Schibsted

Schibsted går in som huvudsponsor till Kodcentrum

Dela

Schibsted vill att alla barn ska ha möjlighet att lära sig framtidens språk. Tillsammans med Kodcentrum, och partners som Spotify, Microsoft, Sigma och Ericsson, tar man nu ett större ansvar för den digitala demokratin.

Schibsted stödjer Kodcentrum i syfte att ge fler barn möjligheten att lära sig framtidens språk. Här en bild från Schibsteds event Kids Coding Camp 2019.
Schibsted stödjer Kodcentrum i syfte att ge fler barn möjligheten att lära sig framtidens språk. Här en bild från Schibsteds event Kids Coding Camp 2019.

I en alltmer digitaliserad värld blir programmeringskunskaper och en förståelse för hur digitala tjänster och produkter fungerar allt viktigare. Det är en demokratifråga och en förutsättning för att kunna ta del av viktiga samhällsfunktioner, påverka samhällsutvecklingen och vara en kritisk användare av digitala produkter och tjänster.

Framtidens arbetsmarknad kommer att kräva digital kompetens i allt större utsträckning och kunskap inom området kommer att vara en förutsättning.

– Vi på Schibsted vill vara med och bygga framtiden genom att lära barn framtidens språk. Att vara en av huvudsponsorerna för Kodcentrums viktiga och avgörande arbete med att lära barn att koda är något vi är fantastiskt stolta över, och som gör det möjligt för oss att tillsammans driva utvecklingen åt rätt håll, säger Lena Berlin Stålhammar, Director of Employer Branding & Talent Acquisition Strategy på Schibsted.

Schibsted har sedan tidigare varit engagerade i frågan och startade under sommaren 2019 Kids Coding Camp iSverige och Norge. Genom Kids Coding Camp vill Schibsted engagera och inspirera barn att utveckla sina digitala kunskaper och förmågor. Kodcentrum har tidigare stöttat upp som arrangör för Schibsteds Kids Coding Camp under sportlovet.

– Vi är jätteglada över att Schibsted kommer in och stödjer vårt arbete genom att bli huvudsponsorer. Tillsammans kommer vi att ge fler barn möjligheten att upptäcka den digitala världen genom en rad olika aktiviteter som barnhack, lovkurser och kodkupor, både på plats hos Schibsted och i hela landet. Vi ser även fram emot att få engagera Schibsteds anställda i inspirerande volontäruppdrag där de blir viktiga förebilder, säger Disa Jernudd, Generalsekreterare på Kodcentrum

Schibsted och Kodcentrum har ett onlinehack inbokat som start för anställdas barn nu i november, vilket kommer att följas av flera olika aktiviteter för barn runt om i hela Sverige, både digitalt och fysiskt.

Läs mer HÄR om Kids Coding Camp.


För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ida Nilsson, Communications Specialist, Schibsted. Tel: 0707-582220. E-post: ida.nilsson@schibsted.com.

Disa Jernudd, Generalsekreterare, Kodcentrum. Tel: 0763-056501. E-post: disa@kodcentrum.se.

Om Kodcentrum
Kodcentrum är en ideell förening som gratis introducerar barn till programmering och digitalt skapande, samtidigt som de breddar bilden av vem som kan programmera och vad som är uppbyggt av kod. Kodcentrum samlar ideella krafter, skolor, myndigheter, kommuner och näringsliv för att stärka barns digitala kunskaper och förmågor (www.kodcentrum.se)

Om Schibsted
Schibsted är en familj av digitala varumärken med fokus inom media, marknadsplatser och smarta digitala tjänster. Varumärken som Aftonbladet, SvD, Blocket, Prisjakt, Lendo, TV.nu och Compricer stödjer Schibsteds uppdrag att empower people in their daily life – genom att använda teknik och data för att skapa innovativa produkter och fantastiska användarupplevelser – och hjälpa till att bygga en hållbar framtid (www.schibsted.com).

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsted stödjer Kodcentrum i syfte att ge fler barn möjligheten att lära sig framtidens språk. Här en bild från Schibsteds event Kids Coding Camp 2019.
Schibsted stödjer Kodcentrum i syfte att ge fler barn möjligheten att lära sig framtidens språk. Här en bild från Schibsteds event Kids Coding Camp 2019.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Schibsted lanserar kontextuell annonsprodukt – matchar annonsörens budskap med redaktionellt innehåll25.11.2020 08:00:00 CETPressmeddelande

Schibsted har länge arbetat med machine learning och kontextuell analys inom flera områden i sin medieplattform. Nu tar man nästa steg och lanserar den kontextuella annonsprodukten Keyword Matching som tagits fram genom egenutvecklad teknologi. “Detta är en unik möjlighet för våra annonsörer att nyttja Schibsteds redaktionella kontext för att bli ännu mer relevanta för sin målgrupp”, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum