Samtrans får förnyat förtroende av Täby kommun

Täby kommun har beslutat att ge Samtrans omsorgsresor, en del av Nobina, fortsatt förtroende att utföra skolskjuts till ett uppskattat värde av 140 miljoner kronor över fyra år. Det nya avtalet innebär höga krav på punktlighet och utveckling av nya förbättrade IT-lösningar för skolpersonal och resenärer.

Samtrans får förnyat förtroende av Täby kommun att köra skolskjuts.

-Vi är såklart glada över att få fortsätta köra Täbys resenärer i minst två år till och vet att många av våra förare byggt upp en fin relation till sina resenärer. Det känns också stimulerande att arbeta tillsammans med Täby kommun som ställer höga krav på oss som leverantör, säger Jana Odinsman, marknadschef på Samtrans.

Avtalet innebär nya krav på digitala verktyg som ska göra det enklare för barn, föräldrar, skolpersonal och andra berörda att beställa sina resor. Samtidigt ställs höga krav på kunskap om resenärernas varierande förutsättningar att resa. Bland nyheterna finns också en användarvänlig app-lösning som ska göra det möjligt för resenärerna att se var bilen befinner sig, enkelt kunna få nödvändig information om sina resor, samt lämna betyg på resan.

-Vi utför ett viktigt samhällsuppdrag för människor med särskilda behov. Det ställer höga krav på oss, därför växlar vi nu upp tempot i hela vårt kvalitetsarbete. Vi ser fram emot nystarten som väntar, avslutar Jana Odinsman.

Det nya avtalet träder i kraft den 1 januari 2023 och löper i fyra år. Tilldelningen kan överklagas och avtal kan tecknas från och med 2022-06-21.

Lisa YdlingerPress- och kommunikationsansvarig på Samtrans

Tel:08-52250045

Samtrans får förnyat förtroende av Täby kommun att köra skolskjuts.

Samtrans inför ett historiskt ekonomiskt stödpaket för att hjälpa sina åkerier8.6.2022 12:16:01 CEST | Pressmeddelande

Hela transportbranschen går nu igenom en utmanande tid med kraftigt ökande drivmedelspriser på grund av kriget i Ukraina. Samtidigt som coronapandemin har slagit hårt mot branschen, som nu lider av akut brist på förare. För att kunna fortsätta att leverera samhällsviktiga persontransporter inför nu Samtrans Omsorgsresor ett historiskt stödpaket till ett värde av 13 000 000 SEK för att hjälpa sina åkerier.

Samtrans lanserar en app för resor med rullstolstaxi18.5.2022 07:03:25 CEST | Pressmeddelande

Idag lanserar Samtrans Omsorgsresor, som första privata aktör i branschen en app för bokning av rullstolstaxi i Region Stockholm. Genom att erbjuda enkla möjligheter att planera, boka och följa sin resa tar Samtrans ett steg framåt för att förenkla vardagen för fler människor. Användarna ges också möjlighet att betygsätta sin resa, vilket ger incitament för att stärka kvalitén på rullstolstaxi som färdmedel.