Skansen Corona-anpassar årets midsommarfirande

Midsommar är en av svenskarnas käraste högtider, och många har som tradition att njuta av grönska, dans, lek och folkmusik på Skansen - Sveriges vackraste friluftsmuseum. Skansen kommer att ha midsommaröppet, och hoppas bjuda på en stämningsfull midsommar även i år, dock med ett anpassat program och upplägg som innebär att antalet gäster måste begränsas.

Våren 2020 har varit dramatisk och omtumlande, längtan efter traditioner och firande har sällan varit större. Nuvarande restriktioner betyder dock att vi måste skapa nya sätt att fira, något som inte behöver påverka varken stämning eller gemenskap.

Efter noga övervägande har vi valt att hålla öppet under midsommarhelgen. Beslutet innebär att vi anpassar både midsommarfirandet och antalet gäster som kan komma till Skansen. Skansen erbjuder ett begränsat antal förköpsbiljetter och det är först till kvarn som gäller, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef för Skansen.

Midsommarfirandet kommer inte bli som vanligt på Skansen. Området kommer att pyntas för midsommar men dansen runt midsommarstången kommer att utebli. Fokus kommer att vara Skansens koncept för Parköppet som innebär aktiviteter utomhus som inte skapar folksamling. Möjligheterna till pick-nick utökas under midsommarhelgen och man kan förboka midsommarlunch på någon av restaurangerna inom området.

Förköpsbiljetter måste bokas även av Skansens årskortsinnehavare. Det går alltså inte att komma in dessa tre midsommarhelgdagar, 19 – 21 juni, enbart genom att visa sitt Skansen årskort i år.

- Vanligtvis har Skansen upp emot 25,000 besökare under midsommarhelgen och det är inte hanterbart eller ansvarsfullt under rådande omständigheter. För att ha kontroll på säkerheten och att vi följer lagar och restriktioner så måste vi ha ett förköpssystem. Då kan vi hantera antalet gäster på området och säkerställa en annorlunda men vacker och stämningsfull midsommarhelg, säger Yvonne Nordlind.

Förköpsbiljett till Skansens midsommarhelg kan inte köpas på plats på Skansen utan bokas via www.ticketmaster.se/artist/midsommar-biljetter/1023927 där också alla biljettpriser listas.  En administrationsavgift tillkommer till ordinarie biljettpris. Årskortsinnehavare kommer att betala 60 kronor eftersom de i år måste ha förköpsbiljett för midsommarhelgen.

Läs mer om biljetter och midsommar på:

www.skansen.se/midsommar

För mer information vänligen kontakta:

Yvonne Nordlind, kommunikations- och marknadschef, mobil: 0731-52 58 32

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CETPressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.

Skansen stänger sina entréer – för första gången på 129 år20.11.2020 08:25:00 CETPressmeddelande

Nästa fredag stänger Skansen entréerna och Jul på Skansen ställs in. Med anledning av statsminister Stefan Löfvens pressträff och tydliga budskap tidigare i veckan, ”Ställ in”, ser Skansen ingen annan möjlighet än att stänga ner verksamheten helt och hållet. Detta för att ta ansvar i enlighet med de nya riktlinjerna där alla personer uppmanas att ta eget ansvar och inte träffa fler än åtta personer, inom familjen.

Nytt samarbete möjliggör för elever att besöka Skansen i höst – Sveriges största utomhusklassrum4.9.2020 08:00:00 CESTPressmeddelande

Skansens gedigna skolprogram har länge varit ett uppskattat inslag för Stockholms skolelever. Rundvandringarna i Sveriges största utomhusmuseum ger en unik utbildning i det svenska djur- och kulturarvet. För att elever på ett tryggt sätt under hösten ska kunna ta del av visningarna, och åka till Skansen utan att belasta kollektivtrafiken erbjuder Skansen och EkmanBuss Flexibussitet nu visningar med egen busstransport.