Schibsted ny huvudägare i det svenska techbolaget Turnr
Turnr har utvecklat en mer hållbar lösning för att hantera e-handlarnas returflöden – dels som en vanlig retur och dels konsument till konsument (C2C) där de kan slussa returer direkt till en ny kund. Syftet är att minska miljöpåverkan och kapa kostnader, samtidigt som slutkunden enkelt kan byta, returnera och reklamera produkter med ett klick.
Schibsted Ecommerce & Distribution, som bland annat driver Dooris i Sverige samt Helthjem och Morgenlevering i Norge med fokus på paketleveranser, går nu in som huvudägare i bolaget.
– Turnr har utvecklat ett unikt koncept för att förenkla returer för både nätbutiker och kunder, samtidigt som miljöavtrycket minskar avsevärt. Det här ska bli otroligt spännande att utveckla vidare, säger Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerce & Distribution.
Varje år levereras över 200 miljoner paket i Sverige som kommer från e-handeln och mer än var fjärde av alla dessa paket skickas tillbaka i retur. Inom mode är returandelen upp mot 60 procent. Flera studier visar även att returgods kan färdas tusentals kilometer genom ett antal länder på väg till en ny ägare.
– Med vår plattform kan returer omdirigeras automatiskt till nya köpare som bor i närområdet, istället för att skickas hundratals mil bara för att packas om. Under pilotprojektet minskade transportavståndet med upp till 95 procent och själva returen såldes om igen tolv gånger så snabbt, säger Daniel Mattebo, en av grundarna till Turnr, och fortsätter:
– Vi är oerhört stolta över att Schibsted är med på resan mot en bättre framtid. Deras uttalade hållbarhetsarbete, tidigare track record och innovationsvilja gör dem till en viktig del i Turnrs fortsatta expansion mot enklare och hållbarare returer.
Turnr har bland annat avtal med Dooris för att lösa själva transporterna på den svenska marknaden. Dooris hämtar upp returen utanför dörren eller i brevlådan och sen levereras paketet direkt till nästa mottagare, som antingen är en ny konsument som köpt returen (C2C) eller tillbaks till e-handlaren om returen inte är såld.
– Vi har redan nätverket på plats, och nu vill vi påskynda det gröna skiftet i vår bransch. Det här är bara början på ett antal investeringar vi vill göra för att bygga nya, mer hållbara e-handelslösningar på den nordiska marknaden, säger Cathrine Laksfoss.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Cathrine Laksfoss, vd för Schibsted Ecommerse & Distribution. E-post: cathrine.laksfoss@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum