Sänkta premier vid inlösen

Alectas styrelse har beslutat att sänka arbetsgivarnas engångspremier vid inlösen av förmånsbestämd ålderspension. Åtgärden är en följd av stigande marknadsräntor under 2022. Löpande premier berörs inte av beslutet.

Beslutet innebär att premieräntan för engångspremier höjs från 0,50 procent till 1,2 procent. Samtidigt höjs avdraget för avkastningsskatt från 0,2 till 0,45 procent. Sammantaget innebär förändringarna att nettoräntan, det vill säga premieräntan efter avdrag för avkastningsskatt och driftskostnader, höjs från 0,2 till 0,65 procent.

För en genomsnittlig PRI-inlösen innebär åtgärden att premien sänks med cirka 7 procent.

– Stigande marknadsräntor innebär att de arbetsgivare som väljer att lösa in PRI-skulden bidrar med ett allt större konsolideringskapital. Det är viktigt att prissättningen baseras på aktuella marknadsförhållanden, och därför sänker vi nu premierna vid PRI-inlösen, säger Fredrik Palm, produktchef på Alecta.

Beslutet omfattar både frivillig och tvingande inlösen, och genomförs per den 1 januari 2023. Löpande premier och premier för förmånsbestämda avgångspensioner berörs inte av beslutet.

Alectas styrelse har sedan tidigare beslutat om premiereduktioner på löpande betald förmånsbestämd ålders- och familjepension med 40 procent för 2023.

Fakta PRI-inlösen

PRI-inlösen hos Alecta innebär att en arbetsgivare som tidigare valt att finansiera ålderspensionen i ITP 2 genom pensionsavsättningar i balansräkningen eller genom en pensionsstiftelse kan lösa in hela eller del av sin pensionsskuld mot försäkring i Alecta. För att göra detta betalar arbetsgivaren en engångspremie. Engångspremien inklusive Alectas framtida avkastning ska täcka alla framtida pensionsutbetalningar.

+46 8 441 60 00https://www.alecta.se

Alecta är förvaltare av tjänstepension sedan 1917. Vårt uppdrag är att ge kollektivavtalade tjänstepensioner så stort värde som möjligt för både våra företags- och privatkunder. Det gör vi genom god avkastning, bra kundservice och låga kostnader. Vi förvaltar drygt 1200 miljarder kronor åt våra ägare som är 2,6 miljoner privatkunder och 35 000 företagskunder.