SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

SIS ger i sitt remissvar utifrån utredningen förslag på fem åtgärder som vi ser kan förbättra kvaliteten och säkerheten på arbetsmarknaden.

– SIS arbetssätt som involverar alla berörda aktörer i en viss fråga lämpar sig väl för att bidra till trygghet och säkerhet på apoteksmarknaden, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Förslag på fem åtgärder

Kvalitetsledningssystem för apotek
SIS föreslår ett framtagande av ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek som bland annat kan ge stöd i arbetet med att möta utvecklingen mot riskbaserad tillsyn och underlätta att nå god lag- och regeluppfyllnad samt andra branschspecifika krav. Ledningssystemet tas fram med ISO 9001 som utgångspunkt.

Egenvårdsrådgivning vid apotek
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning eller tjänstespecifikation för att öka kvaliteten och enklare kunna specificera vilken nivå egenvårdsrådgivningen bör ha. Detta skulle också innebära att konsumenterna enklare kan bedöma om de får den rådgivning de har rätt till.

Vägledning för kommuner
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning som kommunerna kan använda sig av för tillsyn av läkemedelsförsäljning utanför apotek.

Egenkontroll utanför apotek
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning eller specifikation för hur försäljare av receptfria läkemedel utanför apotek ska utföra sin egenkontroll. Det skulle bidra till ökad kvalitet samt leda till stärkt säkerhet och enklare tillsyn.

Möjlighet till certifiering för farmaceutiska tjänster
SIS föreslår ett framtagande av en nationellt certifierbar tjänstestandard som beskriver lägsta acceptabla nivå på den farmaceutiska tjänsten. Detta skulle vara till nytta för likvärdighet i tjänsten nationellt.

* SIS är av regeringen utsedd standardiseringsorganisation i Sverige och medlem i CEN (europeisk standardisering) och ISO (internationell standardisering).

Här kan du läsa remissvaret i sin helhet

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.