Säsongspremiär: Förklara din forskning

Franska revolutionen, transhumanism, kvinnliga företagare i Mellanöstern, rymdforskning, döden och framtidens arbetsmarknad – Förklara din forskning är tillbaka med en ny säsong! Allra först ut är Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria, om Julian Huxley och hans tro på framtiden genom transhumanism och genetisk förbättring. Premiär ikväll kl 21.00 på Axess TV – eller redan nu via Axess digitala kanaler!

Programledare är Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke.

Del 1 av 6: Genetisk förbättring. Ingrid Dunér, doktorand i idéhistoria vid Lunds universitet. Börjar visas 9/2 kl 21.00 i Axess TV, eller redan nu: https://youtu.be/_9qKa_XuGTE

Del 2 av 6: Sverige under franska revolutionen. Magnus Jernkrok, doktorand i historia vid Göteborgs universitet.16/2 kl 21.00.

Del 3 av 6: Kvinnors företagande i Mellanöstern. Sumaya Hashim, doktorand i företagsekonomi vid Internationella Handelshögskolan i Jönköping. 23/2 kl 21.00.

Del 4 av 6: Framtidens arbetsmarknad. Jonas Grafström, fil dr i nationalekonomi vid Luleå tekniska universitet, knuten till Ratio och Oxford. 2/3 kl 21.00.

Del 5 av 6: Finns det liv på Venus? Moa Persson har nyligen disputerat i rymdfysik vid Umeå universitet. 9/3 kl 21.00.

Del 6 av 6: Digitala spår efter döden. Carl Öhman, Oxfords universitet, har forskat om vad som händer med oss i sociala medier när vi dör. 16/3 kl 21.00.

Frågor? Kontakta programledarna via info nedan.

Programledare är Catta Neuding och Katarina O'Nils Franke.
Ingrid Dunér
Magnus Jernkrok
Sumaya Hashim

Årets första Axess magasin: Utopiernas svanesång8.2.2021 09:41:45 CETPressmeddelande

Var det bättre förr? Wilhelm Behrman gör ett återbesök i 70-talets ”Hem till byn” och konstaterar att det i alla fall inte var bättre då. I temablocket ”En annan värld” undersöker Torbjörn Elensky, Susanne Wigorts Yngvesson, Karin Stensdotter och Nicklas Berild Lundblad om dystopikerna helt har konkurrerat ut utopisterna. Författaren och akademiledamoten Per Wästberg skildrar det franska samhällets prövningar. Årets första nummer är ute hos prenumeranterna - i butik den 16 februari. Trevlig läsning!