Sargad bransch samlas på Tylösand och blickar framåt

När restriktionerna slopades satsade många av landets bussföretag på att presentera resor och marknadsföra sitt utbud gentemot nya och tidigare resenärer.
– Många såg en ljusning. Men med dagens oroliga världsläge funderar nu många av våra medlemsföretag på framtiden igen. För samtidigt som många bussföretag med stort engagemang nu kör hjälpsändningar till Ukraina och erbjuder flyktingar resor är framtiden för deras egen verksamhet återigen oviss. Människors vilja att resa, ökande drivmedelspriser och farhågor att inte kunna få fram reservdelar är frågor många bussföretagare nu funderar kring. Konferensprogrammet kommer därför belysa flera framtidsperspektiv. Vår situation är självklart inte jämförbart med de fasor som Ukrainas medborgare möter – samtidigt avgörs många bussföretags öde här och nu. Konferensen Busstorget erbjuder därför en mötesplats och en samtalsarena om framtiden, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Under 2020 minskade antalet klass III-bussar, som är beteckningen på den sorts bussar som resenärer i turist- och beställningstrafik åker med, som var i trafik med 43 procent. Siffrorna för 2021 är ännu inte analyserade av Sveriges Bussföretag. Bussföretagen har under pandemin gjort sig av med sitt reservkapital och många har tvingats säga upp duktiga medarbetare. Det är faktorer som kommer att prägla bussbranschen under en lång tid.
– För många bussföretag kan denna vår avgöra om de överlever. När restriktionerna slopades avslutades också de stödåtgärder som företagen kunnat få under pandemin. Även om de inte alls täckt de behov som funnits har många bussföretag överlevt tack vare dessa, om än med en väldigt bantad verksamhet, fortsätter Anna Grönlund som också kommer moderera programmet på konferensen Busstorget.
Hon känner en oro över att Sverige kan komma att förlora viktig persontransportkapacitet om resenärerna inte återvänder:
– Utan resenärer och utan stöd under denna kritiska fas riskeras många bussföretags verksamhet. De bussföretag som kör exempelvis turist- och beställningstrafik med buss är också en viktig resurs när den regionala busstrafiken behöver förstärkas eller när tågen stannar. För kulturlivet, idrottsvärlden och föreningssverige som nu ska återstarta efter pandemin är möjligheten att resa tillsammans i buss viktig.
Sveriges Bussföretag arrangerar konferensen Busstorget den 24–25 mars på Hotell Tylösand tillsammans med de ledande fordonstillverkarna Daimler, MAN, Scania, VDL och Volvo.
För mer information kontakta
Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag på 070-612 71 74
Kontakter
Håkan FilipssonPressansvarigTransportföretagen
Tel:072-2022697hakan.filipsson@transportforetagen.seBilder


Om
Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. I dag har vi knappt 270 medlemsföretag med cirka 27 900 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser.
Följ Transportföretagen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen
Regeringen hörsammar drönarbranschens larmsignaler19.12.2025 09:40:03 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen välkomnar att regeringen nu ger Transportstyrelsen i uppdrag att tydliggöra sitt arbete för säker drönaranvändning och samverkan mellan myndigheter. Det är ett viktigt besked för en bransch som länge efterfrågat just bättre samordning, mer ändamålsenliga regler och snabbare processer.
Rätt fokus från regeringen: välj inte bort flyget – ställ om!18.12.2025 15:48:24 CET | Pressmeddelande
Transportföretagen Flyg välkomnar regeringens beslut att sextio myndigheter ska redovisa hur de säkerställer färdmedelsneutrala tjänsteresor samt om de har köpt in hållbart flygbränsle. Beslutet är ett viktigt och naturligt nästa steg i regeringens arbete för att stärka flyget som en central del av Sveriges transportsystem – och samtidigt driva på flygets klimatomställning.
Alternativ finansiering: Nog med utredningar - nu behövs verkstad!15.12.2025 14:36:02 CET | Pressmeddelande
Idag tog infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson emot Utredningen av Effektivitetsvinster genom alternativa former för organisering och finansiering av statlig transportinfrastruktur. Det är ett deluppdrag av regeringens fokusering på frågan om alternativa finansierings- och organiseringsformer av transportinfrastrukturen. Transportföretagen är mycket positiva till regeringens ambition. Sverige står inför en betydande underhållsskuld som måste hanteras samtidigt som infrastrukturen också måste utvecklas.
Flygteknikeravtalet klart11.12.2025 16:00:00 CET | Pressmeddelande
Svenska Flygbranschen, som ingår i Transportföretagen, har idag tecknat Flygteknikeravtalet med Svenska Transportarbetareförbundet och Svensk Flygteknikerförening. Avtalet följer det märke som industrins parter tecknat med ett samlat avtalsvärde på 6,4 procent över 2 år. Flygteknikeravtalet omfattar 21 företag och omkring 250 flygtekniker med typcertifikat.
Låg betalningsvilja och otydlig politik hindrar transporternas omställning10.12.2025 06:00:00 CET | Pressmeddelande
Transportföretagens hållbarhetsrapport 2025 visar en bransch som är redo att ställa om, men som bromsas av två tydliga bromsklossar: kunder som inte vill betala och otillräckliga förutsättningar från politiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
