Skansen är stockholmarnas favoritmuseum 2017

Årets upplaga av undersökningen "Stockholmarnas favoritmuseum” är klar och Skansen är årets vinnare. Skansen har haft en positiv utveckling de senaste åren och rankas i år som stockholmarnas favoritmuseum. Detta framgår när Evimetrix presenterar hur allmänheten i Storstockholm värderar 39 museer i länet.

Folkdanslaget. The Skansen folk dancers.

- Jag är oerhört glad och stolt att stockholmarna väljer oss som sitt favoritmuseum, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Vi är det gröna vardagsrummet mitt i city, och det är fantastiskt att det uppskattas av så många. Det är också ett härligt pris och kvitto till alla som arbetar på Skansen och möter gästerna varje dag.

-Vi har arbetat strategiskt med allt vad Skansen kan erbjuda, fortsätter John. Vi har till exempel renoverat fina Ekorrparken för alla barn och satsat mycket på service överlag. Det känns som att vi börjar nå ut med det!

Skansen tog även hem 1:a-priset i kategorin Starkaste varumärket. Priskategorierna Starkaste varumärket och Årets klättrare går till museer som ökat mest vad gäller hur nöjda besökarna varit med sitt besök. Årets klättrare blev Biologiska museet som också tillhör Skansen. Det är priset till det museum som ökat nöjdheten mest bland sina besökare. Värt att nämna är att Biologiska museet även var nominerade förra året och kom då på andraplats vilket visar att de två år på rad ökat sin kundnöjdhet rejält.

I kategorin Mest barnvänliga museum kom Skansen på tredjeplats efter Junibacken och Tom Tits Experiment.

Undersökningen är genomförd av Evimetrix bland allmänheten i Storstockholm och ca 1 800 personer har uttalat sig om 39 museer.

Folkdanslaget. The Skansen folk dancers.
Biologiska museet

Sverige firar Estland, Lettland och Litauen 100 på Skansen22.5.2018 07:49Pressmeddelande

2018 fyller republikerna Estland, Lettland och Litauen hundra år. Detta vill vi ester, letter, litauer och estlandssvenskar fira tillsammans med hela Sverige. Den 26 maj kl 10 inviger Sveriges utrikesminister Margot Wallström en festlig Baltikumdag på Skansen. Alla de tre baltiska utrikesministrarna kommer att delta. Den Baltiska Samarbetsgruppen, som förenar ester, letter, litauer och estlandssvenskar i Sverige, bjuder på folkmusik, dans och god mat!

Välkommen våren! - vårsysslor på Skansen 10 & 12 – 13 maj2.5.2018 07:00Pressmeddelande

När solen värmer vaknar också alla bin för att börja jobba i naturen. Skansens expert Bi-Olle är på plats för att berätta om de fascinerande, och viktiga, små insekterna som ger oss mer än bara honung på matbordet. På Skansen kan man lära sig mer om insekter och bin på Naturstigen och i fjärilsträdgården vid Skånegården.Det ligger i anslutning till pollineringsveckan 19-27 maj och Internationella dagen för biologisk mångfald den 22 maj. Under denna vecka infaller också World Bee Day den 20 maj.