SIS vill se fem åtgärder för högre kvalitet och säkerhet på apotek

20.6.2017 08:58 | SIS Swedish Standards Institute

SIS, Swedish Standards Institute har lämnat sitt remissvar till regeringen på utredningen SOU 2017:15 som handlar om kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. – Vi bedömer att standarder kan bidra till stärkt kvalitet och säkerhet på apoteksmarknaden. Ett av våra förslag är ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek, säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute*.

SIS ger i sitt remissvar utifrån utredningen förslag på fem åtgärder som vi ser kan förbättra kvaliteten och säkerheten på arbetsmarknaden.

– SIS arbetssätt som involverar alla berörda aktörer i en viss fråga lämpar sig väl för att bidra till trygghet och säkerhet på apoteksmarknaden, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Förslag på fem åtgärder

Kvalitetsledningssystem för apotek
SIS föreslår ett framtagande av ett särskilt kvalitetsledningssystem för apotek som bland annat kan ge stöd i arbetet med att möta utvecklingen mot riskbaserad tillsyn och underlätta att nå god lag- och regeluppfyllnad samt andra branschspecifika krav. Ledningssystemet tas fram med ISO 9001 som utgångspunkt.

Egenvårdsrådgivning vid apotek
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning eller tjänstespecifikation för att öka kvaliteten och enklare kunna specificera vilken nivå egenvårdsrådgivningen bör ha. Detta skulle också innebära att konsumenterna enklare kan bedöma om de får den rådgivning de har rätt till.

Vägledning för kommuner
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning som kommunerna kan använda sig av för tillsyn av läkemedelsförsäljning utanför apotek.

Egenkontroll utanför apotek
SIS föreslår ett framtagande av en vägledning eller specifikation för hur försäljare av receptfria läkemedel utanför apotek ska utföra sin egenkontroll. Det skulle bidra till ökad kvalitet samt leda till stärkt säkerhet och enklare tillsyn.

Möjlighet till certifiering för farmaceutiska tjänster
SIS föreslår ett framtagande av en nationellt certifierbar tjänstestandard som beskriver lägsta acceptabla nivå på den farmaceutiska tjänsten. Detta skulle vara till nytta för likvärdighet i tjänsten nationellt.

* SIS är av regeringen utsedd standardiseringsorganisation i Sverige och medlem i CEN (europeisk standardisering) och ISO (internationell standardisering).

Här kan du läsa remissvaret i sin helhet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Byggbranschen i behov av ledningssystem för samverkan29.6.2017 12:40Pressmeddelande

I dag publicerar SIS, Swedish Standards Institute, en ny internationell standard i svensk översättning som ska hjälpa företag och organisationer att öka affärsnyttan genom samverkan. – Vi måste bättra oss när det gäller att ta till vara värdet av samverkan. Med den här standarden tar vi ett stort kliv framåt, säger John Thorsson, affärschef på NCC och ordförande i SIS tekniska kommitté som representerar Sverige i det internationella arbetet inom ISO.

Global standard för skogliga produkter på remiss – presenteras 2 juni29.5.2017 09:24Pressinbjudan

SIS, Swedish Standards Institute, bjuder in till ett frukostseminarium i Stockholm den 2 juni för att berätta om det pågående arbetet med att ta fram en ISO-standard för chain of custody – spårbarhetssystem - för skogliga produkter. Standarden är nu ute på remiss. Företrädare för Stora Enso Skog, Södra Skogsägarna, BillerudKorsnäs, Holmen och Sågverkens Riksförbund kommer att presentera standarden och delta i en paneldiskussion.

Svensk standard ska öka rättssäkerheten vid validering23.5.2017 07:44Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute, har tagit fram en standard för validering av individuell kompetens och därmed även validering av nyanländas kompetens. – Anledningen till att det behövs en ny svensk standard är att det har saknats nationell likvärdighet för validering av individuell kompetens. Många organisationer arbetar på olika sätt och efterfrågar tydliga riktlinjer, säger Tina Bohlin, projektledare SIS.

Ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet revideras19.5.2017 08:15Pressmeddelande

SIS, Swedish Standards Institute har varit med och tagit fram ett förslag på en ny version av ledningssystemstandarden för livsmedelssäkerhet, ISO 22000. Den nya utgåvan ska bli mer användarvänlig och mer anpassad till de andra ledningssystemen. SIS arrangerar ett öppet seminarium i samband med att förslaget nu går ut på remiss. – Det kan kännas dystert att prata om liv och död, men ytterst är det vad livsmedelssäkerhet handlar om, säger Patrick Gustavsson, chefsrevisor på Controlcert Scandinavia och svensk representant samt expert i ISO-arbetet.

Med rätt ledningssystem minskar risken för mutor17.5.2017 10:26Pressmeddelande

Idag släpper SIS, Swedish Standards Institute en ny svensk standard som ska hjälpa organisationer att komma åt mutor. Standarden är tydlig med att styrelser och ledningar har en viktig roll för att motverka mutor. – Många organisationer söker idag efter kunskap om etiska risker och hur de ska arbeta med socialt ansvarstagande. Så ett ledningssystem mot mutor, som den här standarden beskriver, ligger helt rätt i tiden säger Thomas Idermark, VD SIS, Swedish Standards Institute.