Säkrare lek i lekparkerna – och lika roligt!

Den europeiska standardsamlingen för lekredskap och lekplatser har reviderats. Standarderna ska förebygga allvarliga olyckor och samtidigt främja barns behov av fysiska utmaningar, kreativitet och leklust. – Det går att göra lekplatser både säkra och roliga, det finns inga motsättningar mellan lekvärde och säkerhetsaspekter, säger Janne Wahlstedt, SIS kommittéordförande för lekredskap och lekplatser.

Standardsamlingen vänder sig till dem som tillverkar och säljer lekredskap, besiktigar lekplatser, utformar eller installerar lekredskap samt ägare och förvaltare av lekplatser.

Samlingen innehåller aktuella standarder (SS-EN 1176 och SS-EN 1177) för lekredskap och lekplatser vilket underlättar användningen då de olika delarna hänger ihop och refererar till varandra. Bland annat ingår nya utgåvor av de standarder som hanterar allmänna säkerhetskrav som ställs för lekredskap samt typspecifika krav för gungor, rutschbanor, linbanor och vippgungor.

–  Standarderna bidrar till att minimera riskerna för att barn ska förolyckas eller skadas allvarligt vid lek. De ska också säkerställa att produkterna tillverkas efter samstämmiga krav och håller en gemensam nivå av grundläggande säkerhet, säger Janne Wahlstedt, kommittéordförande SIS/TK 379, Swedish Standards Institute samt säkerhetschef på HAGS.

– Svensk lagstiftning anger underhållskrav och krav för att tillhandahålla säker utrustning på lekplatser oavsett var de är belägna. Plan- och bygglagen och produktsäkerhetslagen anger dock inte hur kraven ska uppfyllas i detalj och därför fyller standarderna en nödvändig funktion för att skapa säkra lekmiljöer för våra barn, säger Janne Wahlstedt.

Några nyheter är:

• Beträffande placering av staket eller inspringningsskydd framför och bakom gungställningar krävs ett extra utrymme på 1,5 meter utanför islagsytan.
  • Vippgungor av typ 2, 3 och 4 kan nu ha ett överlappande fallutrymme.
  • Provning av ställen där fingrar kan fastna har begränsats till ställen där det finns ett fritt utrymme och inom fallutrymmen vid fallhöjder över 1 meter.
  • Krav för studsredskap finns med för första gången.
  • Beträffande provmetoder för stötdämpande underlag (så kallad HIC-provning) har metod för fastställande av kritisk fallhöjd delvis förändrats samt en metod har tillkommit för kontroll av tillräcklig stötdämpandeförmåga.

Lekredskap. Standardsamling 2:2018 på SIS webbplats

Standardutveckling SIS kommitté för lekredskap och lekparker

Boverket hänvisar till standarderna på sin webbplats

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande