Schibsted storsatsar på robotar – nytt strategiskt samarbete med United Robots

Schibsted ingår ett nytt strategiskt samarbete kring att skapa redaktionella automatiska texter tillsammans med United Robots.
– Schibsted har identifierat områden där automatiserade texter kan skapa innehåll på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Det gäller både befintliga bevakningsområden, bland annat trafik och sport, och nya områden. Det här kommer att komplettera journalisternas jobb på ett väldigt bra sätt, säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet med ansvar för Aftonbladet Labs.
Aftonbladet och United Robots har tillsammans utvecklat Aftonbladets hyllade robotjournalistik, sedan slutet av 2017.
– Det här öppnar för att öka engagemanget ännu mer hos våra läsare. Samarbetet innebär nya möjligheter att ge läsarna en fantastisk service på en rad områden och vi ser redan nu hur robotjournalistiken, till exempel när det gäller trafikrapporteringen, blivit en uppskattad och självklar del av vårt löfte till användarna, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.
Det finns en lång tradition av att skapa journalistik på traditionellt vis inom Schibsted.
Nu – med ny teknik i form av artificiell intelligens (AI) och språkteknologi (natural language generation, NLG) – kommer artiklar, med input och optimering från journalisterna i Schibsteds olika mediehus, kunna skapas av en textrobot och erbjudas läsarna som ett komplement till den traditionella journalistiken.
United Robots är marknadsledande i Sverige inom automatiska redaktionella texter.
– Vi är naturligtvis både stolta och glada att få utveckla automatiserat innehåll tillsammans med en så stor och skicklig partner som Schibsted. I och med det här avtalet får Schibsteds titlar i Sverige och Norge tillgång till de tjänster United Robots redan tagit fram, men vi kommer också att långsiktigt kunna ta fram helt nya automatiserade tjänster tillsammans med Schibsted som har några av världens mest moderna och framgångsrika mediehus, säger Sören Karlsson, CEO på United Robots.
Schibsted och United Robots kommer att samarbeta både på den svenska och norska marknaden.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, redaktionschef Aftonbladet. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Mattias Andersson, redaktionell utvecklare. Tel: 070-59 49 119. E-post: mattias.andersson@aftonbladet.se.
Sören Karlsson, CEO United Robots. Tel: 070-878 46 30 E-post: soren@unitedrobots.ai.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
