Schibsted

Schibsted investerar i e-handelsapp för second hand-kläder

Dela
Plick grundades 2013 och har idag mer än 500 000 användare. "Vi är verkligen glada över att ansluta oss till grundarna och teamet och att hjälpa till att utveckla Plick vidare", säger Christian Printzell Halvorsen, EVP Nordic Marketplaces i Schibsted.
Schibsted investerar i Plick, en e-handelsapp för second hand-kläder med stark dragningskraft bland unga konsumenter i Sverige.
Schibsted investerar i Plick, en e-handelsapp för second hand-kläder med stark dragningskraft bland unga konsumenter i Sverige.

Marknaden för second hand växer snabbt och mode är en av de mest utvecklade kategorierna, ändå är det fortfarande i ett tidigt skede och mode förväntas förbli en av de snabbast växande kategorierna under de kommande åren.

– Genom att investera i Plick satsar vi på grundarna bakom en av de viktigaste utmanarna på marknaden för ”preloved fashion” bland unga konsumenter i Sverige. Tjänsten passar väl in i Schibsteds strategi att erbjuda människor transaktionsbaserade marknadsplatser som gör det lättare att köpa och sälja begagnade varor. Det kompletterar också vårt syfte att bidra till en mer hållbar värld genom att ge människor möjligheter och hjälpa dem att göra smartare val. Dessutom är de aktiva i Sverige som är Schibsteds största nordiska marknad, så det här är verkligen en bra match, säger Christian Printzell Halvorsen, EVP Nordic Marketplaces i Schibsted.

Plick är en social och inspirerande marknadsplats för second hand-kläder som redan har utvecklat en stark dragningskraft bland de yngre konsumenterna i Sverige. Med över 500 000 användare, främst unga kvinnor, har de tagit en aktiv roll i den cirkulära ekonomin genom att förändra beteendet hos de unga – från ”fast fashion” till mer hållbara val.

Investeringen är i ett tidigt skede och Plick kommer att fungera som ett fristående bolag, med stöd av Schibsted.

Grundarna är mycket glada över att ha en attraktiv investerare som Schibsted ombord som majoritetsägare. Plick har en ambitiös tillväxtplan i Sverige, och med hjälp av Schibsted ser de nu fram emot att utveckla kategorin för ”preloved fashion” ytterligare:

– Det faktum att Schibsted har visat en sådan tro på oss ger ett stort självförtroende till att fortsätta den spännande resa vi har inlett. De besitter kompetens som vi kan ta rygg på och med hjälp av Schibsted kan vi nu växa vår verksamhet på den svenska marknaden, säger Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick.

Om Plick:
Plick har funnits sedan 2013 och är en mycket social och inspirerande marknadsplats för att köpa och sälja begagnat mode i Sverige. Med över 500 000 användare, främst yngre konsumenter, är Plicks uppdrag att förändra beteendet hos unga. I Plick-appen kan du köpa, sälja och inspireras av miljontals trendiga begagnade plagg. Plick är det hållbara alternativet till ”fast fashion” för den unga generationen.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kristine Eia Kirkholm, Head of Communications Nordic Marketplaces, Schibsted. Tel: +93 24 7875. E-post: kristine.eia.kirkholm@schibsted.com 

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsted investerar i Plick, en e-handelsapp för second hand-kläder med stark dragningskraft bland unga konsumenter i Sverige.
Schibsted investerar i Plick, en e-handelsapp för second hand-kläder med stark dragningskraft bland unga konsumenter i Sverige.
Ladda ned bild
Christian Printzell Halvorsen, EVP Schibsted Nordic Marketplaces. Foto: Caroline Roka
Christian Printzell Halvorsen, EVP Schibsted Nordic Marketplaces. Foto: Caroline Roka
Ladda ned bild
Jimmy Heibert, vd och grundare för Plick.
Jimmy Heibert, vd och grundare för Plick.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Kungsbron 13
111 22 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande

Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye