Schibsted satsar på programmering för barn och unga
Sedan 1839 har Schibsted byggts på entreprenörskap och innovation och en vision att driva förändring med utveckling som verktyg. Programmering och kod är därför högst relevant för verksamheten, både idag och i framtiden. Med insikten att alla barn inte har tillgång till ny teknik erbjuder Schibsted därför Kids Coding Camp med syftet att främja digital demokrati genom att tillgängliggöra programmering och kod för fler barn och unga.
2018 startade Schibsted Kids Coding Camp internt för de egna medarbetarnas barn. Det blev en omedelbar succé. Ambitionen är nu att gå utanför Schibsteds väggar och erbjuda Kids Coding Camp för fler barn och unga, både i Sverige och Norge.
– Kids Coding Camp känns otroligt kul och viktigt. Kod och programmering finns i dag i Schibsteds DNA och ligger oss varmt om hjärtat, det vill vi såklart att fler ska få ta del av. I förlängningen ser vi stor utvecklingspotential och hoppas kunna ta detta initiativ även till fler nordiska länder där vi är verksamma, säger Ida Nilsson, Employer Branding Specialist på Schibsted.
I Sverige tar Schibsted hjälp av den ideella föreningen Kodcentrum för att hitta deltagare. Genom Kodcentrum öppnas dörrarna till framtidens språk för barn och unga från resurssvaga områden som saknar förutsättningar att på ett naturligt sätt komma i kontakt med programmering.
– Vi är jätteglada att vi fått frågan att medverka under Kids Coding Camp. Tillsammans ger vi fler barn möjligheten att upptäcka den digitala världen samtidigt som vi bidrar till att säkra Sveriges framtida kompetensförsörjning. När företag öppnar sina dörrar för den här typen av aktiviteter bidrar vi till inkludering och stärker den digitala demokratin. När barn får möjligheten att ingå i sådana här sammanhang händer det någonting inom dem som stärker deras självförtroende, säger Disa Jernudd, Generalsekreterare på Kodcentrum.
Om Kids Coding Camp
Kids Coding Camp genomförs i Schibsteds hus i Stockholm och Oslo under sportlovet 2020. Kodcentrum står för campets pedagogiska upplägg där barnen får prova på datorfria lekar som ger förståelse för hur programmering fungerar, skapa egna spel i Scratch och bygga spelkontroller med hjälp av spännande digital teknik. Barnen vägleds av studenter från KTH som fungerar som förebilder för vem som kan programmera. I Oslo samarbetar Kids Coding Camp med den ideella föreningen Blå Kors Barnas Stasjon. Syftet med Kids Coding Camp är att genom roliga och lekfulla övningar skapa ett långsiktigt intresse för programmering och digitalt skapande.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ida Nilsson, Employer Branding Specialist, Schibsted. Tel: 0728-552188. E-post: ida.nilsson@schibsted.com
Disa Jernudd, Generalsekreterare, Kodcentrum. Tel: 0763-056501. E-post: disa@kodcentrum.se
Nyckelord
Kontakter
Johan LindbladhKommunikationschef
Tel:070-820 44 05johan.lindbladh@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum