

– Vi ser en uppenbar nytta med tjänsten och flera verksamheter, bland annat Socialförvaltningen, vården och skolan skriker efter möjligheten att kommunicera mer effektivt och säkert, säger Rune Liljegren.

– Även internt inom Helsingborg Stad, har vi ett behov av att kunna kommunicera på ett säkert sätt mellan våra olika verksamheter, menar Larsåke Nilsson.

Med SDK kan informationsutbytet alltså ske på ett betydligt tryggare, enklare och säkrare sätt mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter. På sikt ska det även vara möjligt för privata utförare med helt eller delvis offentligt finansierade uppdrag att ansluta till tjänsten.