Schibsted växlar upp – ansluter fullt ut till Poddindex

För lyssnarna innebär Schibsteds anslutning till Poddindex ingen förändring – men för annonsörer och partners blir anslutnigen till den gemensamma ljudvalutan en förbättring som både förenklar och ger tydlig transparens. Det gör det också lättare att få en översikt över Schibsteds poddunivers.
– Det här är en självklar väg för oss att gå. Som publicist i Poddindex kan vi fortsätta att driva mediehusens poddsatsningar samtidigt som vi befäster vår position på den svenska poddmarknaden, säger Frederic Skalberg, Commercial Advisor Podcast, på Schibsted Marketing Services, SMS.
Schibsteds svenska mediehus, Aftonbladet och Svenska Dagbladet, var tidigt ute med poddar och har de senaste åren sett efterfrågan från användarna växa kraftigt.
Aftonbladets dagliga nyhetspodd Aftonbladet Daily är i dag en av Sveriges mest lyssnade kommersiella poddar och Svenska Dagbladets nyss släppta dokumentär Dynastin, sex avsnitt om familjen Stenbeck och Kinnevik, beskrivs som en game changer i poddvärlden, med över 400 000 lyssnare på väldigt kort tid.
– Vår styrka är vårt innehåll och bra innehåll är så klart en förutsättning för att generera lyssnare. Med våra mediehus kan vi erbjuda en spännande, men också säker kontext. Att vi nu fullt ut går in i kategorin publicist i Poddindex gör det lättare för oss att svara mot den ökade efterfrågan vi ser från allt fler annonsörer som vill vara med i vår poddkontext, säger Caroline Ensér, Head of Commercial Products, på Schibsted Marketing Services.
Schibsteds satsning på ljud handlar inte bara om nya ljudformat från redaktionerna, den är också strategisk genom förvärvet av podcast-plattformen Podme, som idag är Schibsteds snabbast växande prenumerationsprodukt.
– Vår plan är att fortsätta växa poddaffären och den senaste tidens framgångar inom ljud är ett kvitto på att vi har kompetensen och viljan som krävs för att fortsätta bryta ny mark. Poddindex är en given aktör som validerar våra och andras räckvidder, en transparens som gynnar både publicister och annonsörer, säger Joakim Flodin, vd för Schibsted Marketing Services.
För ett par veckor sedan lanserade Aftonbladet en ny podd med stor potential, Sportbladet Daily. Formatet är ett exempel på Schibsteds möjligheter att utveckla befintliga produkter.
– Vi har ju redan så många fina redaktionella format på både Aftonbladet, SvD och Omni. Potentialen är enorm om vi bara vågar tänka ljud och utforska hur vår marknadsledande läsarbas också kan konverteras till lyssnare. Vårt mål är att våra användare ska kunna konsumera Schibsteds innehåll även när de är på språng eller gör andra saker, säger Frederic Skalberg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ricki Rebecka Petrini, Head of Marketing & Communications, Schibsted Marketing Services. Telefon: 079-098 63 86. E-post: ricki.petrini@schibsted.com.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Nicklas Hermansson till Aftonbladet7.6.2023 06:58:10 CEST | Pressmeddelande
Medieveteranen och framtidsspanaren Nicklas Hermansson ansluter till Aftonbladet. Han ska bevaka framtidsfrågor, digitalisering och AI. ”Vår uppgift är att förklara världen för publiken och göra den mer begriplig. I de här frågorna finns det ingen som gör det bättre än Nicklas”, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Unik undersökning av medievanor i utsatta områden lanseras på Järvaveckan1.6.2023 10:03:32 CEST | Pressmeddelande
Människor i utsatta områden väljer i större utsträckning aktivt bort nyheter och uppfattar medierna som obalanserade. Det är några av slutsatserna i en unik rapport från IN/LAB och Stiftelsen Global Village. Trots hög medietillit visar rapporten att nära hälften (48 procent) av konsumenterna aktivt undviker att ta del av nyheter.
Schibsted dubblar annonslagret inom podcast1.6.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
I takt med att allt fler upptäcker poddvärlden ökar också intresset för annonsörer att nå ut till den nya publiken. Nu växlar Schibsted upp för annonser i fler och nya poddar och adderar ett urval av premiumplattformen Podmes titlar till portföljen, enskilda poddavsnitt som tidigare inte varit tillgängliga på annonsmarknaden. Satsningen innebär en fördubbling av Schibsteds annonslager.
Rockbjörnen får ny look och intar populära klubbscenen på Söder29.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter 44 år får Aftonbladets musikpris Rockbjörnen en helt ny look, och låter fansen komma ännu närmare artisterna. Galan som äger rum den 5 september flyttar från torgen i city till populära Trädgården och den mindre klubbscenen under Skanstullsbron på Södermalm. Bara en sak är kvar av den gamla Rockbjörnen: fansen är juryn och röstar fram vinnarna.
Falkehed och Hammarström tillbaka till Aftonbladet25.5.2023 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Prisbelönta journalisterna Magnus Falkehed och Niclas Hammarström kommer hem till Aftonbladet. Från den 1 juni är de tillbaka på tidningen där karriärerna en gång började. Nu ser de fram emot att utveckla utrikesjournalistiken tillsammans med kollegorna på Aftonbladet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum