Schibsted ny huvudägare i det svenska techbolaget Turnr
![– Vi har redan nätverket på plats, och nu vill vi påskynda det gröna skiftet i vår bransch, säger Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerse & Distribution. Foto: Ingar Sørensen](/data/images/00787/47a49806-5412-41af-a769-a18667ba1561-w_720.jpg)
Turnr har utvecklat en mer hållbar lösning för att hantera e-handlarnas returflöden – dels som en vanlig retur och dels konsument till konsument (C2C) där de kan slussa returer direkt till en ny kund. Syftet är att minska miljöpåverkan och kapa kostnader, samtidigt som slutkunden enkelt kan byta, returnera och reklamera produkter med ett klick.
Schibsted Ecommerce & Distribution, som bland annat driver Dooris i Sverige samt Helthjem och Morgenlevering i Norge med fokus på paketleveranser, går nu in som huvudägare i bolaget.
– Turnr har utvecklat ett unikt koncept för att förenkla returer för både nätbutiker och kunder, samtidigt som miljöavtrycket minskar avsevärt. Det här ska bli otroligt spännande att utveckla vidare, säger Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerce & Distribution.
Varje år levereras över 200 miljoner paket i Sverige som kommer från e-handeln och mer än var fjärde av alla dessa paket skickas tillbaka i retur. Inom mode är returandelen upp mot 60 procent. Flera studier visar även att returgods kan färdas tusentals kilometer genom ett antal länder på väg till en ny ägare.
– Med vår plattform kan returer omdirigeras automatiskt till nya köpare som bor i närområdet, istället för att skickas hundratals mil bara för att packas om. Under pilotprojektet minskade transportavståndet med upp till 95 procent och själva returen såldes om igen tolv gånger så snabbt, säger Daniel Mattebo, en av grundarna till Turnr, och fortsätter:
– Vi är oerhört stolta över att Schibsted är med på resan mot en bättre framtid. Deras uttalade hållbarhetsarbete, tidigare track record och innovationsvilja gör dem till en viktig del i Turnrs fortsatta expansion mot enklare och hållbarare returer.
Turnr har bland annat avtal med Dooris för att lösa själva transporterna på den svenska marknaden. Dooris hämtar upp returen utanför dörren eller i brevlådan och sen levereras paketet direkt till nästa mottagare, som antingen är en ny konsument som köpt returen (C2C) eller tillbaks till e-handlaren om returen inte är såld.
– Vi har redan nätverket på plats, och nu vill vi påskynda det gröna skiftet i vår bransch. Det här är bara början på ett antal investeringar vi vill göra för att bygga nya, mer hållbara e-handelslösningar på den nordiska marknaden, säger Cathrine Laksfoss.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerse & Distribution. E-post: cathrine.laksfoss@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
![– Vi har redan nätverket på plats, och nu vill vi påskynda det gröna skiftet i vår bransch, säger Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerse & Distribution. Foto: Ingar Sørensen](/data/images/00787/47a49806-5412-41af-a769-a18667ba1561-w_240.jpg)
![Daniel Mattebo, grundare, tillsammans med Linus Robertsson, vd och grundare, av Turnr.](/data/images/00055/4aac504f-d073-4541-bad8-685284179435-w_240.jpg)
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum