Schibsted storsatsar på robotar – nytt strategiskt samarbete med United Robots

Schibsted News Media och teknikföretaget United Robots har enats om ett nytt strategiskt samarbete som kommer att kunna erbjuda samtliga Schibsteds mediehus ett automatiserat innehåll, så kallad robotjournalistik.
Aftonbladet och United Robots har tillsammans utvecklat Aftonbladets hyllade robotjournalistik. Det nya strategiska samarbetet gör det nu möjligt för fler mediehus att ta del av tekniken.

Schibsted ingår ett nytt  strategiskt samarbete kring att skapa redaktionella automatiska texter tillsammans med United Robots.

– Schibsted har identifierat områden där automatiserade texter kan skapa innehåll på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Det gäller både befintliga bevakningsområden, bland annat trafik och sport, och nya områden. Det här kommer att komplettera journalisternas jobb på ett väldigt bra sätt, säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet med ansvar för Aftonbladet Labs.

Aftonbladet och United Robots har tillsammans utvecklat Aftonbladets hyllade robotjournalistik, sedan slutet av 2017.

– Det här öppnar för att öka engagemanget ännu mer hos våra läsare. Samarbetet innebär nya möjligheter att ge läsarna en fantastisk service på en rad områden och vi ser redan nu hur robotjournalistiken, till exempel när det gäller trafikrapporteringen, blivit en uppskattad och självklar del av vårt löfte till användarna, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.

Det finns en lång tradition av att skapa journalistik på traditionellt vis inom Schibsted.

Nu – med ny teknik i form av artificiell intelligens (AI) och språkteknologi (natural language generation, NLG) – kommer artiklar, med input och optimering från journalisterna i Schibsteds olika mediehus, kunna skapas av en textrobot och erbjudas läsarna som ett komplement till den traditionella journalistiken.

United Robots är marknadsledande i Sverige inom automatiska redaktionella texter.

– Vi är naturligtvis både stolta och glada att få utveckla automatiserat innehåll tillsammans med en så stor och skicklig partner som Schibsted. I och med det här avtalet får Schibsteds titlar i Sverige och Norge tillgång till de tjänster United Robots redan tagit fram, men vi kommer också att långsiktigt kunna ta fram helt nya automatiserade tjänster tillsammans med Schibsted som har några av världens mest moderna och framgångsrika mediehus, säger Sören Karlsson, CEO på United Robots.

Schibsted och United Robots kommer att samarbeta både på den svenska och norska marknaden.

Lotta Folcker, redaktionschef Aftonbladet. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Mattias Andersson, redaktionell utvecklare. Tel: 070-59 49 119. E-post: mattias.andersson@aftonbladet.se.
Sören Karlsson, CEO United Robots. Tel: 070-878 46 30 E-post: soren@unitedrobots.ai.

Shaping the media of tomorrow. Today.

Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.