​Sara Andersson, PTS, ny ordförande i Telekområdgivarna

Kajsa Frisell, IT&Telekomföretagen och Sara Andersson, PTS, nyvald ordförande i Telekområdgivarna.

Sara Andersson, avdelningschef på avdelningen för samhällsfrågor på Post- och Telestyrelsen (PTS), valdes igår till ny ordförande i Telekområdgivarna. Utnämningen är en återkomst; Sara var ordförande för Telekområdgivarna också under åren 2008-2011.

- Jag är mycket glad över att Sara återkommer som ordförande till Telekområdgivarna. Hennes mångåriga erfarenhet av telekommarknaden i allmänhet och kunskap om konsumentperspektivet i synnerhet är mycket värdefulla tillgångar för Telekområdgivarna, säger Kajsa Frisell näringspolitisk expert på IT&Telekomföretagen, som är ägarrepresentant i styrelsen.

- Jag ser fram emot att tillsammans med den kompetenta styrelsen och de professionella medarbetarna göra ännu mer för att öka telekombranschens förtroende hos konsumenterna. Den finns en stark vilja hos branschen att engagera sig i frågor om kundtillit och kvalitet, och Telekområdgivarna är en bra kanal för att fånga upp det. Jag brinner för de här frågorna, och hoppas bidra med mitt starka engagemang, säger Sara Andersson.

Nuvarande ordförande Anna Wikström lämnar över ordförandeskapet i och med att hon lämnar sin anställning på PTS, och därigenom inte kan sitta kvar i styrelsen för Telekområdgivarna.

Om Telekområdgivarna

Telekområdgivarna ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter om abonnemang för tv, telefoni och bredband. Genom aktivt samarbete med myndigheter och operatörer bidrar de till målbilden att skapa Sveriges bästa konsumentmarknad.

Telekområdgivarna ägs av IT&Telekomföretagen och finansieras av de operatörer inom tv, telefoni och bredband som har valt att vara med. För att garantera opartiskhet är Konsumentverket och Post- och telestyrelsen representerade, och har utslagsröst, i Telekområdgivarnas styrelse.

IT&Telekomföretagen – en motor för digitaliseringen av Sverige. IT&Telekomföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för företag från hela IT- och
telekomsektorn.
Tillsammans med våra medlemmar driver och utvecklar vi marknaden för IT och telekom.Vi är närmare 1200 medlemsföretag som tillsammans har omkring 100 000 medarbetare. IT&Telekomföretagen är en av sju samverkande bransch- och arbetsgivarorganisationer inom förbundsgruppen Almega. Läs mer om oss på www.itotelekomforetagen.se

Kompetensbrist hotar utvecklingen av IT- och telekombolag4.4.2019 11:12:36 CESTPressmeddelande

Bristen på kompetens är det största hindret i företagens verksamheter. Under det fjärde kvartalet i fjol angav 31 procent av tjänsteföretagen att just brist på kompetens är det största hindret för deras verksamhet och dess utveckling. För bolag inom IT- och telekom är situationen än värre. Bland datakonsulter är siffran alarmerande där 80 procent av företagen ser kompetensbrist som verksamhetens största hinder.