SIS fick specialpriset på Återvinningsgalan

Med drygt 230 deltagare och prisutdelning i sammanlagt nio kategorier slogs alla tidigare rekord när återvinningsåret 2018 igår kväll sammanfattades på Återvinningsgalan i Stockholm. Årets specialpris tilldelades SIS, Swedish Standards Institute för sitt internationella arbete inom plastområdet.

Johan Dahlgren, projektledare SIS, och Kristin Geidenmark Olofsson, Trioplast samt ordförande för arbetsgruppen

– Det känns fantastiskt att få priset. Det är ett erkännande från branschen att standardisering är viktigt för att kunna cirkulera plasten och skapa en mer hållbar plastanvändning, säger Johan Dahlgren som är projektledare på SIS.

SIS har i stark internationell konkurrens under året etablerat en ny arbetsgrupp för plaståtervinning inom det internationella standardiseringsorganet ISO. Harmoniserade standarder för plaståtervinning världen över kommer att påverka marknaden för återvunnen plast påtagligt och bidra till en ökad efterfrågan på återvunnen plast. Motiveringen till priset löd: "Insatserna från årets pristagare bedöms få en stor framtida betydelse för återvinning på ett globalt plan.”

Vad innebär det att standardiseringsarbetet uppmärksammas så här?

– Detta är ett startskott. Det saknas standarder inom hela återvinningsbranschen och förhoppningsvis kan detta leda till att ett helt område vaknar till liv och inser hur viktigt det är med standardiserade arbetssätt, kvaliteter, mätningar med mera, säger Johan Dahlgren.

Vad händer nu närmast?

– Senare i februari kommer ett antal personer från den internationella arbetsgruppen att åka till Bonn i Tyskland för att fortsätta att verka för att svenska intressen tas tillvara. Vi har i arbetsgruppen för miljöaspekter av plast tagit fram ett standardförslag för att harmonisera terminologin inom området som vi hoppas ska få genomslag, säger Johan Dahlgren.

Om priset

Årets specialpris tilldelas det företag, organisation eller person som på ett enastående sätt verkat för att lyfta fram svensk avfalls- och återvinningsindustri till världsledande och satt fokus på svensk kunnande inom detta område såväl nationellt som internationellt. Priset delas ut av tidningen Recycling & Miljöteknik och är ett vandringspris.

Läs på Återvinningsgalans webbplats om övriga vinnare och finalister

Bilder

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00Pressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.

Nu blir det enklare att implementera Agenda 2030 i kommuner, landsting och regioner22.1.2019 09:01:40Pressmeddelande

Flera svenska kommuner tar tillsammans med Sveriges Ekokommuner initiativ till att uppdatera den svenska standarden för hållbar utveckling i kommuner, landsting och regioner (SS 854000) i enlighet med Agenda 2030. Standarden kommer därmed att spela en viktig roll och bidra till att stärka kommunernas möjlighet att arbeta med FN:s globala mål. SIS projektleder revideringen av standarden.

Standardiseringsarbete drar igång för sundare upphandling inom EU16.1.2019 10:14:41Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att leda framtagandet av en europeisk standard med inriktning på integritet och ansvarighet inom offentlig upphandling. Initiativet kommer från EU-kommissionen och är en del av en större aktivitet för att effektivisera den inre marknaden där standardisering inom offentlig upphandling är ett av 15 prioriterade standardiseringsområden. – Vi är mycket glada och förväntansfulla över att leda detta arbete eftersom offentlig upphandling utgör ett så stort och viktigt område samt att Sverige länge varit framstående på området, säger Thomas Idermark, vd på SIS.

Första ISO-standarden för säker hantering av träpellets i bostäder10.1.2019 09:56:05Pressmeddelande

Många värmer upp sina bostäder med pelletspanna. Däremot saknas ofta en medvetenhet om de risker som finns om träpellets inte förvaras och hanteras på rätt sätt. En ISO-standard, riktad till installatörer, leverantörer och anläggningskonstruktörer, har nu tagits fram gemensamt av 17 länder för att minimera dessa risker. SIS har tillsammans med RISE lett det internationella standardiseringsarbetet.