Sex talanger inom operakonsten prisas av Hans Björklunds stipendiefond

2023 års stipendier från stiftelsen Hans Björklunds stipendiefond går till sångsolisterna Jessika Elevant och Ebba Lejonclou, regissören Gustav Englund, dirigenten Gudrun Dahlqvist samt Julia Herskovits och Maja Döbling, båda verksamma inom scenografi/kostym/mask. Stipendierna delades ut på Kungliga Operan den 29 maj.
2023 års mottagare av Hans Björklund-stipendiet; Ebba Lejonclou - sångsolist, Julia Herskovits och Maja Döbling - scenografi/kostym/mask, Hans Björklunds kusin och tillika jurymedlem Brittmarie Werner Jondal, Gudrun Dahlkvist - dirigent, Jessica Elevant - sångsolist och Gustav Englund - regissör, som även mottog ett stipendium från Göran Järvefelts Minnesfond för regissörer och scenografer. Foto: Kungliga Operan.

Hans Björklund var en stor beundrare av alla konstformer och hans önskan var att stipendium årligen ska utdelas från hans minnesfond till personer verksamma inom operans värld. Hans stiftelse Hans Björklunds stipendiefond förvaltas av Kungliga Operan och delar i år ut stipendier till sex talangfulla personer med arbetsfält inom opera.

»Dessa stipendiater, med en härlig blandning från olika yrkeskategorier, speglar Operans bredd och rimmar väl med Hans Björklunds önskan om stipendiemottagare«, säger Fredrik Lindgren, vd för Kungliga Operan i Stockholm.

2023 års pristagare samt juryns motivering:

Jessica Elevant, sångsolist.

I Sova vaken har Jessica Elevant mött barnpublik över hela Sverige i och visat att hon behärskar såväl de små rummen som de stora. Med känslighet och humor har hon gestaltat flickan Gun så att både barn- och vuxenpublik skrattat och gråtit. En stor scenisk talang och en lika stor röst – vilken lyckosam kombination!

Gustav Englund, regissör.

Lyhört, intelligent och med stor fingertoppskänsla för målgruppen lotsar Gustav Englund den unga publiken genom skilsmässodramat i Sova vaken. I sin första operauppsättning visar han prov på musikalitet, analysförmåga och utmärkt arbetsledarskap. Det bådar gott för framtiden!

Gudrun Dahlqvist, dirigent.

Med närvaro och stor musikalisk kapacitet har Gudrun Dahlqvist gjort en imponerande entré på den svenska musikscenen. Hon utbildades till violinist på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm innan hon började sina dirigentstudier hos B Tommy Andersson på samma skola. Hon har redan hunnit gästdirigera ett flertal svenska orkestrar och vid operahusen. Hon tilldelas ett av Hans Björklunds stipendier 2023 för sin entusiasm och sitt stora engagemang. Dessa egenskaper utgör, tillsammans med hennes musikalitet, grunden för en fantastisk dirigentkarriär inte bara i Sverige utan även internationellt.

Julia Herskovits och Maja Döbling, scenografi/kostym/mask.

Julia Herskovits och Maja Döbling gör båda två scenografi, kostym och mask. Två unga och spännande talanger. Nyligen har de gjort Niebelungens ring på Turteatern tillsammans, vilket beskrevs som "...ett otroligt konstverk. Annorlunda, genomarbetat, konstnärligt, fritt." De är precis den sortens kreativa, djärva designers som detta stipendium bör stödja i deras utveckling till fullfjädrade konstnärer.

Ebba Lejonclou, sångsolist.

Ebba Lejonclou är en jättefin mezzosopran med stor potential. Hennes röst är rik men samtidigt flexibel, med bra omfång och teknik. Hon är redan en utmärkt artist och kommer att ha stor nytta och glädje av extra resor och träning som stipendiet ger möjlighet till.

Stipendieutdelningen ägde rum måndagen den 29 maj i Guldfoajén, Operahuset i Stockholm.