Carl Johans pastorat

Sjömanskyrkan blir aktivitet- & kulturhus i Svenska kyrkans regi

Ett Folkens hus på Stigbergstorget

Sjömanskyrkan får en ny inriktning, men även fortsättningsvis finns plats för sjömännen.

Stigbergstorget är en dynamisk och vibrerande plats av Göteborg. På torget rör sig ett flöde av människor, unga och gamla på väg till och från arbete, skola, kultur och nöjen. Mitt i allt detta står Sjömanskyrkan. Tänk om detta hus kunde bli ett nytt folkens hus, ett hus för gemenskap och kultur?

En stor inspiration för Sjömanskyrkans framtid är Folkehuset Absalon i Köpenhamn. Jag var där för några år sedan och slogs av den stora aktiviteten som fanns i huset, lite som frivilligcentralen Oscar fast mer. Allt andades ”Kom hit och hitta på nåt!” säger Anders Leitzinger, kyrkoherde i Carl Johans pastorat.

Mat, kultur och gemenskap

Flera aktörer med fokus på öppen och inkluderande verksamheter kommer att dela på huset. Carl Johans pastorat flyttar frivilligcentralen Oscar med sin stora variation av grupper där du kan göra allt från meditera till måla eller dansa. Plats ges också till ungdomar och den teckenspråkiga verksamheten.

Stadsmissionen kommer att driva café och lunchrestaurang med ”räddade råvaror” i entréplanet med den magnifika utsikten över älven.

Den tidigare ägaren Sjömanskyrkan kommer också att finnas kvar i huset.

Vilka hyresgäster det blir på det övre planet är inte klart ännu. Där finns en aula med balkong och en scen, och förhoppningen är att finna en kulturaktör som också har en öppen och inkluderande verksamhet.

Öppnar hösten 2021

Innan lokalerna kan användas fullt ut behöver huset ses om och restaureras. Detta arbete inleds nu av ägaren 4D Bygg. Mer information om fastigheten ges av fastighetsbolaget Sjömansgården, 4D Bygg.

Efter sommaren väntas dörrarna öppna för nya Sjömanskyrkan!

Bilder

Carl Johans pastorat

Svenska kyrkan i Högsbo, Majorna och Linné.

Carl Johans pastorat består av fyra församlingar; Carl Johan, Högsbo, Masthugg och Oscar Fredrik. I de olika församlingarna finns gedigna verksamheter för både vuxna, barn och äldre. Inom pastoratets gränser ligger Masthuggskyrkan, Oscar Fredriks kyrka, S:ta Birgittas kapell, Carl Johans kyrka, Kungsladugårds kyrka, Högsbo kyrka och Kaverös kyrka.

Följ Carl Johans pastorat

Senaste pressmeddelandena från Carl Johans pastorat

Allhelgonafirande med plats för fler28.10.2020 11:15:00 CET | Pressmeddelande

Kyrkorna är öppna längre - plats för fler I år har vi blivit särskilt påminda om livets skörhet, och att stanna upp inför livet och minnas dom vi saknar blir extra viktigt. Kyrkorna i Carl Johans pastorat (Majorna, Masthugg, Linné, Högsbo) är öppna stora delar av helgen, och fler gudstjänster än vanligt firas för att ge plats åt alla. Nytt för i år är att Masthuggskyrkan firar minnesgudstjänst både i kyrkan och utanför. Musik i Oscar Fredrik igen Oscar Fredriks kyrka som öppnade i våras efter renovering satsar på att hålla kyrkan öppen både lördag och söndag, så att besökare kan komma förbi när det passar. Tända ett ljus, sitta själv en stund eller prata med en diakon eller präst på plats. Församlingen är känd för sitt rika musikliv, och på lördagen samlas körer och orkester för att för första gången på ett och ett halvt år spela och sjunga i kyrkan. Vid varje ny halvtimme mellan kl. 13.30 och 17 framför en ensemble levande musik i kyrkan. Allhelgona för barnfamiljer "Får alla vingar n