Samtrans får förnyat förtroende av Danderyds kommun

Danderyds kommun har beslutat att ge Samtrans omsorgsresor, en del av Nobina, fortsatt förtroende att utföra skol- och omsorgsresor till ett uppskattat värde av 57 miljoner kronor över fyra år. Det nya avtalet innebär bland annat krav på nya förbättrade digitala tjänster för skolpersonal och resenärer.

Samtrans fortsätter att köra skol- och omsorgsresor i Danderyd.

Samtrans har levererat skol- och omsorgsresor i Danderyds kommun sedan 2018 och fortsätter nu ytterligare fyra år framåt. Avtalet berör ca180 resenärer som reser till och från skolor, dagliga verksamheter och boenden, vilket ställer höga krav på förarnas kunskap om resenärernas särskilda förutsättningar att resa.

- Vi är glada över att Danderyd återigen väljer att ge oss detta förtroende och det känns kul att kunna ge resenärerna kontinuitet. Vi ser också fram emot att utveckla skol- och omsorgsresorna tillsammans med kommunen, bland annat med hjälp av nya digitala hjälpmedel som ska göra det enklare att få information om sina resor, säger Jana Odinsman.

Danderyd kommun och Täby kommun genomförde upphandlingen tillsammans. Anbudsgivaren hade möjlighet att lägga anbud på båda kommunerna eller bara den ena. Samtrans som också deltog i Täbys upphandling fick i början av juni även förnyat förtroendet av Täbys kommun.

Det nya avtalet träder i kraft den 2023-01-01 och löper fyra år framåt. Tilldelningen kan överklagas och avtal kan tecknas från och med 2022-07-08.

Lisa YdlingerPress- och kommunikationsansvarig på Samtrans

Tel:08-52250045

Samtrans fortsätter att köra skol- och omsorgsresor i Danderyd.

Samtrans inför ett historiskt ekonomiskt stödpaket för att hjälpa sina åkerier8.6.2022 12:16:01 CEST | Pressmeddelande

Hela transportbranschen går nu igenom en utmanande tid med kraftigt ökande drivmedelspriser på grund av kriget i Ukraina. Samtidigt som coronapandemin har slagit hårt mot branschen, som nu lider av akut brist på förare. För att kunna fortsätta att leverera samhällsviktiga persontransporter inför nu Samtrans Omsorgsresor ett historiskt stödpaket till ett värde av 13 000 000 SEK för att hjälpa sina åkerier.

Samtrans lanserar en app för resor med rullstolstaxi18.5.2022 07:03:25 CEST | Pressmeddelande

Idag lanserar Samtrans Omsorgsresor, som första privata aktör i branschen en app för bokning av rullstolstaxi i Region Stockholm. Genom att erbjuda enkla möjligheter att planera, boka och följa sin resa tar Samtrans ett steg framåt för att förenkla vardagen för fler människor. Användarna ges också möjlighet att betygsätta sin resa, vilket ger incitament för att stärka kvalitén på rullstolstaxi som färdmedel.