SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

SIS ger i sitt remissvar utifrån utredningen förslag på fem åtgärder som vi ser kan förbättra kvaliteten och säkerheten på arbetsmarknaden.

– SIS arbetssätt som involverar alla berörda aktörer i en viss fråga lämpar sig väl för att bidra till trygghet och säkerhet på apoteksmarknaden, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Förslag på fem åtgärder

Kvalitetsledningssystem för apotek
SIS föreslår ett framtagande av ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek som bland annat kan ge stöd i arbetet med att möta utvecklingen mot riskbaserad tillsyn och underlätta att nå god lag- och regeluppfyllnad samt andra branschspecifika krav. Ledningssystemet tas fram med ISO 9001 som utgångspunkt.

Egenvårdsrådgivning vid apotek
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning eller tjänstespecifikation för att öka kvaliteten och enklare kunna specificera vilken nivå egenvårdsrådgivningen bör ha. Detta skulle också innebära att konsumenterna enklare kan bedöma om de får den rådgivning de har rätt till.

Vägledning för kommuner
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning som kommunerna kan använda sig av för tillsyn av läkemedelsförsäljning utanför apotek.

Egenkontroll utanför apotek
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning eller specifikation för hur försäljare av receptfria läkemedel utanför apotek ska utföra sin egenkontroll. Det skulle bidra till ökad kvalitet samt leda till stärkt säkerhet och enklare tillsyn.

Möjlighet till certifiering för farmaceutiska tjänster
SIS föreslår ett framtagande av en nationellt certifierbar tjänstestandard som beskriver lägsta acceptabla nivå på den farmaceutiska tjänsten. Detta skulle vara till nytta för likvärdighet i tjänsten nationellt.

* SIS är av regeringen utsedd standardiseringsorganisation i Sverige och medlem i CEN (europeisk standardisering) och ISO (internationell standardisering).

Här kan du läsa remissvaret i sin helhet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Europeiska länder ska enas om standarder för onlinespel16.10.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, kommer att ansvara för det svenska deltagandet i ett europeiskt arbete med att ta fram standarder kring rapporteringskrav för spelbolag som erbjuder onlinespel. Arbetet baseras på ett uppdrag från EU-kommissionen. – Gemensamma europeiska standarder för rapportering kommer att bidra till ett säkrare och tryggare spelande på nätet, säger Björn Nilsson, projektledare SIS.

Nu kan miljöteknikleverantörer verifiera sina produkter mot ny standard12.9.2017 08:19Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram en internationell ISO-standard för verifiering av miljöteknik (Environmental Technology Verification, ETV) som även fastställts som svensk standard. Företag kan verifiera produkter mot standarden och därmed uppvisa att teknikens miljöprestanda lever upp till standardens krav. – Detta är saknat då många inköpare upplever svårigheter med att lita på påståenden om miljöteknikers prestanda, säger Raul Carlsson, forskningsingenjör Swerea och ordförande i SIS tekniska kommitté.

Svensk medverkan i internationell standardisering inom miljöaspekter av plast30.8.2017 12:51Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har startat en arbetsgrupp som ska ta till vara på svenska intressen och påverka den internationella standardiseringen inom miljöaspekter av plast. – Vi ser ett ökat behov av standarder för att kunna bidra till globala lösningar på plastproblematiken och plastens roll i ett hållbart samhälle. Samtidigt som CEN och ISO startar nya kommittéer startar vi nu en svensk arbetsgrupp. Just nu letar vi fler aktörer som vill vara med och stärka den svenska rösten inför ISO-mötet i Sydkorea i september och CEN-mötet i Belgien i oktober, säger Nazdaneh Yarahmadi som är ordförande för den nya arbetsgruppen.

Standardiseringsarbete drar igång för att höja kvaliteten på snabbtester för droganalys24.8.2017 13:34Pressmeddelande

I veckan har SIS, Swedish Standards Institute, nystartade standardiseringskommitté för snabbtester för droganalys* haft sitt första möte. Kommitténs uppdrag blir bland annat att utforma kvalitetskrav som ett stöd till exempel vid upphandling, göra anvisningar för olika typer av analysutförare och annat för att få ett säkert och strukturerat användande av dessa tester.