SEAT Dealer Team - PWR Racing är redo inför helgens deltävlingen på Jyllandsringen i Danmark

Södertälje 2019-09-06 - SEAT Dealer Team - PWR Racing är redo för den näst sista deltävlingen i årets TCR Scandinavia. Arenan för helgen är Jyllandsringen i Danmark, en bana som TCR Scandinavia (tidigare STCC) besökte senast för sju år sedan. Teamets förare och mästerskapsledaren Robert Dahlgren är en av de få i årets mästerskap som tävlat på Jyllandsringen.

- Det var ett tag sedan jag satte min fot på Jyllandsringen, men jag har med mig bra minnen därifrån och gillar banan. Det känns spännande att den sista tävlingen innan finalen går på en bana alla team har begränsad erfarenhet från. Det öppnar upp för en riktigt kul fight, säger Robert Dahlgren.

Teamet har hittills under säsongen tagit elva pallplatser med sin CUPRA TCR, varav fyra genom Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Hon blev tidigare under säsongen historisk när hon tog både seriens första pole position och seger premiärheatet på Ring Knutstorp. Hon går in i helgens deltävling med tre raka pallplatshelger i ryggen.

- Vi har haft ett bra flyt senaste deltävlingarna och har riktigt bra fart i våra CUPRA TCR. Målet de två kommande deltävlingarna blir att plocka fler pallplatser och gärna någon seger, samt se till att tillsammans med Robert säkra vinst i teammästerskapet. Jyllandsringen blir en spännande utmaning både för teamets och min egen del, jag ser fram emot att tävla på en ny bana, säger Mikaela Åhlin-Kottulinsky.

Till den enda deltävlingen på dansk mark under årets säsong har inte mindre än sex danska förare tillkommit till startfältet. Flera av dem med bra koll på Jyllandsringen. Även om de inte är med och slåss om totala mästerskapssegern adderar det en extra krydda till slutfighten i årets mästerskap. Helgens tävlingar startar med träningspass på fredag, följt av träning och kval på lördag samt två tävlingsheat under söndagen.

- CUPRA och SEAT Sverige önskar teamet ett stort lycka till på Jyllandsringen och håller tummarna för att två vinnarbilar transporteras hem till Sverige på söndag kväll. Nu ser vi till att koppla ett grepp om årets mästerskapstitlar, säger Per Brinkenberg, märkeschef på CUPRA och SEAT Sverige.

SEAT Dealer Teams Robert Dahlgren tog hem SM-titeln i helgen.7.10.2019 09:40:15 CESTPressmeddelande

SEAT Dealer Team - PWR Racing tog i helgen sin fjärde SM-titel på tre säsonger. Det var Robert Dahlgren som efter fjorton race och totalt 252 plockade poäng säkrade årets titel i TCR Scandinavia (tidigare STCC). Det är Dahlgrens andra titel i förarmästerskapet med SEAT Dealer Team och CUPRA. - Det här är en oslagbar känsla, att vinna ett andra SM-guld tillsammans med det här teamet. Det är vår tredje säsong ihop och vi kämpar så hårt varje år för att nå de här framgångarna. Jag är oerhört tacksam för alla som gör detta möjligt, teampartners, supporters och alla inblandade, säger Robert Dahlgren. Årets mästerskap levde ända till sista tävlingsheatet och var en tuff fight hela vägen över mållinjen. Men med totalt tio pallplatser och fyra segrar i teamets CUPRA TCR stod Dahlgren till slut som mästare på lördag eftermiddag. Teamkamraten Mikaela Åhlin-Kottulinsky gjorde sin bästa säsong hittills med teamet och tog totalt fem pallplatser, varav en seger under årets säsong. - Det har varit en

SEAT Dealer Team - PWR Racing tog kommandot direkt från start.9.9.2019 12:35:02 CESTPressmeddelande

Södertälje 2019.09.09 - SEAT Dealer Team - PWR Racing tog kommandot direkt från start när TCR Scandinavia gästade Jyllandsringen i Danmark. Mästerskapsledaren Robert Dahlgren var snabbast i alla testpass och tog på lördag eftermiddag pole position till söndagens huvudheat. Bedriften betydde Dahlgrens fjärde pole position för säsongen och utökad mästerskapsledning. Mikaela Åhlin-Kottulinsky tog sig vidare till Q2 men fick det inte riktigt att stämma på den 2,4 km långa danska banan. P7 blev slutresultatet. - Det var länge sedan jag tävlade på Jyllandsringen, men jag trivs här och teamet har verkligen fått till vår CUPRA TCR för den här banan, sa Robert Dahlgren efter kvalet. Under söndagens första heat tog Dahlgren direkt kommandot från första startruta och byggde snabbt upp en lucka till de jagande förarna. När målflaggen föll skrevs Dahlgrens ledning till drygt åtta sekunder, en oerhört övertygande seger. Mikaela som startade heatet från ruta sju fick fightas om positionerna hela väge