Schibsted först i Norden med en AR-annonsprodukt

Nu lanserar Schibsted ett nytt format som tar annonsörer ännu närmre sin målgrupp. Genom att blanda den digitala och fysiska världen kan Augmented Reality (AR) skapa både ökat engagemang och stärkt betalningsvilja.

Jane Westermark, Product Manager SSI Ad Portfolio och Agnes Stenbom, trendanalytiker inom teknologi.

Som första medieaktör i Norden erbjuder nu Schibsted Sales & Inventory (SSI) en standardiserad AR-annonsprodukt. Produkten föddes ur en workshop med Schibsteds Experimentation & Technology Trends team som utforskade nya sätt att dela digitala budskap.

– Hur vi berättar historier är i ständig utveckling. Från tryckpressen till internet har tekniska innovationer gett oss nya metoder att dela budskap med varandra. Augmented Reality bör ses som ännu ett steg i denna evolution, säger Agnes Stenbom, trendanalytiker inom teknologi på Schibsted.

Arbetet med att ta fram en AR-annonsprodukt har letts av Jane Westermark, product manager på SSI Ad Portfolio. Enligt henne är AR-produkten ett resultat av en innovativ miljö där nya koncept testas löpande och alltid med kundens behov i centrum.

– Våra annonsörer söker ständigt nya sätt att nå ut i bruset. Med den här AR-annonsprodukten kan de testa ett globalt hyllat format genom en lokal annonsorganisation, säger Jane Westermark.

Marknadsanalytiker på Neuro-Insight har visat att AR genererar 45 procent högre uppmärksamhet än vanlig online browsing och e-handlaren Houzz rapporterar 11 gånger högre konvertering för varor sedda genom AR.

– AR skapar både engagemang och betalningsvilja genom att blanda den digitala och fysiska världen. Vi har stor tilltro till dess potential och utforskar nya sätt att beröra, engagera och skapa värde åt våra användare runt om i Schibsted. SSI:s lansering av denna AR-annonsprodukt är en milstolpe i denna process, säger Agnes Stenbom.

Jane Westermark, Product Manager Ad Portfolio, Schibsted Sales & Inventory. Tel: 073-839 39 05. E-post: jane.westermark@schibsted.com.

Beskrivning AR-annonsprodukt i korthet.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.