Schibsted investerar i e-handelsapp för second hand-kläder
Marknaden för second hand växer snabbt och mode är en av de mest utvecklade kategorierna, ändå är det fortfarande i ett tidigt skede och mode förväntas förbli en av de snabbast växande kategorierna under de kommande åren.
– Genom att investera i Plick satsar vi på grundarna bakom en av de viktigaste utmanarna på marknaden för ”preloved fashion” bland unga konsumenter i Sverige. Tjänsten passar väl in i Schibsteds strategi att erbjuda människor transaktionsbaserade marknadsplatser som gör det lättare att köpa och sälja begagnade varor. Det kompletterar också vårt syfte att bidra till en mer hållbar värld genom att ge människor möjligheter och hjälpa dem att göra smartare val. Dessutom är de aktiva i Sverige som är Schibsteds största nordiska marknad, så det här är verkligen en bra match, säger Christian Printzell Halvorsen, EVP Nordic Marketplaces i Schibsted.
Plick är en social och inspirerande marknadsplats för second hand-kläder som redan har utvecklat en stark dragningskraft bland de yngre konsumenterna i Sverige. Med över 500 000 användare, främst unga kvinnor, har de tagit en aktiv roll i den cirkulära ekonomin genom att förändra beteendet hos de unga – från ”fast fashion” till mer hållbara val.
Investeringen är i ett tidigt skede och Plick kommer att fungera som ett fristående bolag, med stöd av Schibsted.
Grundarna är mycket glada över att ha en attraktiv investerare som Schibsted ombord som majoritetsägare. Plick har en ambitiös tillväxtplan i Sverige, och med hjälp av Schibsted ser de nu fram emot att utveckla kategorin för ”preloved fashion” ytterligare:
– Det faktum att Schibsted har visat en sådan tro på oss ger ett stort självförtroende till att fortsätta den spännande resa vi har inlett. De besitter kompetens som vi kan ta rygg på och med hjälp av Schibsted kan vi nu växa vår verksamhet på den svenska marknaden, säger Jimmy Heibert, vd och grundare av Plick.
Om Plick:
Plick har funnits sedan 2013 och är en mycket social och inspirerande marknadsplats för att köpa och sälja begagnat mode i Sverige. Med över 500 000 användare, främst yngre konsumenter, är Plicks uppdrag att förändra beteendet hos unga. I Plick-appen kan du köpa, sälja och inspireras av miljontals trendiga begagnade plagg. Plick är det hållbara alternativet till ”fast fashion” för den unga generationen.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kristine Eia Kirkholm, Head of Communications Nordic Marketplaces, Schibsted. Tel: +93 24 7875. E-post: kristine.eia.kirkholm@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum