Seminarium: ”Har roboten en given plats inom framtidens vård – hur kan behov och teknik i så fall mötas? ”

10.5.2017 09:32 | SIS Swedish Standards Institute

Om en robot kan förbättra livet för en vän, nära anhörig, eller kanske dig själv på ålderns höst, hur ska denna se ut, uppföra sig och interagera med omgivningen? SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 22 maj in till ett seminarium om robotikens framtida roll inom vård och omsorg. Du får möta och lyssna till professorer inom området, innovationsaktörer och myndighetsrepresentanter som beskriver sin syn på behoven, tekniken, utvecklingen och vägen framåt.

Datum och tid: 22 maj kl. 13.00-16.00

Plats: SIS, Solnavägen 1E/Torsplan, Stockholm

Tillgänglig för intervju om seminariet: Ann-Sofie Sjöblom, projektledare, SIS, tel 0708-778721, ann-sofie.sjoblom@sis.se

Anmälan: Eva Högström, pressansvarig, SIS, 0704-269862, eva.hogstrom@sis.se

Sverige och världen står inför en demografisk utmaning och en möjlig väg framåt är att använda oss av teknik i ännu större grad för att hantera detta. Välfärdsteknologier kan möjliggöra att resurser används på ett effektivt sätt, samtidigt som användarnas livskvalitet ökar. I dag finns redan samverkande robotar inom vård och omsorg som är kapabla att utföra en rad olika sysslor. Men användandet av dem i Sverige är inte lika utbrett som i vissa andra delar av världen, t. ex. Japan och Danmark.

Seminariet tar upp hur tekniken kan möta behoven hos äldre, vårdpersonal och funktionshindrade.  Vid seminariet diskuteras också drivkrafterna bakom utvecklingen inom området, hur utvecklingen kan drivas framåt och hur behovet av samordning ser ut.

– Vid implementering av robotar i industrin är internationellt accepterade standarder något som utvecklare och integratörer förhåller sig till dagligen. Det föranleder frågan om överenskommelser och ramverk behövs för att robotiken ska kunna etableras inom vård och omsorg i Sverige och komma fler människor till nytta. Vi vill starta den dialogen med branschen och seminariet blir ett startskott för det, säger Ann-Sofie Sjöblom, projektledare, SIS, Swedish Standards Institute.

Ur programmet:

Amy Loufti, professor, Örebro Universitet
Om att driva EU-projekt där robotiklösningar har testats i riktig hemmiljö där tekniken möter konkreta behov och blir satt på prov.

Catharina Borgenstierna, VD, Camanio Care
Om marknaden för servicerobotik i Sverige - utmaningar och möjligheter.

Karl-Erik Westman, utredare, Myndigheten för delaktighet och ordförande för den svenska standardiseringskommittén Hjälpmedel för personer med funktionsnedsättning
Om att skapa tekniska lösningar som är kognitivt tillgängliga och anpassade efter den individuella brukaren.

Lennart Karlsson, VD, Blue Ocean Robotics Sweden AB
Om möjligheter kring att omfördela resurser inom hälsa och sjukvård och om utmaningar i implementeringsfasen.

Gurvinder S. Virk, professor, teknisk direktör InnoTecUK och verksam inom Clawar samt ordförande för arbetsgrupper inom standardiseringsorganet ISO
Om internationellt arbete inom servicerobotik - utmaningar och möjligheter.

Seminariet avslutas med en paneldiskussion.

Se programmet i sin helhet på sis.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.