Schibsted först i Norden med en AR-annonsprodukt
Som första medieaktör i Norden erbjuder nu Schibsted Sales & Inventory (SSI) en standardiserad AR-annonsprodukt. Produkten föddes ur en workshop med Schibsteds Experimentation & Technology Trends team som utforskade nya sätt att dela digitala budskap.
– Hur vi berättar historier är i ständig utveckling. Från tryckpressen till internet har tekniska innovationer gett oss nya metoder att dela budskap med varandra. Augmented Reality bör ses som ännu ett steg i denna evolution, säger Agnes Stenbom, trendanalytiker inom teknologi på Schibsted.
Arbetet med att ta fram en AR-annonsprodukt har letts av Jane Westermark, product manager på SSI Ad Portfolio. Enligt henne är AR-produkten ett resultat av en innovativ miljö där nya koncept testas löpande och alltid med kundens behov i centrum.
– Våra annonsörer söker ständigt nya sätt att nå ut i bruset. Med den här AR-annonsprodukten kan de testa ett globalt hyllat format genom en lokal annonsorganisation, säger Jane Westermark.
Marknadsanalytiker på Neuro-Insight har visat att AR genererar 45 procent högre uppmärksamhet än vanlig online browsing och e-handlaren Houzz rapporterar 11 gånger högre konvertering för varor sedda genom AR.
– AR skapar både engagemang och betalningsvilja genom att blanda den digitala och fysiska världen. Vi har stor tilltro till dess potential och utforskar nya sätt att beröra, engagera och skapa värde åt våra användare runt om i Schibsted. SSI:s lansering av denna AR-annonsprodukt är en milstolpe i denna process, säger Agnes Stenbom.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Jane Westermark, Product Manager Ad Portfolio, Schibsted Sales & Inventory. Tel: 073-839 39 05. E-post: jane.westermark@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum