Schibsted

Schibsted satsar på programmering för barn och unga

Dela

Schibsted lanserar nu projektet Kids Coding Camp även för familjer som inte jobbar inom koncernen, för att inspirera och peppa fler barn och unga att intressera sig för kodning. ”Vi vill göra programmering tillgängligt och ge fler möjlighet att lära sig framtidens språk”, säger Ida Nilsson, Employer Branding Specialist på Schibsted.

Schibsted lanserar nu Kids Coding Camp utanför koncernen - vill ge fler unga möjligheten att lära sig framtidens språk.
Schibsted lanserar nu Kids Coding Camp utanför koncernen - vill ge fler unga möjligheten att lära sig framtidens språk.

Sedan 1839 har Schibsted byggts på entreprenörskap och innovation och en vision att driva förändring med utveckling som verktyg. Programmering och kod är därför högst relevant för verksamheten, både idag och i framtiden. Med insikten att alla barn inte har tillgång till ny teknik erbjuder Schibsted därför Kids Coding Camp med syftet att främja digital demokrati genom att tillgängliggöra programmering och kod för fler barn och unga.

2018 startade Schibsted Kids Coding Camp internt för de egna medarbetarnas barn. Det blev en omedelbar succé. Ambitionen är nu att gå utanför Schibsteds väggar och erbjuda Kids Coding Camp för fler barn och unga, både i Sverige och Norge.

Kids Coding Camp känns otroligt kul och viktigt. Kod och programmering finns i dag i Schibsteds DNA och ligger oss varmt om hjärtat, det vill vi såklart att fler ska få ta del av. I förlängningen ser vi stor utvecklingspotential och hoppas kunna ta detta initiativ även till fler nordiska länder där vi är verksamma, säger Ida Nilsson, Employer Branding Specialist på Schibsted.

I Sverige tar Schibsted hjälp av den ideella föreningen Kodcentrum för att hitta deltagare. Genom Kodcentrum öppnas dörrarna till framtidens språk för barn och unga från resurssvaga områden som saknar förutsättningar att på ett naturligt sätt komma i kontakt med programmering.

Vi är jätteglada att vi fått frågan att medverka under Kids Coding Camp. Tillsammans ger vi fler barn möjligheten att upptäcka den digitala världen samtidigt som vi bidrar till att säkra Sveriges framtida kompetensförsörjning. När företag öppnar sina dörrar för den här typen av aktiviteter bidrar vi till inkludering och stärker den digitala demokratin. När barn får möjligheten att ingå i sådana här sammanhang händer det någonting inom dem som stärker deras självförtroende, säger Disa Jernudd, Generalsekreterare på Kodcentrum.

Om Kids Coding Camp

Kids Coding Camp genomförs i Schibsteds hus i Stockholm och Oslo under sportlovet 2020. Kodcentrum står för campets pedagogiska upplägg där barnen får prova på datorfria lekar som ger förståelse för hur programmering fungerar, skapa egna spel i Scratch och bygga spelkontroller med hjälp av spännande digital teknik. Barnen vägleds av studenter från KTH som fungerar som förebilder för vem som kan programmera. I Oslo samarbetar Kids Coding Camp med den ideella föreningen Blå Kors Barnas Stasjon. Syftet med Kids Coding Camp är att genom roliga och lekfulla övningar skapa ett långsiktigt intresse för programmering och digitalt skapande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ida Nilsson, Employer Branding Specialist, Schibsted. Tel: 0728-552188. E-post: ida.nilsson@schibsted.com

Disa Jernudd, Generalsekreterare, Kodcentrum. Tel: 0763-056501. E-post: disa@kodcentrum.se

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Schibsted lanserar nu Kids Coding Camp utanför koncernen - vill ge fler unga möjligheten att lära sig framtidens språk.
Schibsted lanserar nu Kids Coding Camp utanför koncernen - vill ge fler unga möjligheten att lära sig framtidens språk.
Ladda ned bild
Ida Thomasdotter Eriksson och Ida Nilsson på Schibsted tillsammans med Cody, Kids Coding Camps egen maskot.
Ida Thomasdotter Eriksson och Ida Nilsson på Schibsted tillsammans med Cody, Kids Coding Camps egen maskot.
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com

Rethinking things since 1839

Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Annonsörer påverkas inte negativt av att synas bland coronarelaterat innehåll25.3.2020 16:45:00 CETPressmeddelande

Många annonserande företag undrar nu över sin brand suitability och hur man bör tänka kring marknadsföring mitt i en coronakris. Vissa är oroliga för att deras varumärke kan påverkas negativt om de förekommer i kontexter av corona. Schibsteds senaste studie visar att endast åtta procent av besökarna på Schibsteds sajter tror att deras uppfattning om ett företag påverkas negativt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum