SEAT – Världspremiär för nya SEAT Arona i Frankfurt

Södertälje 12/09/17 – Efter att ha gjort sitt första framträdande i Barcelona i juni hade nya SEAT Arona internationell premiär på IAA i Frankfurt under tisdagen. Nya Arona är SEAT:s tredje lansering under 2017 efter nya Leon och nya Ibiza och är ännu ett steg i den största produktoffensiv någonsin från SEAT.

Med Nya Arona ger sig SEAT in i det växande crossover segmentet. Tillverkningen kommer ske i SEATs fabrik i Martorell och Nya Arona är den andra modellen från SEAT som kommer tillverkas med MQB A0-plattformen. SEAT Arona har avancerad säkerhets- och uppkopplingsteknologi och erbjuder en mängd möjligheter att sätta en personlig touch både när det gäller exteriör och interiör.

Redan den 12 september är nya Arona beställningsbar i Sverige och lanseringspriset startar från 165.900 kr. Liksom sina syskon kommer Arona finnas tillgänglig i 3 olika utföranden: basmodellen Style, komfortutförandet Xcellence och sportiga FR. Inledningsvis kommer Arona finnas tillgänglig med 2 olika motoralternativ: en 1.0 TSI 95 och en 1.0 TSI 115. Senare under hösten kommer även en 1.5 TSI 150 motor till FR utförandet.

För ytterligare information kontakta
Henrik Looser, Marknad & PR chef SEAT Sverige på 072-512 84 24 eller henrik.looser@seat.se

SEAT är det enda företaget med full kapacitet för att designa, utveckla, tillverka och marknadsföra bilar i Spanien. SEAT ingår i Volkswagengruppen och har sitt huvudkontor i Martorell (Barcelona). Det multinationella företaget exporterar 81% av sina fordon och har mer än 1700 återförsäljare i över 80 länder. 2016 nådde SEAT ett rörelseresultat på 143 miljoner euro, det största i företagets historia, och sålde drygt 410.000 fordon globalt.

I Sverige sålde SEAT 5707 bilar under 2016, en ökning med 34 procent med en marknadsandel på1,53 procent. SEAT är starkast på privatbilsmarknaden.

Robert Dahlgren STCC-mästare redan första året med SEAT16.9.2017 12:57Pressmeddelande

/ Första STCC-titeln för Robert Dahlgren redan första året med SEAT Södertälje 16/09/17 – Robert Dahlgren gjorde processen kort i STCC-finalen på Mantorp och säkrade SM-titeln redan i första heatet. Efter att ha undvikit en krasch på första varvet körde Dahlgren säkert in som 6:a och säkrade därmed titeln redan första året med SEAT. - Jag är så jävla glad och stolt! Stolt över teamet, stolt över mig själv och stolt över den insats vi alla gjort tillsammans denna säsong. Jag hade inte kunnat ta min första STCC-titel på ett bättre sätt. Bilen har fungerat fantastiskt bra hela säsongen och jag är oerhört nöjd över att vara en del av SEAT Dealer Team – PWR Racing, säger Dahlgren efter första titeln. .- Vi är otroligt glada för Robert och teamets skull! Robert är en fantastisk förare och vi är stolta över att vi på SEAT har kunnat ge honom rätt förutsättningar för att bli bäst i Sverige. SEAT Dealer Team – PWR Racing har jobbat otroligt hårt hela säsongen och vi är superglada över att ha ta

Första SM-titeln nära för Dahlgren & SEAT13.9.2017 11:08Pressmeddelande

Södertälje 13/07/17 - Efter tretton år hos Volvo och nästan lika många försök att bärga STCC-titeln ser Robert Dahlgren efter bytet till SEAT ut att gå mot sin första seger i det prestigefyllda mästerskapet. En vinst blir inte bara Dahlgrens första i STCC utan också det första SM-tecknet för SEAT. - Jag trivs oerhört bra i SEAT Dealer Team - PWR Racing. Hela teamet jobbar effektivt ihop, allt från mekaniker och däcktekniker till data- & raceingenjörer. Det gäller att utvecklas kontinuerligt under hela säsongen och det har vi gjort, därför har vi riktigt bra slagläge på mästartiteln nu. Jag känner mig både trygg och stark inför finalen. SM-guldet ska bärgas, det finns inget annat, säger Robert Dahlgren. STCC-finalen går av stapeln lördag den 16 september på Mantorp Park. En klassisk final som många gånger varit spännande ända in i det sista. Inför årets batalj har Dahlgren dock så pass stort försprång att mästerskapet kan avgöras redan under fredagens kval. Totalt tre poäng delas ut til