Schibsted storsatsar på robotar – nytt strategiskt samarbete med United Robots
Schibsted ingår ett nytt strategiskt samarbete kring att skapa redaktionella automatiska texter tillsammans med United Robots.
– Schibsted har identifierat områden där automatiserade texter kan skapa innehåll på ett sätt som tidigare inte varit möjligt. Det gäller både befintliga bevakningsområden, bland annat trafik och sport, och nya områden. Det här kommer att komplettera journalisternas jobb på ett väldigt bra sätt, säger Lotta Folcker, redaktionschef på Aftonbladet med ansvar för Aftonbladet Labs.
Aftonbladet och United Robots har tillsammans utvecklat Aftonbladets hyllade robotjournalistik, sedan slutet av 2017.
– Det här öppnar för att öka engagemanget ännu mer hos våra läsare. Samarbetet innebär nya möjligheter att ge läsarna en fantastisk service på en rad områden och vi ser redan nu hur robotjournalistiken, till exempel när det gäller trafikrapporteringen, blivit en uppskattad och självklar del av vårt löfte till användarna, säger Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.
Det finns en lång tradition av att skapa journalistik på traditionellt vis inom Schibsted.
Nu – med ny teknik i form av artificiell intelligens (AI) och språkteknologi (natural language generation, NLG) – kommer artiklar, med input och optimering från journalisterna i Schibsteds olika mediehus, kunna skapas av en textrobot och erbjudas läsarna som ett komplement till den traditionella journalistiken.
United Robots är marknadsledande i Sverige inom automatiska redaktionella texter.
– Vi är naturligtvis både stolta och glada att få utveckla automatiserat innehåll tillsammans med en så stor och skicklig partner som Schibsted. I och med det här avtalet får Schibsteds titlar i Sverige och Norge tillgång till de tjänster United Robots redan tagit fram, men vi kommer också att långsiktigt kunna ta fram helt nya automatiserade tjänster tillsammans med Schibsted som har några av världens mest moderna och framgångsrika mediehus, säger Sören Karlsson, CEO på United Robots.
Schibsted och United Robots kommer att samarbeta både på den svenska och norska marknaden.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lotta Folcker, redaktionschef Aftonbladet. Tel: 073-640 13 12. E-post: lotta.folcker@aftonbladet.se.
Mattias Andersson, redaktionell utvecklare. Tel: 070-59 49 119. E-post: mattias.andersson@aftonbladet.se.
Sören Karlsson, CEO United Robots. Tel: 070-878 46 30 E-post: soren@unitedrobots.ai.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Shaping the media of tomorrow. Today.
Schibsted Media kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum