Schibsted dubblar annonslagret inom podcast
Podme är Sveriges största plattform för premiumpoddar och Schibsteds just nu snabbast växande prenumerationstjänst. När nu en begränsad del av Podmes titlar görs tillgängliga för annonsörer och nya lyssnare i ett öppet RSS-flöde innebär det i ett slag en fördubbling av Schibsteds nuvarande annonslager. Det gör också Schibsted till ett av Sveriges största annonsnätverk inom podcast.
– Det här har efterfrågats av marknaden. Vi är otroligt glada att vi nu kan tillgodose behoven och bredda vår poddportfölj med nya starka format, som Mordpodden, Nemo möter en vän och Jocke & Jonna. Genom det här fortsätter vi utveckla Schibsteds ljudresa för våra annonsörer samtidigt som vi värnar om Podmes exklusivitet, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast på Schibsted Marketing Services, SMS.
Ett urval av avsnitt från ett antal poddar från Podme görs nu tillgängliga i öppna RSS-flöden. Även tidigare har ett urval titlar varit tillgängliga på gratisplattformar, men nu inkluderas också annonsspottar.
– Podme har många starka podcast-titlar som är väldigt uppskattade av våra premiumkunder. Att erbjuda ett reklamfritt och unikt podcastinnehåll för våra prenumeranter är fortsatt vårt viktigaste fokus, men genom att nu också erbjuda ett urval podcastavsnitt i öppen RSS med annonser kan vi både förlänga livslängden på avsnitten och göra dem tillgängliga för fler. Det öppnar också för nya lyssnare att hitta sina favoritpoddar hos Podme och på sikt konvertera till prenumeranter, säger Nicolas Leon, Sverigechef på Podme.
För Schibsteds annonsbolag SMS blir de nya titlarna från Podme ett viktigt komplement till mediehusens poddar som fyller ett uppdämt behov hos annonsörerna.
– Vi ser att räckvidd och välproducerade podcast-spottar kommer att fortsätta ha en ökad efterfrågan inom annonsering i podcast.Vår strategi framåt är stärka positionen som en av Sveriges största annonsaktörer inom podcasts. Fler nyheter väntar under 2023, säger Frederic Skalberg, poddansvarig på SMS.
De utvalda katalogavsnitten från Podme kommer från tidigare säsonger av bland annat titlar som:
- Nemo möter en vän
- Mordpodden
- Jocke & Jonna - Sanningen måste fram
- Podme Dokumentär
- Mellan Himmel och Jord med JLC
Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni är sedan tidigare en del av Schibsted Marketing Services poddportfölj med titlar som:
- Aftonbladet Daily
- Sportbladet Daily
- Dagens Story
- Blenda
- Omni Pod
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Frederic Skalberg, commercial advisor, podcast, Schibsted Marketing Services. Telefon: 072-855 20 75. E-post: frederic.skalberg@schibsted.com
Nicolas Leon, Sverigechef Podme. Telefon:nicolas.leon@schibsted.com. Telefon: 076-847 23 71
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum