Sex av tio tycker att arbetsplatsen är jämställd

Sex av tio svenskar, 61 procent, ger sina arbetsplatser godkänt när det gäller jämställdhet. Högst bedöms jämställdheten vara inom fastighetsbranschen och lägst inom hälso- och sjukvården. Det visar Sveriges största arbetslivspanel, Manpower Work Life.

– Det är positivt att så många ger sina arbetsplatser ett gott jämställdhetsbetyg, men flera branscher har helt klart en bit kvar att gå. Företag som tar tillvara på kompetenser hos både män och kvinnor har lättare att rekrytera och behålla medarbetare, säger Lars Forseth, vd på ManpowerGroup i Sverige.

Sex av tio svenskar, totalt 61 procent, upplever att deras arbetsplatser är jämställda, enligt Manpower Work Life. Två av tio, 22 procent, upplever att arbetsplatsen inte är jämställd.

Högst bedöms jämställdheten vara inom fastighetsbranschen, där hela 71 procent ger arbetsplatsen godkänt. I botten bland branscherna hamnar hälso- och sjukvården, där endast 51 procent anser att arbetsplatsen är jämställd.

– Målet för alla arbetsgivare, oavsett bransch, måste vara att kvinnor och män ska ha samma möjligheter. Konkret kan det handla om att ta vara på och utveckla hela verksamhetens kompetens för en bred bas, arbeta medvetet för att inkludera kvinnor i högre positioner och att ha en aktiv plan för succession på chefsroller, säger Lars Forseth.

Topp tre: Branscherna med mest jämställda arbetsplatser

1. Fastighetsverksamhet 71 procent
2. Konsultverksamhet 66 procent
3. Finansverksamhet 65 procent
3. El-, värme- och vattenförsörjning 65 procent

4 793 personer deltog i ManpowerGroups arbetslivspanel. De utgör ett representativt urval av Sveriges arbetsföra befolkning avseende ålder, kön och bostadsort.

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, telefon 070-377 45 43
helene.belin@manpowergroup.se

Tips: Sju steg mot en jämställd arbetsplats

1. Ändra på dig själv först. Börja med att rannsaka dig själv. Tror du på det här – på riktigt? Engagemanget måste vara äkta, annars framstår det bara som trendängslighet.

2. Ledningen måste äga frågan, inte delegera den. Förändring måste börja i högsta ledningen. Jämställdhet är en strategisk fråga, inte en personalfråga.

3. Vänd på frågan: Fråga ”Varför inte?” I stället för att säga att någon inte har erfarenheten för en tjänst, fråga vad organisationen behöver göra för att det ska fungera.

4. Anställ människor som värdesätter människor. De kommer att få ut mesta möjliga av alla runt omkring sig, och se värdet av att medarbetare kan behålla balansen i livet.

5. Kultur, inte program. Färdiga program för stärkt jämställdhet fungerar dåligt. Ledningen måste påverka arbetsplatskulturen och åstadkomma långsiktig förändring.

6. Var tydlig: Jämställt när och var? Det räcker inte att bara anställa lika många män och kvinnor – arbeta för jämställdhet på alla nivåer och i alla affärsområden.

7. Sätt upp mätbara mål. Mått hjälper organisationen att behålla fokus på att bygga jämställdhet. Stäm av löpande hur långt ni har kommit.

Om Manpower Work Life
Manpower Work Life-undersökningarna genomförs två gånger per år av Kairos Future på uppdrag av ManpowerGroup Sverige. Manpower Work Life-panelen i Sverige består av närmare 20 000 personer och är representativ för den arbetsföra befolkningen med avseende på kön, ålder och bostadsort.

Den senaste undersökningen genomfördes under februari 2017 och omfattar anställda, egenföretagare, arbetssökande och studerande. 4 793 personer deltog.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Genom globala insikter och lokal expertkunskap skapar vi värde för våra kunder. Vi kallar det Innovative Workforce Solutions. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på ett 70-tal orter och med fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Byggbranschen levererar ny rekordprognos för höstens arbetsmarknad17.9.2018 08:45Pressmeddelande

Arbetsgivare i byggbranschen förväntar sig en rejält ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +13 procent, Det är en knapp ökning från föregående kvartals prognos, som då var den starkaste jobbprognosen branschen sett på sex år. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos Q4: Ökad sysselsättning i hotell- och restaurangbranschen under hösten17.9.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i hotell- och restaurangbranschen förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft under hösten. Sysselsättningstrenden för det fjärde kvartalet 2018 ligger på +14 procent, en ökning jämfört med motsvarande period förra året då prognosen låg på +8 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +8 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.