Transportföretagen

Sargad bransch samlas på Tylösand och blickar framåt

Dela

Den 24–25 mars samlas den svenska turistbussbranschen till konferens på Tylösand. Efter två års stålbad och slopade restriktioner satsar nu svenska bussföretag som kör turist- och beställningstrafik för att locka tillbaka resenärerna. Flera företag vittnar om ett stort sug efter resor hos resenärerna. Samtidigt gör en orolig omvärld många rädda och osäkra.

Foto: Scandinavian Photo
Foto: Scandinavian Photo

När restriktionerna slopades satsade många av landets bussföretag på att presentera resor och marknadsföra sitt utbud gentemot nya och tidigare resenärer.

– Många såg en ljusning. Men med dagens oroliga världsläge funderar nu många av våra medlemsföretag på framtiden igen. För samtidigt som många bussföretag med stort engagemang nu kör hjälpsändningar till Ukraina och erbjuder flyktingar resor är framtiden för deras egen verksamhet återigen oviss. Människors vilja att resa, ökande drivmedelspriser och farhågor att inte kunna få fram reservdelar är frågor många bussföretagare nu funderar kring. Konferensprogrammet kommer därför belysa flera framtidsperspektiv. Vår situation är självklart inte jämförbart med de fasor som Ukrainas medborgare möter – samtidigt avgörs många bussföretags öde här och nu. Konferensen Busstorget erbjuder därför en mötesplats och en samtalsarena om framtiden, säger Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.

Under 2020 minskade antalet klass III-bussar, som är beteckningen på den sorts bussar som resenärer i turist- och beställningstrafik åker med, som var i trafik med 43 procent. Siffrorna för 2021 är ännu inte analyserade av Sveriges Bussföretag. Bussföretagen har under pandemin gjort sig av med sitt reservkapital och många har tvingats säga upp duktiga medarbetare. Det är faktorer som kommer att prägla bussbranschen under en lång tid.  

– För många bussföretag kan denna vår avgöra om de överlever. När restriktionerna slopades avslutades också de stödåtgärder som företagen kunnat få under pandemin. Även om de inte alls täckt de behov som funnits har många bussföretag överlevt tack vare dessa, om än med en väldigt bantad verksamhet, fortsätter Anna Grönlund som också kommer moderera programmet på konferensen Busstorget.

Hon känner en oro över att Sverige kan komma att förlora viktig persontransportkapacitet om resenärerna inte återvänder:

– Utan resenärer och utan stöd under denna kritiska fas riskeras många bussföretags verksamhet. De bussföretag som kör exempelvis turist- och beställningstrafik med buss är också en viktig resurs när den regionala busstrafiken behöver förstärkas eller när tågen stannar. För kulturlivet, idrottsvärlden och föreningssverige som nu ska återstarta efter pandemin är möjligheten att resa tillsammans i buss viktig.  

Sveriges Bussföretag arrangerar konferensen Busstorget den 24–25 mars på Hotell Tylösand tillsammans med de ledande fordonstillverkarna Daimler, MAN, Scania, VDL och Volvo.

För mer information kontakta

Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag på 070-612 71 74

Kontakter

Bilder

Foto: Scandinavian Photo
Foto: Scandinavian Photo
Ladda ned bild
Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag
Anna Grönlund, Sveriges Bussföretag
Ladda ned bild

Om

Transportföretagen
Transportföretagen
Storgatan 19
102 49 Stockholm

08 762 71 00https://www.transportforetagen.se/

Sveriges Bussföretag är ett förbund inom Transportföretagen och Svenskt Näringsliv. I dag har vi knappt 270 medlemsföretag med cirka 27 900 anställda. Våra medlemmar består av busstrafikföretag och bussresearrangörer som bedriver alla former av yrkesmässig busstrafik och anordnar bussresor inom och utanför landets gränser.

Följ Transportföretagen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportföretagen

Ny rapport visar på brister i upphandling av kollektivtrafik18.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Sveriges regioner upphandlar varje år kollektivtrafik för cirka 52 miljarder kronor. Idag publicerar Sveriges Bussföretag en rapport om hur upphandlingarna av regional busstrafik för 2021 genomförts. Rapporten visar på flera goda exempel men pekar också på brister. Bland annat följer alla regioner inte branschens indexrekommendationer, rekommendationer som tagits fram gemensamt av nationella företrädare för kollektivtrafikmyndigheter och trafikföretag och som i sig möjliggör en hållbar utveckling av kollektivtrafiken.

Transportföretagen och Göteborgsregionen vill råda bot på mekanikerbrist17.5.2022 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Det råder stor brist på personbils- och lastbilsmekaniker i Sverige. Bara i Göteborgsregionen saknas nära 300 mekaniker, vilket är en stor del av landets totala behov. Därför startar Göteborgsregionens kompetensnav nu en valideringsinsats, där personer som har rätt kompetens för att arbeta som mekaniker, men som saknar fullständiga betyg, kan få sina kunskaper validerade.

Ny styrelse i Sveriges Bussföretag17.5.2022 09:59:22 CEST | Pressmeddelande

Vid dagens årsstämma blev Tomas Byberg omvald till ordförande i bransch- och arbetsgivarförbundet Sveriges Bussföretag. Tomas Byberg är vd för Byberg & Nordin. Han är också bussbranschens företrädare i det arbete som nu pågår inom den svenska kollektivtrafiken för att återstarta sektorn efter det stålbad coronapandemin inneburit. Sveriges Bussföretags styrelse fick efter stämman idag flera nya ledamöter från både större koncerner och mindre familjeföretag från hela Sverige.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum