Sex konkreta förslag – här är framtidens medier enligt unga innovatörer

Schibsted News Media och Stiftelsen Tinius innovationslabb IN/LAB har under hösten samlat en grupp unga från Stockholms ytterstadsområden i ett program kallat ”News Changemaker Program”. Syftet har varit att förstå traditionella mediers utmaningar att nå grupper som i växande grad undviker nyheter. Men gruppen har också haft ett uppdrag: att ta fram produktidéer som kan göra att fler unga känner förtroende för redaktionella medier och upptäcker styrkan med en fri och oberoende journalistik.
Under News Changemaker-programmet har deltagarna, 10 ungdomar mellan 16-18 år, tagit fram sex stycken idéer för framtidens nyheter. Koncepten utforskar spännande teknologiska möjligheter och inkluderar bland annat en AI-driven “nyhetsterapeut”, tidsbegränsning av nyhetskonsumtion, och medborgar-verifiering av nyheter.
Idag lanseras samtliga förslag på hemsidan “What if the news…?” tillsammans med processen bakom dem.
– Genom att bjuda in unga till en samskapande process har vi lyckats få fram möjliga nyhetsupplevelser som gruppen själva skulle vilja ta dela av. Vi har så mycket att vinna på att prata med, inte om, de grupper som av olika anledningar står långt bort ifrån traditionella medier idag men som vi vill nå i framtiden, säger Belenn Bekele, Community Researcher på IN/LAB och projektledare för programmet.
Programmet har genomförts i samarbete med fritidsgården Fritiden i Hallonbergen, Sundbyberg.
– Det har varit värdefullt för oss att få ge ungdomarna en möjlighet att påverka. Det har också varit en rolig upplevelse att arbeta tillsammans med en så pass stor aktör för att skapa nya idéer för framtiden , säger Hermon Gebre Tensaye, Fritidsledare på Fritiden.
Koncepten har illustrerats av Marien Singbo, 3D-artist.
– Vi har velat förstå dessa ungdomars upplevelse av dagens nyhetsmedier, för att sen vända problem till lösningar. Detta är långt ifrån den klassiska processen för produktutveckling, men vi är övertygade om att de spekulativa koncept som kommit ur processen kan väcka både nya tankar och handlingskraft som gör nyhetsmedierna mer tilltalande för fler grupper i samhället, säger Agnes Stenbom, Head of IN/LAB.
Röster från deltagarna:
“De här var något jag inte trodde jag skulle ta del av men allt kan verkligen hända.”
“Det har varit väldigt roligt och man fick även sin röst hörd.”
“Det har känts lärorikt och roligt att påverka framtiden.”
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Agnes Stenbom, Head of IN/LAB. E-post:agnes.stenbom@schibsted.com
Belenn Bekele, Community Researcher. E-post:belenn.bekele@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. IN/LAB är ett innovationslabb grundat 2022 med ambitionen att nå dem som idag inte litar på och/eller inte konsumerar oberoende nyhetsjournalistik. Bakom initiativet står Schibsteds nyhetsdivision News Media och Stiftelsen Tinius. IN/LAB är en förkortning för Inclusion Lab.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
