SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

SIS ger i sitt remissvar utifrån utredningen förslag på fem åtgärder som vi ser kan förbättra kvaliteten och säkerheten på arbetsmarknaden.

– SIS arbetssätt som involverar alla berörda aktörer i en viss fråga lämpar sig väl för att bidra till trygghet och säkerhet på apoteksmarknaden, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Förslag på fem åtgärder

Kvalitetsledningssystem för apotek
SIS föreslår ett framtagande av ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek som bland annat kan ge stöd i arbetet med att möta utvecklingen mot riskbaserad tillsyn och underlätta att nå god lag- och regeluppfyllnad samt andra branschspecifika krav. Ledningssystemet tas fram med ISO 9001 som utgångspunkt.

Egenvårdsrådgivning vid apotek
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning eller tjänstespecifikation för att öka kvaliteten och enklare kunna specificera vilken nivå egenvårdsrådgivningen bör ha. Detta skulle också innebära att konsumenterna enklare kan bedöma om de får den rådgivning de har rätt till.

Vägledning för kommuner
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning som kommunerna kan använda sig av för tillsyn av läkemedelsförsäljning utanför apotek.

Egenkontroll utanför apotek
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning eller specifikation för hur försäljare av receptfria läkemedel utanför apotek ska utföra sin egenkontroll. Det skulle bidra till ökad kvalitet samt leda till stärkt säkerhet och enklare tillsyn.

Möjlighet till certifiering för farmaceutiska tjänster
SIS föreslår ett framtagande av en nationellt certifierbar tjänstestandard som beskriver lägsta acceptabla nivå på den farmaceutiska tjänsten. Detta skulle vara till nytta för likvärdighet i tjänsten nationellt.

* SIS är av regeringen utsedd standardiseringsorganisation i Sverige och medlem i CEN (europeisk standardisering) och ISO (internationell standardisering).

Här kan du läsa remissvaret i sin helhet

Städa och lagerhåll rätt i vården för ökad patientsäkerhet8.12.2017 08:38Pressmeddelande

Två nya svenska standarder ska minska smittspridningen i vården genom att höja nivån på städning samt transport, lagerhållning och hantering av sterila medicintekniska produkter. Vårdrelaterade infektioner är ett stort problem och medför stora kostnader och lidande för de drabbade. – Denna typ av infektioner tar också stora resurser från vård- och omsorgsverksamheten som istället för att fokusera på kärnverksamheten och patientens ursprungsproblematik får lägga tid på annat, säger Tuula Cammersand, projektledare SIS, Swedish Standards Institute.

När IT-standarder tar plats i skolan blir det enklare29.11.2017 13:13Pressmeddelande

Nu finns det ett helt paket med IT-standarder för lärande som SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram tillsammans med myndigheter, företag och organisationer med koppling till skolvärlden. Det senaste tillskottet är en standard som ger stöd för utbildningssamordnare att samordna sina skoladministrativa system med schemasystem. – För att långsiktigt kunna dra nytta av de fördelar som olika former av IT-stöd kan ge på utbildningsområdet krävs standarder, säger Palle Girgensohn, deltagare i SIS standardiseringskommitté 450.

Nu blir det möjligt för alla att kostnadsfritt använda standarder för kulturarvsområdet24.11.2017 14:47Pressmeddelande

Riksantikvarieämbetet och SIS, Swedish Standards Institute, har slutit ett avtal som innebär att närmare 30 europeiska standarder blir tillgängliga för kulturarvsområdet. Från den 1 januari kommer standarderna att kunna laddas ner utan kostnad av företag, myndigheter och organisationer som är verksamma i Sverige. Syftet är att öka tillämpningen av standarder på kulturarvsområdet och pröva nyttan av standarderna under tre år.

Kundbemötandet ska bli bättre med ny standard för kundkontaktcenter9.11.2017 10:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har lett svensk medverkan* i framtagandet av en global standard med krav för kundkontaktcenter, SS-EN ISO 18295, som nu också sätts som svensk standard i svensk översättning. Standarden ska skapa kvalitet i mötet mellan kund och kundkontaktcenter genom att ställa specifika krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden är relevant för alla som bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Diskriminering ska minska med standardiserade bedömningstjänster1.11.2017 07:13Pressmeddelande

Nu startar SIS, Swedish Standards Institute ett nytt arbete med att delta i och påverka den internationella revideringen av ISO-standarden för bedömningstjänster, ISO 10667. Syftet är att alla som söker ett jobb ska bli bedömda på ett likvärdigt och rättvist sätt. – Det är hög tid att se över standarden från 2011 och anpassa den till dagens förhållanden. Till exempel har marknaden av bedömningstjänster ökat explosionsartat, säger Anders Sjöberg, docent i psykologi och ordförande för den svenska delegationen för framtagandet av ISO 10667.

Pressinbjudan till konferensen Rätt Säkerhet – rusta dig för GDPR31.10.2017 08:17Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder den 7 november in till konferensen Rätt Säkerhet med några av Sveriges främsta experter som rustar dig inför GDPR. Förordningen börjar gälla i slutet av maj nästa år och syftar till att stärka skyddet för fysiska personer vid behandling av personuppgifter inom EU. Konferensen handlar om hur ledningssystemet ISO 27001 kan vara ett stöd vid uppfyllandet av GDPR och hur molntjänster i ISO 27000-serien kan förenkla uppfyllandet av GDPR. Konferensen äger rum i Göteborg.