Carl Johans pastorat

Sjömanskyrkan blir aktivitet- & kulturhus i Svenska kyrkans regi

Ett Folkens hus på Stigbergstorget

Sjömanskyrkan får en ny inriktning, men även fortsättningsvis finns plats för sjömännen.

Stigbergstorget är en dynamisk och vibrerande plats av Göteborg. På torget rör sig ett flöde av människor, unga och gamla på väg till och från arbete, skola, kultur och nöjen. Mitt i allt detta står Sjömanskyrkan. Tänk om detta hus kunde bli ett nytt folkens hus, ett hus för gemenskap och kultur?

En stor inspiration för Sjömanskyrkans framtid är Folkehuset Absalon i Köpenhamn. Jag var där för några år sedan och slogs av den stora aktiviteten som fanns i huset, lite som frivilligcentralen Oscar fast mer. Allt andades ”Kom hit och hitta på nåt!” säger Anders Leitzinger, kyrkoherde i Carl Johans pastorat.

Mat, kultur och gemenskap

Flera aktörer med fokus på öppen och inkluderande verksamheter kommer att dela på huset. Carl Johans pastorat flyttar frivilligcentralen Oscar med sin stora variation av grupper där du kan göra allt från meditera till måla eller dansa. Plats ges också till ungdomar och den teckenspråkiga verksamheten.

Stadsmissionen kommer att driva café och lunchrestaurang med ”räddade råvaror” i entréplanet med den magnifika utsikten över älven.

Den tidigare ägaren Sjömanskyrkan kommer också att finnas kvar i huset.

Vilka hyresgäster det blir på det övre planet är inte klart ännu. Där finns en aula med balkong och en scen, och förhoppningen är att finna en kulturaktör som också har en öppen och inkluderande verksamhet.

Öppnar hösten 2021

Innan lokalerna kan användas fullt ut behöver huset ses om och restaureras. Detta arbete inleds nu av ägaren 4D Bygg. Mer information om fastigheten ges av fastighetsbolaget Sjömansgården, 4D Bygg.

Efter sommaren väntas dörrarna öppna för nya Sjömanskyrkan!

Bilder

Carl Johans pastorat

Svenska kyrkan i Högsbo, Majorna och Linné.

Carl Johans pastorat består av fyra församlingar; Carl Johan, Högsbo, Masthugg och Oscar Fredrik. I de olika församlingarna finns gedigna verksamheter för både vuxna, barn och äldre. Inom pastoratets gränser ligger Masthuggskyrkan, Oscar Fredriks kyrka, S:ta Birgittas kapell, Carl Johans kyrka, Kungsladugårds kyrka, Högsbo kyrka och Kaverös kyrka.

Följ Carl Johans pastorat

Senaste pressmeddelandena från Carl Johans pastorat

Allhelgonafirande med plats för fler28.10.2020 11:15:00 CETPressmeddelande

Kyrkorna är öppna längre - plats för fler I år har vi blivit särskilt påminda om livets skörhet, och att stanna upp inför livet och minnas dom vi saknar blir extra viktigt. Kyrkorna i Carl Johans pastorat (Majorna, Masthugg, Linné, Högsbo) är öppna stora delar av helgen, och fler gudstjänster än vanligt firas för att ge plats åt alla. Nytt för i år är att Masthuggskyrkan firar minnesgudstjänst både i kyrkan och utanför. Musik i Oscar Fredrik igen Oscar Fredriks kyrka som öppnade i våras efter renovering satsar på att hålla kyrkan öppen både lördag och söndag, så att besökare kan komma förbi när det passar. Tända ett ljus, sitta själv en stund eller prata med en diakon eller präst på plats. Församlingen är känd för sitt rika musikliv, och på lördagen samlas körer och orkester för att för första gången på ett och ett halvt år spela och sjunga i kyrkan. Vid varje ny halvtimme mellan kl. 13.30 och 17 framför en ensemble levande musik i kyrkan. Allhelgona för barnfamiljer "Får alla vingar n

Sofie Strid blir första döva kvinnan som prästvigs i Sverige11.6.2020 11:51:00 CESTPressmeddelande

Hela 14 år efter att den första döva mannen prästvigdes i Sverige är det äntligen dags för Sveriges andra dövpräst, en kvinna. Sofie Strid prästvigs söndag den 14 juni i Gustavi domkyrka i Göteborg. Den första döva prästen heter Johan Selin Wisser och han vigdes år 2006. Sofie Strid har varit aktiv ideellt och jobbat timmar i den teckenspråkiga verksamheten under flera år och vi är glada över att hon ska påbörja sin tjänst som pastorsadjunkt i teckenspråkiga verksamheten i Göteborgs stift som utgår från Carl Johans pastorat. Den teckenspråkiga verksamheten firar gudstjänster och ordnar träffar på teckenspråk i hela Göteborgs stift. Alla i det teckenspråkiga arbetslaget är döva och det är unikt i hela Svenska kyrkan.

Masthuggskyrkans tupp och spira restaureras27.5.2020 13:43:00 CESTPressmeddelande

Masthuggskyrkan på toppen av Stigberget, med sitt 62 meter höga kyrktorn mäter 127 meter över havet, och är Göteborgs högsta punkt. Spiran och tuppen högst upp i kyrktornet plockas under dagen ned för att restaureras. Även de fyra mindre spirorna ska monteras ned för att undersökas och förbättras. Det är ett unikt uppdrag och många inblandade professioner finns på plats för att göra jobbet. ”Vi uppskattar att den stora spiran väger ungefär 500 kg, berättar Denis Ajdukovic på Göteborgs Maskinteknik, som är en av flera inblandade i nedmonteringen. Det blåser 6-7 sekundmeter, men det kan ju öka snabbt här. Det är ett utsatt läge.” Svenska kyrkans medlemmar gör det möjligt Masthuggs församling har sökt kyrkoantikvarisk ersättning, som är ett statligt bidrag men tyvärr fått avslag. Alla som är medlemmar i Svenska kyrkan, är med och bidrar så att kyrkan kan bevaras också för kommande generationer. ”Masthuggskyrkan har inte bara stort kulturhistoriskt värde, utan är en signaturbyggnad för hel

Oscar Fredriks kyrka öppnar igen efter renoveringen19.5.2020 14:58:00 CESTPressmeddelande

Den 6 januari 2019 hölls en sista gudstjänst i Oscar Fredriks kyrka innan den stängde för omfattande renovering. Det har gått nästan ett och ett halvt år, och den 1 juni öppnas kyrkan igen för besökare. Kyrkan, som byggdes 1893, har under de 127 år den stått på kullen ovanför slutet av Värmlandsgatan, genomgått flera renoveringar. Den som nu avslutas, har bland annat omfattat omläggning av skiffertaket med det hantverk det inneburit att i stark lutning lägga om varje skifferplatta i det intrikata mönster vi kan se, om vi tittar upp på taket. Insidan av kyrkan har fått en rejäl uppfräschning, och mindre förändringar är gjorda i kyrkorummet. Coronapandemin medför att vi inte kan öppna på det storslagna sätt vi önskat. Nu smyger vi i stället igång genom att öppna kyrkan från 1 juni. Då är kyrkan öppen för besök vardagar kl 9-15 samt just nu söndagar kl 10-13. Man kan komma in för att titta på katedralen, för att be en bön eller tända ett ljus. Just nu är gudstjänsterna stängda på grund av