Seriestart för dokumentärserien "Sinne för skönhet"

I sex veckor framåt utreder denna serie olika aspekter av begreppet skönhet. Nytt avsnitt varje tisdag kl 20.00 med start den 20 mars.

Hur uppstår skönhet? Hur förändras vår uppfattning om skönhet över tid? Existerar ett universellt skönhetsbegrepp? Dessa frågor och många fler behandlas i serien "Sinne för skönhet" på tisdagar kl 20.00 på Axess TV. Varje avsnitt ligger uppe i sju dagar på Axess Play.

Avsnittsförteckning:

Del 1 av 6: Skönhetens historia

Del 2 av 6: Österländsk skönhet

Del 3 av 6: En formel för skönhet

Del 4 av 6: Skönhetens baksida

Del 5 av 6: Falsk skönhet

Del 6 av 6: Universell skönhet

Pressbilder finns att ladda ner på http://www.axess.se/press

Kontakta oss för inloggningsuppgifter.

Nominerade till Stora Fackbokspriset7.11.2018 07:05Pressmeddelande

Axel och Margaret Ax:son Johnsons Stiftelse för allmännyttiga ändamål utdelar varje år, givet det finns en värdig mottagare, Stora fackbokspriset om 125 000 kronor till den eller de (levande personer) som skrivit årets fackbok i enlighet med Forum Axess devis ”Vetenskap, bildning tradition”. Tanken är att stödja det slag framstående essäistiskt humanistiskt författarskap som lyfter fram vetenskap, bildning, tradition med hög stilistisk och fackmässig verkshöjd. Syftet är att på svensk botten uppmuntra en berättande humanistisk bildningstradition präglad av stilistisk briljans.​