Schibsted växlar upp – ansluter fullt ut till Poddindex
För lyssnarna innebär Schibsteds anslutning till Poddindex ingen förändring – men för annonsörer och partners blir anslutnigen till den gemensamma ljudvalutan en förbättring som både förenklar och ger tydlig transparens. Det gör det också lättare att få en översikt över Schibsteds poddunivers.
– Det här är en självklar väg för oss att gå. Som publicist i Poddindex kan vi fortsätta att driva mediehusens poddsatsningar samtidigt som vi befäster vår position på den svenska poddmarknaden, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast, på Schibsted Marketing Services, SMS.
Schibsteds svenska mediehus, Aftonbladet och Svenska Dagbladet, var tidigt ute med poddar och har de senaste åren sett efterfrågan från användarna växa kraftigt.
Aftonbladets dagliga nyhetspodd Aftonbladet Daily är i dag en av Sveriges mest lyssnade kommersiella poddar och Svenska Dagbladets nyss släppta dokumentär Dynastin, sex avsnitt om familjen Stenbeck och Kinnevik, beskrivs som en game changer i poddvärlden, med över 400 000 lyssnare på väldigt kort tid.
– Vår styrka är vårt innehåll och bra innehåll är så klart en förutsättning för att generera lyssnare. Med våra mediehus kan vi erbjuda en spännande, men också säker kontext. Att vi nu fullt ut går in i kategorin publicist i Poddindex gör det lättare för oss att svara mot den ökade efterfrågan vi ser från allt fler annonsörer som vill vara med i vår poddkontext, säger Caroline Ensér, Head of Commercial Products, på Schibsted Marketing Services.
Schibsteds satsning på ljud handlar inte bara om nya ljudformat från redaktionerna, den är också strategisk genom förvärvet av podcast-plattformen Podme, som idag är Schibsteds snabbast växande prenumerationsprodukt.
– Vår plan är att fortsätta växa poddaffären och den senaste tidens framgångar inom ljud är ett kvitto på att vi har kompetensen och viljan som krävs för att fortsätta bryta ny mark. Poddindex är en given aktör som validerar våra och andras räckvidder, en transparens som gynnar både publicister och annonsörer, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.
För ett par veckor sedan lanserade Aftonbladet en ny podd med stor potential, Sportbladet Daily. Formatet är ett exempel på Schibsteds möjligheter att utveckla befintliga produkter.
– Vi har ju redan så många fina redaktionella format på både Aftonbladet, SvD och Omni. Potentialen är enorm om vi bara vågar tänka ljud och utforska hur vår marknadsledande läsarbas också kan konverteras till lyssnare. Vårt mål är att våra användare ska kunna konsumera Schibsteds innehåll även när de är på språng eller gör andra saker, säger Frederic Skalberg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post: ricki.petrini@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum