Skansen är stockholmarnas favoritmuseum 2017

Årets upplaga av undersökningen "Stockholmarnas favoritmuseum” är klar och Skansen är årets vinnare. Skansen har haft en positiv utveckling de senaste åren och rankas i år som stockholmarnas favoritmuseum. Detta framgår när Evimetrix presenterar hur allmänheten i Storstockholm värderar 39 museer i länet.

Folkdanslaget. The Skansen folk dancers.

- Jag är oerhört glad och stolt att stockholmarna väljer oss som sitt favoritmuseum, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Vi är det gröna vardagsrummet mitt i city, och det är fantastiskt att det uppskattas av så många. Det är också ett härligt pris och kvitto till alla som arbetar på Skansen och möter gästerna varje dag.

-Vi har arbetat strategiskt med allt vad Skansen kan erbjuda, fortsätter John. Vi har till exempel renoverat fina Ekorrparken för alla barn och satsat mycket på service överlag. Det känns som att vi börjar nå ut med det!

Skansen tog även hem 1:a-priset i kategorin Starkaste varumärket. Priskategorierna Starkaste varumärket och Årets klättrare går till museer som ökat mest vad gäller hur nöjda besökarna varit med sitt besök. Årets klättrare blev Biologiska museet som också tillhör Skansen. Det är priset till det museum som ökat nöjdheten mest bland sina besökare. Värt att nämna är att Biologiska museet även var nominerade förra året och kom då på andraplats vilket visar att de två år på rad ökat sin kundnöjdhet rejält.

I kategorin Mest barnvänliga museum kom Skansen på tredjeplats efter Junibacken och Tom Tits Experiment.

Undersökningen är genomförd av Evimetrix bland allmänheten i Storstockholm och ca 1 800 personer har uttalat sig om 39 museer.

Folkdanslaget. The Skansen folk dancers.
Biologiska museet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Skansen samarbetar med Svenska Barnmorskeförbundet3.10.2017 11:16Pressmeddelande

På Skansen gestaltas hur livet var förr, och en viktig del i livet var starten - födseln. För att kunna ge en bild av hur en viktig yrkeskår fungerade under åren 1920 - 1930 har Skansen inlett ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Med hjälp av volontärer som alla arbetat som barnmorskor kommer gästerna på Skansen att få möta Hilda Andersson, legitimerad barnmorska på väg till nästa förlossning någon gång på 1930-talet.

Höstmarknad som kring år 190014.9.2017 07:00Pressmeddelande

Nu är det dags för den årliga höstmarknaden på Skansen. Sommarängen vid Skånegården fylls av försäljarnas stånd med sylter och marmelader, hantverk och blommor, färg och verktyg, godis och korvar... Drängar prövar sin styrka, porslinet ryker, barnen hoppar i höet, länsman jagar tvivelaktiga figurer och kroppkakorna ryker från de stora grytorna. Allt är som upplagt den 23-24 september för en riktig höstmarknad som vid förra sekelskiftet med andra ord.