Schibsted

Schibsted dubblar annonslagret inom podcast

Dela
I takt med att allt fler upptäcker poddvärlden ökar också intresset för annonsörer att nå ut till den nya publiken. Nu växlar Schibsted upp för annonser i fler och nya poddar och adderar ett urval av premiumplattformen Podmes titlar till portföljen, enskilda poddavsnitt som tidigare inte varit tillgängliga på annonsmarknaden. Satsningen innebär en fördubbling av Schibsteds annonslager.
Schibsted dubblar annonslagret inom podcast. Ett urval av premiumplattformen Podmes poddar, som tidigare inte varit tillgängliga på annonsmarknaden, adderas nu till poddportföljen. Samtidigt ökar Podme möjligheten för nya lyssnare att hitta in till premiumtjänstens exklusiva – och reklamfria – innehåll.
Schibsted dubblar annonslagret inom podcast. Ett urval av premiumplattformen Podmes poddar, som tidigare inte varit tillgängliga på annonsmarknaden, adderas nu till poddportföljen. Samtidigt ökar Podme möjligheten för nya lyssnare att hitta in till premiumtjänstens exklusiva – och reklamfria – innehåll.

Podme är Sveriges största plattform för premiumpoddar och Schibsteds just nu snabbast växande prenumerationstjänst. När nu en begränsad del av Podmes titlar görs tillgängliga för annonsörer och nya lyssnare i ett öppet RSS-flöde innebär det i ett slag en fördubbling av Schibsteds nuvarande annonslager. Det gör också Schibsted till ett av Sveriges största annonsnätverk inom podcast. 

– Det här har efterfrågats av marknaden. Vi är otroligt glada att vi nu kan tillgodose behoven och bredda vår poddportfölj med nya starka format, som Mordpodden, Nemo möter en vän och Jocke & Jonna. Genom det här fortsätter vi utveckla Schibsteds ljudresa för våra annonsörer samtidigt som vi värnar om Podmes exklusivitet, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast på Schibsted Marketing Services, SMS.

Ett urval av avsnitt från ett antal poddar från Podme görs nu tillgängliga i öppna RSS-flöden. Även tidigare har ett urval titlar varit  tillgängliga på gratisplattformar, men nu inkluderas också annonsspottar.

– Podme har många starka podcast-titlar som är väldigt uppskattade av våra premiumkunder. Att erbjuda ett reklamfritt och unikt podcastinnehåll för våra prenumeranter är fortsatt vårt viktigaste fokus, men genom att nu också erbjuda ett urval podcastavsnitt i öppen RSS med annonser kan vi både förlänga livslängden på avsnitten och göra dem tillgängliga för fler. Det öppnar också för nya lyssnare att hitta sina favoritpoddar hos Podme och på sikt konvertera till prenumeranter, säger Nicolas Leon, Sverigechef på Podme.

För Schibsteds annonsbolag SMS blir de nya titlarna från Podme ett viktigt komplement till mediehusens poddar som fyller ett uppdämt behov hos annonsörerna.

– Vi ser att räckvidd och välproducerade podcast-spottar kommer att fortsätta ha en ökad efterfrågan inom annonsering i podcast.Vår strategi framåt är stärka positionen som en av Sveriges största annonsaktörer inom podcasts. Fler nyheter väntar under 2023, säger Frederic Skalberg, poddansvarig på SMS.

De utvalda katalogavsnitten från Podme kommer från tidigare säsonger av bland annat titlar som:

  • Nemo möter en vän
  • Mordpodden
  • Jocke & Jonna - Sanningen måste fram
  • Podme Dokumentär
  • Mellan Himmel och Jord med JLC

Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni är sedan tidigare en del av Schibsted Marketing Services poddportfölj med titlar som:

  • Aftonbladet Daily
  • Sportbladet Daily
  • Dagens Story
  • Blenda
  • Omni Pod
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Frederic Skalberg, commercial advisor, podcast, Schibsted Marketing Services. Telefon: 072-855 20 75. E-post: frederic.skalberg@schibsted.com
Nicolas Leon, Sverigechef Podme. Telefon:nicolas.leon@schibsted.com. Telefon: 076-847 23 71

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsted dubblar annonslagret inom podcast. Ett urval av premiumplattformen Podmes poddar, som tidigare inte varit tillgängliga på annonsmarknaden, adderas nu till poddportföljen. Samtidigt ökar Podme möjligheten för nya lyssnare att hitta in till premiumtjänstens exklusiva – och reklamfria – innehåll.
Schibsted dubblar annonslagret inom podcast. Ett urval av premiumplattformen Podmes poddar, som tidigare inte varit tillgängliga på annonsmarknaden, adderas nu till poddportföljen. Samtidigt ökar Podme möjligheten för nya lyssnare att hitta in till premiumtjänstens exklusiva – och reklamfria – innehåll.
Ladda ned bild
Nicolas Leon, Sverigechef på Podme.
Nicolas Leon, Sverigechef på Podme.
Ladda ned bild
Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast på Schibsted Marketing Services, SMS.
Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast på Schibsted Marketing Services, SMS.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. 

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye