SIS fick specialpriset på Återvinningsgalan

Med drygt 230 deltagare och prisutdelning i sammanlagt nio kategorier slogs alla tidigare rekord när återvinningsåret 2018 igår kväll sammanfattades på Återvinningsgalan i Stockholm. Årets specialpris tilldelades SIS, Swedish Standards Institute för sitt internationella arbete inom plastområdet.

Johan Dahlgren, projektledare SIS, och Kristin Geidenmark Olofsson, Trioplast samt ordförande för arbetsgruppen

– Det känns fantastiskt att få priset. Det är ett erkännande från branschen att standardisering är viktigt för att kunna cirkulera plasten och skapa en mer hållbar plastanvändning, säger Johan Dahlgren som är projektledare på SIS.

SIS har i stark internationell konkurrens under året etablerat en ny arbetsgrupp för plaståtervinning inom det internationella standardiseringsorganet ISO. Harmoniserade standarder för plaståtervinning världen över kommer att påverka marknaden för återvunnen plast påtagligt och bidra till en ökad efterfrågan på återvunnen plast. Motiveringen till priset löd: "Insatserna från årets pristagare bedöms få en stor framtida betydelse för återvinning på ett globalt plan.”

Vad innebär det att standardiseringsarbetet uppmärksammas så här?

– Detta är ett startskott. Det saknas standarder inom hela återvinningsbranschen och förhoppningsvis kan detta leda till att ett helt område vaknar till liv och inser hur viktigt det är med standardiserade arbetssätt, kvaliteter, mätningar med mera, säger Johan Dahlgren.

Vad händer nu närmast?

– Senare i februari kommer ett antal personer från den internationella arbetsgruppen att åka till Bonn i Tyskland för att fortsätta att verka för att svenska intressen tas tillvara. Vi har i arbetsgruppen för miljöaspekter av plast tagit fram ett standardförslag för att harmonisera terminologin inom området som vi hoppas ska få genomslag, säger Johan Dahlgren.

Om priset

Årets specialpris tilldelas det företag, organisation eller person som på ett enastående sätt verkat för att lyfta fram svensk avfalls- och återvinningsindustri till världsledande och satt fokus på svensk kunnande inom detta område såväl nationellt som internationellt. Priset delas ut av tidningen Recycling & Miljöteknik och är ett vandringspris.

Läs på Återvinningsgalans webbplats om övriga vinnare och finalister

Bilder

Bättre beslut när miljöpåverkan uttrycks i pengar18.3.2019 08:00:26 CETPressmeddelande

En ny ISO-standard ska hjälpa företag att värdera sin miljöpåverkan. Initiativet är svenskt. SIS, Swedish Standards Institute, har lett det globala arbetet med initiativtagaren Swedish Life Cycle Center vid Chalmers och dess samarbetspartners. – En anledning till att hållbar utveckling inte går tillräckligt snabbt är att den inte är hopkopplad med ekonomin säger Bengt Steen vid Swedish Life Cycle Center.

Krav för biobanker i ny ISO-standard20.2.2019 10:11:37 CETPressmeddelande

Nu finns det en ISO-standard med generella krav på hur en biobank bör organiseras. Standarden är ett resultat av 15 länders arbete med att sammanställa krav som möjliggör för biobanker att säkerställa och visa kompetent hantering. Sverige har haft en stark roll i det globala standardiseringsarbetet. Biobankerna på Sahlgrenska Universitetssjukhuset, Karolinska Institutet, Region Skåne och Sveriges Lantbruksuniversitet har tillsammans med Uppsala Biobank, Nationella Biobanksrådet, Laboratoriemedicin på Örebro Universitetssjukhus deltagit i arbetet som SIS har projektlett.

Trädvårdsbranschen tar fram ny standard5.2.2019 09:11:00 CETPressmeddelande

Träd har stora värden, både ekonomiskt, ekologiskt och socialt. Felaktig beskärning eller olämpliga beskärningsmetoder kan leda till att träden utgör risker eller att trädens livslängd förkortas. – I Sverige finns i dagsläget inga allmänt accepterade riktlinjer för beskärning av träd. Därför tar vi nu fram en standard för att skapa enhetlighet och bättre kvalitet specifikt för trädbeskärning i våra stadsnära miljöer, säger Johan Östberg, ordförande för SIS standardiseringskommitté för trädvård och docent vid Sveriges Lantbruksuniversitet.