Schibsted Brand Studio är världens bästa native-studio

I prestigefyllda Native Advertising Awards som gick av stapeln i Berlin under tisdagen vann Schibsted Brand Studio i kategorin “Native Advertising Agency/Studio of the Year (under 20 employees)”. Schibsted vann även guld för Stoppa Tjuven – en AFP producerad av Aftonbladet och OTW för Stöldskyddsföreningen.

Tillväxten för native och innehållsannonsering har varit stark de senaste åren, och Schibsted Brand Studio har under den senaste treårsperioden vuxit snabbare än marknaden. I dag arbetar Schibsted Brand Studio med native och innehållsmarknadsföring på alla Schibsted-ägda plattformar, inklusive sociala medier.

Schibsted nominerades i fyra kategorier i årets Native Advertising Awards, och tilldelades:

• Guld i Native Advertising Agency/Studio of the Year (under 20 employees)

• Guld i Best use of AFP Web-TV Stoppa Tjuven med Stöldskyddsföreningen

• Silver i Best Use of Instagram med SOS Alarm

• Brons i Best Use of Text med SOS Barnbyar“

– Det är otroligt kul att vi vann guld i kategorin Studio of the Year! Det känns fantastiskt och är ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt och att vi skapar effekt för våra kunder. Jag är så stolt över mitt team säger Karin Schmidt, tf Director Schibsted Brand Studio & Insight.

"Stoppa Tjuven" tog också guld
“Stoppa Tjuven” är en AFP (annonsfinansierad produktion) som har producerats av OTW för Stöldskyddsföreningen och som har publicerats på Aftonbladet TV. I “Stoppa tjuven” får tittarna hjälp av före detta polisen Jonas Leksell, ex-kriminella Anders Adali och it-experten David Jacoby att förebygga och undvika brott. Nu har tredje säsongen rullat igång på Aftonbladet TV och på Aftonbladet Facebook.

Programmet har tidigare uppmärksammats och vann bland annat utmärkelsen ”bästa content” på Swedish Content Award 2017 samt har även nominerats till många andra tävlingar världen över.

– Vi skapar ständigt nya programkoncept och i denna värld av högkvalitativt innehåll bjuder vi också in våra annonsörer. Det är en fantastisk ära att bli uppmärksammad för denna satsning och i detta fall det arbete vi gjort tillsammans med Stöldskyddsföreningen och OTW i kategorin Best use of AFP Web-TV, säger Kamilla Edehorn, Produktchef AFP, Schibsted Brand Studio.

Över 400 representanter från 43 länder
På plats i Berlin finns över 400 representanter från 43 länder som under tre dagar deltar i Native Advertising Days där fokus ligger på att dela insikter om best practise inom just innehållsmarknadsföring och kreativa annonslösningar. Native Advertising Institute delar i samband med dessa dagar ut priser till de annonsörer, Brand Studios och publicister som lyckats allra bäst med att skapa effekt i kampanjer med innehållsfokus.

– Vi lägger mycket tid på research och studier kring effekt för att kunna erbjuda våra kunder kreativa annonslösningar med hög relevans för respektive kontext. Kampanjerna för SOS Alarm, SOS Barnbyar och Stöldskyddsföreningen har nått väldigt fina resultat och dessa nomineringar och pris är ytterligare bevis på att vi gör rätt saker för våra kunder, säger Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales på Schibsted Brand Studio.

Kontaktpersoner:

Karin Schmidt, tf. Director Schibsted Brand Studio & Insight

E-post: karin.schmidt@schibsted.com

Lotta Tjulin Thörnqvist, Head of Creative Sales, Schibsted Brand Studio

E-post: lotta.thornqvist@schibsted.com

Kamilla Edehorn, Produktchef AFP, Schibsted Brand Studio

E-post: kamilla.edehorn@schibsted.com

Mer information och länkar:

Schibsted Brand Studio:

Stoppa Tjuven:

Schibsted Brand Studio’s story för SOS Barnbyar:

Mer om NAI Awards:

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Aftonbladet och Inizio fördjupar samarbetet14.3.2019 08:15:00 CETPressmeddelande

Aftonbladet och Inizio utvecklar nu samarbetet kring Schibsted/Inizios opinionspanel. Upplägget ger möjligheter till en modernare layout och bättre känsla när man svarar på undersökningarna. Dessutom breddas möjligheterna när det gäller vilka typer av undersökningar paneldeltagarna får svara på. ”Vi ser stora möjligheter att utveckla panelen, skapa nya intäkter – och nya insikter”, säger Karin Nelsson, senior rådgivare och partner, Inizio.

Schibsted Brand Studio stärker upp med två helt nya tjänster12.3.2019 14:52:35 CETPressmeddelande

För att vässa erbjudandet mot marknaden och fortsätta skapa prisvinnande innehåll stärker Schibsted Brand Studio nu upp verksamheten och tillsätter två helt nya tjänster. "Vi har lagt ett mycket framgångsrikt 2018 bakom oss och vill självklart fortsätta vara bäst. Därför känns de nya tjänsterna helt rätt för vår fortsatta framgång", säger Josefine Kvarnström, Director Schibsted Brand Studio & Insight.