Skansen är stockholmarnas favoritmuseum 2017

16.2.2017 17:30 | Stiftelsen Skansen

Årets upplaga av undersökningen "Stockholmarnas favoritmuseum” är klar och Skansen är årets vinnare. Skansen har haft en positiv utveckling de senaste åren och rankas i år som stockholmarnas favoritmuseum. Detta framgår när Evimetrix presenterar hur allmänheten i Storstockholm värderar 39 museer i länet.

Folkdanslaget. The Skansen folk dancers.

- Jag är oerhört glad och stolt att stockholmarna väljer oss som sitt favoritmuseum, säger Skansenchefen John Brattmyhr. Vi är det gröna vardagsrummet mitt i city, och det är fantastiskt att det uppskattas av så många. Det är också ett härligt pris och kvitto till alla som arbetar på Skansen och möter gästerna varje dag.

-Vi har arbetat strategiskt med allt vad Skansen kan erbjuda, fortsätter John. Vi har till exempel renoverat fina Ekorrparken för alla barn och satsat mycket på service överlag. Det känns som att vi börjar nå ut med det!

Skansen tog även hem 1:a-priset i kategorin Starkaste varumärket. Priskategorierna Starkaste varumärket och Årets klättrare går till museer som ökat mest vad gäller hur nöjda besökarna varit med sitt besök. Årets klättrare blev Biologiska museet som också tillhör Skansen. Det är priset till det museum som ökat nöjdheten mest bland sina besökare. Värt att nämna är att Biologiska museet även var nominerade förra året och kom då på andraplats vilket visar att de två år på rad ökat sin kundnöjdhet rejält.

I kategorin Mest barnvänliga museum kom Skansen på tredjeplats efter Junibacken och Tom Tits Experiment.

Undersökningen är genomförd av Evimetrix bland allmänheten i Storstockholm och ca 1 800 personer har uttalat sig om 39 museer.

Folkdanslaget. The Skansen folk dancers.
Biologiska museet

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Restaurang Biologi öppnar i Biologiska muséet14.8.2017 07:00Pressmeddelande

Biologi är läran om livet och ingenting kan passa bättre som utgångspunkt för en restaurang med höga ambitioner. För att arbeta hållbart och medvetet med det som vi lever av - mat och dryck - krävs kunskap om biologi. Biologi är också namnet på den nya restaurangen i Biologiska muséet på Djurgården. Den kommer att vara öppen för abonnerade sällskap och event och är ett samarbete mellan Skansen och traktör KC Wallberg från Restauration Gubbhyllan på Skansen.