Silver tar guld – igen – i MTBO-VM

Gästrikesonen, Felix Silver, har gjort det igen. Under tisdagens sprint vann han sitt andra JVM-guld, 22 sekunder före konkurrenten schweizaren Flurin Schnyder.
I och med dagens vinst är Felix Silver tvåfaldig JVM-guldmedaljör. Fotograf: Mia Eronn.

Under sol och en blå dalahimmel avgjordes sprinten i Falun, under den näst sista dagen av världsmästerskapen i mountainbikeorientering. Banan gick igenom både stads- och skogsmiljö, och starten var förlagd till det gamla Dalregementet, I 13.

För Felix Silver, Gävle OK, blev det JVM-guld nummer två. Han vann sitt första JVM-guld under söndagens långdistans, som även den kördes i Falun. Under de två inledande disciplinerna, medeldistans och lagstafett, tog han dessutom silver.

– Det var en väldigt snabb inledning, framförallt. Jag gjorde nog en del mindre misstag. Hade mindre tid att planera vägval innan, så några mindre felkörningar blev det.

– Men efter kartvändningen så flöt det på det riktigt bra, säger den nykrönte juniorvärldsmästaren i sprint, som hade en segertid på 19:56.

Vad var det som gjorde skillnad idag?

– Jag tror mycket det är att ha framförhållning -- att ha framförhållning i sista delen av banan. Jag tror att det är där jag drar ifrån, konstaterar Silver.

Imorgon, onsdag, avslutas VM med masstart i Falun med start kl. 10:00 för juniorer, och kl. 10:45 för seniorer.

Malin Dunfors
Kommunikatör och reporter, Svenska Orienteringsförbundet