Satsade på e-handel - avancerade när branschen backade

Marknaden för reklam och profilprodukter backade 20-30 procent år 2020 jämfört med 2019, på grund av inställda mässor, evenemang/kundevent och marknadskampanjer. Samtidigt ökade Brand New Profile, ett ungt e-handelsbolag inom branschen, sin omsättning med 66 procent trots coronapandemin.
— Att vi har fått se en tillväxt är såklart jätteroligt, men vi är ödmjuka inför det. I våras blev vi tagna på sängen, det blev totalstopp på marknaden när alla planerade aktiviteter stoppades. Vi vet ju att när företag gör neddragningar, då är marknadsbudgeten och inköp av reklamprodukter något av det första man sparar in på. Men vi bestämde oss för att vara offensiva och gasa oss ur den den svackan som var, vilket vi nu sett var helt rätt, säger Fredrik Holm, vd för Brand New Profile.

Brand New Profile grundades år 2017 och gjorde 2020 sitt mest framgångsrika år hittills. Företaget har valt att enbart jobba via e-handel och upplever att den satsningen har lett till en bättre tillgänglighet och snabbare återkoppling till kunder. Att bara satsa digitalt gör att man klarar av att leverera en offert och designskiss inom en timme, vilket är en av bolagets framgångsfaktorer.

— Att vi levererar snabbt har gjort att vi fått nöjda kunder. Den traditionelle säljaren åker ofta ut till kunder och visar katalog och provexemplar, det är en process som gör att det tar längre tid innan kunden får varan. Jag har tidigare jobbat som inköpare av reklam- och profilprodukter och tyckte då att sortimenten ofta var svåra att överblicka. När jag startade Brand New Profile hade jag som mål att inköpen skulle förenklas genom att hela sortimentet presenteras online och att kostnaderna skulle vara transparenta. Vi ser att många beställningar inte är så komplicerade, utan går snabbt att lösa efter en designskiss. Vad jag vet är vi de enda som har uttalat som löfte att leverera en offert och designskiss inom en timme, säger Fredrik Holm.

Bolaget har bland annat nått ut till flera globala svenska företag. Till exempel har Brand New Profile precis genomfört en stor affär där produkter skickats ut till 600 enheter över hela världen. En annan framgångsfaktor är snabba leveranstider med färre parter inblandade. Brand New Profile jobbar med leverantörer som både lagerhåller och förädlar varan på plats,
vilket leder till att man sparar både tid och pengar.

— Många andra bolag inom branschen beställer en vara hos grossisten, sedan går varan till tryckeriet och därefter till kunden. Att det är färre parter inblandade gör att vi kan leverera färdiga produkter för upp till 80 procent av sortimentet inom 6-7 arbetsdagar. Jag tror att vår framgång bygger på kombinationen av att det är lätt och överskådligt att hitta produkter på hemsidan, att det är en transparent prissättning samt en snabb och personlig service, vilket visar sig i våra kundomdömen, säger Fredrik Holm.

Brand New Profile grundades år 2017 och säljer reklam- och profilprodukter för den svenska B2B-marknaden. De jobbar 100 procent utifrån sin e-handel och levererar en offert och designskiss inom en timme. Bolaget har sitt säte i Örebro och grundaren Fredrik Holm är även vd.

Vid frågor och för mer information, kontakta Fredrik Holm:
fredrik@brandnewprofile.com eller 0725 00 00 18

Handkräm Bäst i Test – bästa produkterna för torra händer14.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Bäst i Testen har testat olika handkrämer för att hitta den bästa produkten för torra händer och spruckna nagelband. Testvinnaren, Eucerin urea repair plus hand cream, imponerar med djupt återfuktande egenskaper och långvarig effekt. Den absorberas snabbt och lämnar en skyddande hinna som inte stör i vardagen. Med den här handkrämen kan man njuta av mjuka och välmående händer trots frekvent handtvätt. En utmärkt lösning för torra vinterhänder.

Skäggtrimmer Bäst i Test – bästa trimmern för skägg & hår13.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Bäst i Testen har noggrant utvärderat en rad skäggtrimmers och utsett Panasonic Skäggtrimmer Pro ER-SB40 till testvinnare. Denna trimmer kombinerar hög prestanda med en ergonomisk design som garanterar jämn och effektiv klippning, även för tjockt skägg. Med dess kraftfulla motor och precision i varje snitt, är den ett oumbärligt verktyg för den som söker full kontroll över sin styling. Bästa skäggtrimmern för både nybörjare och erfarna användare.

Sladdlös dammsugare Bäst i Test – Dyson eller Bosch13.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Bäst i Testen har testat olika sladdlösa dammsugare och utsett Dyson V15 Detect Absolute till den bästa. Med sin kraftfulla sugkraft och innovativa detektering med laser, som lyfter fram även det finaste dammet på golvet, ger den en oöverträffad rengöring. Den intelligenta justeringen av sugeffekten baserat på golvtyp gör den både effektiv och energisnål. För den som söker den bästa sladdlösa dammsugaren för ett rent och hälsosamt hem är denna modell oslagbar.

Portabel AC Bäst i Test – bästa luftkonditioneringen för hemmet13.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Bäst i Testen har testat olika portabla AC-enheter och utsett Woods Cortina Silent 12K till testvinnare. Denna modell imponerar med sin effektiva kylförmåga och tysta drift, något som gör den till ett utmärkt val för att sänka temperaturen i stora rum. Med en hög avfuktningskapacitet och enkel användning är det här den bästa lösningen för varma somrar. Enheten är dessutom energieffektiv och lätt att flytta mellan olika rum, vilket ger flexibilitet.

Luftvärmepump Bäst i Test – Det står mellan Panasonic & Mitsubishi12.9.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Bäst i Testen har testat olika luftvärmepumpar för att hjälpa konsumenter att göra rätt val. Den produkt som utsetts till testvinnare är Panasonic HZ25XKE, tack vare dess enastående energieffektivitet och kapacitet att prestera även i mycket kalla temperaturer. Luftvärmepumpen imponerar med låg ljudnivå, inbyggd Wi-Fi-styrning och ett högt SCOP-värde, vilket gör den till det självklara valet för både uppvärmning och kylning. Valet av bästa luftvärmepump bygger på en kombination av prestanda, användarvänlighet och energieffektivitet.