Säsongspremiär: Förklara din forskning

Franska revolutionen, transhumanism, kvinnliga företagare i Mellanöstern, rymdforskning, döden och framtidens arbetsmarknad – Förklara din forskning är tillbaka med en ny säsong! Allra först ut är Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria, om Julian Huxley och hans tro på framtiden genom transhumanism och genetisk förbättring. Premiär ikväll kl 21.00 på Axess TV – eller redan nu via Axess digitala kanaler!

Programledare är Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke.

Del 1 av 6: Genetisk förbättring. Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria vid Lunds universitet. Börjar visas 9/2 kl 21.00 i Axess TV, eller redan nu: https://youtu.be/_9qKa_XuGTE

Del 2 av 6: Sverige under franska revolutionen. Magnus Jernkrok, doktorand i historia vid Göteborgs universitet.16/2 kl 21.00.

Del 3 av 6: Kvinnors företagande i Mellanöstern. Sumaya Hashim, doktorand i företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. 23/2 kl 21.00.

Del 4 av 6: Framtidens arbetsmarknad. Jonas Grafström, fil dr i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet, knuten till Ratio och Oxford. 2/3 kl 21.00.

Del 5 av 6: Finns det liv på Venus? Moa Persson har nyligen disputerat i rymdfysik vid Umeå universitet. 9/3 kl 21.00.

Del 6 av 6: Digitala spår efter döden. Carl Öhman, Oxfords universitet, har forskat om vad som händer med oss i sociala medier när vi dör. 16/3 kl 21.00.

Frågor? Kontakta programledarna via info nedan.

Programledare är Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke.
Ingrid Dunér
Magnus Jernkrok
Sumaya Hashim

"Vart tog jobben vägen?"17.5.2021 10:01:50 CEST | Pressmeddelande

I nya numret av Axess diskuteras den svenska arbetslösheten som är en av EU:s högsta. Varför ser det ut som det gör och vad säger förändringarna om Sverige? Detta diskuterar Torbjörn Hållö, Susanne Spector, Johan Eklund, Josefin Utas och Lotta Gröning. Dessutom skriver Anders Alvestrand målande om giganterna från Delft, Svante Lovén om det geniala med Bob Dylans röst och Bengt Ohlsson konstaterar att om inte Sverigedemokraterna fanns skulle vi nog vara tvungna att uppfinna dem. Missa inte Axess nr 4/2021!

"Att tänka fritt har blivit fel"12.4.2021 11:44:43 CEST | Pressmeddelande

I nya numret av Axess skriver Matthew Goodwin, professor i statsvetenskap vid University of Kent, en exklusiv artikel som förklarar den brittiska regeringens initiativ för att skydda idémässig mångfald och yttrandefrihet vid universiteten. Sex svenska akademiker kommenterar och sätter in tankarna om den akademiska monokulturen i ett svenskt perspektiv. Därutöver skriver Per-Arne Bodin, professor i slaviska språk, en essä om katten i rysk kulturhistoria. Och PJ Anders Linder skriver i sin ledare att det inte är någon liten sak att som kungen under 75 år i det ständiga strålkastarljuset förbli lojal mot en institution och ett uppdrag som man inte har sökt sig till självmant. Det och mycket mer i Axess nr 3!

Aktuellt nummer med fokus på överstyrningen i samhället8.3.2021 10:59:06 CET | Pressmeddelande

Självständiga professioner har fått sin yrkesmässiga frihet allt snävare kringskuren. Administration och möten tar allt större plats på skicklighetens och det personliga omdömets bekostnad. I Axess nr 2/2021 reflekterar Jakob Heidbrink, Olof Hallonsten, Håkan Boström, Sharon Rider och Karin Brunsson om vad detta får det för följder. Dessutom skriver Charlotta E Lindell om att Skottland blåser till strid för självständighet. Står vi inför MacBrexit?

Årets första Axess magasin: Utopiernas svanesång8.2.2021 09:41:45 CET | Pressmeddelande

Var det bättre förr? Wilhelm Behrman gör ett återbesök i 70-talets ”Hem till byn” och konstaterar att det i alla fall inte var bättre då. I temablocket ”En annan värld” undersöker Torbjörn Elensky, Susanne Wigorts Yngvesson, Karin Stensdotter och Nicklas Berild Lundblad om dystopikerna helt har konkurrerat ut utopisterna. Författaren och akademiledamoten Per Wästberg skildrar det franska samhällets prövningar. Årets första nummer är ute hos prenumeranterna - i butik den 16 februari. Trevlig läsning!