Skansen ger historien nytt liv - Arturs Kafé öppnar i Hazeliusporten

Idag, den 6 juni, öppnar Arturs Kafé – ett nytt kafé i en av Skansens historiska lokaler och en hyllning till friluftsmuseet grundare Artur Hazelius. Den vackra Hazeliusporten från 1907 har varsamt renoverats och förädlats till ett wienerkafé med bar och uteservering.

I vad som fram till 1938 var den centrala ingången till friluftsmuseet Skansen öppnar idag Arturs Kafé. I historiska lokaler skapas en naturlig, ny mötesplats för alla som besöker Djurgården, i Stockholm.
– Det är glädjande att se hur Skansen öppnar upp på flera sätt. På Arturs kafé ska alla känna sig välkomna, oavsett om man bor på Djurgården eller är på besök över dagen för att ta del av vårt rika kulturutbud, säger Yvonne Nordlind, marknads- och kommunikationschef på Skansen.

Historiskt har det tidigare funnits matverksamhet i Hazeliusporten, men det har aldrig gjorts en stor satsning på att renovera lokalerna i Artur Hazelius anda. Under ledning av Skansens byggavdelning har lokalen varsamt renoverats för att skapa en ljus och inbjudande miljö som klingar väl med platsens historia. Interiört förstärks de välvda höga taken av armaturer som minner om svunna tider och de för wienerkaféet så klassiska kaféborden. Exteriört välkomnar en grönskande uteservering som omsluts av den gula Hazeliusportens ståtliga hästskoform.

I köket utforskas klassiska smaker och på menyn finns rätter som chevre chaud, smörrebröd och Arthurs räksmörgås med ägg och handskalade räkor. Varje dag erbjuds tre stycken dagens: sallad, soppa och dagens varma rätt. Fikamenyn bjuder på klassiska bakverk som éclair, småkakor och ljuvliga tårtor medan dryckeslistan ståtar med kall pilsner, klassiska viner och bubbel liksom torr fransk cider.

Bakom driften står Susanne Helin som sedan många år driver Flickorna Helins kafé i en annan av Skansens byggnader, Skånska Gruvan.
– Artur Hazelius motto var ”Känn dig själv” och med detta menade han att man skall lära känna sin historia för att bättre förstå sin samtid och kunna möta framtiden. Det har vi tagit fasta på med Arturs Kafé. För oss är det här, i likhet med historiska wienerkaféer, en given plats att stanna upp ett tag på, höja blicken och njuta av livet. Givetvis med något gott i handen, säger Susanne Helin.

Arturs Kafé öppnar den 6 juni, klockan 10.00. För den som vill komplettera sitt besök med att gå in på Skansen kommer entrén i Hazeliusporten att vara öppen. Bergbanan är tyvärr fortsatt stängd.

Om Hazeliusporten
När Stockholmsutställningen 1897 planerades var det självklart att anordna en direkt förbindelse mellan Skansen och utställningsområdet på Lejonslätten. Då föddes idén till Bergbanan, som byggdes 1896–97. Vid foten i anslutning till Bergbanan placerades huvudingången.

Arkitekten Gustaf Améen hade tänkt att entrén skulle markeras av en fondplats i renässansstil med svängda uppfarter, fontän och obelisker. Efter Artur Hazelius död 1901 ändrades planerna och fondplatsen formades istället till ett minnesmärke över honom. Byggnaden stod färdig 1907 och samma höst placerades skulptören Johan Axel Wetterlunds byst av Artur Hazelius i mittnischen, omgiven av fosterländska tänkespråk. Entrén var den centrala ingången till Skansen fram till 1938 när den nya huvudingången öppnade nedanför Skansenberget.

Om wienerkaféer
Runt samma tid som Hazeliusporten uppfördes i Stockholm utspelade sig i Wien i Österrike en kafékulturens glansdagar. På wienerkaféer samlades konstnärer och intellektuella runt klassiska kafébord med marmorskiva för att i timtal diskutera och läsa dagstidningar över en kopp kaffe. Wienerkaféer är "platser där tid och rum konsumeras och ändå bara kaffe finns på notan", skrev UNESCO när det 2011 tog upp wiensk kafékultur på sin lista över immateriella kulturarv.

Handarbetets Vänner Skola i designsamarbete med Klässbols och Skansenbutiken15.4.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Studerande hämtar inspiration från friluftsmuseet Skansen för att ta fram en limiterad kollektion linnehanddukar. Den 1 maj presenterar Skansenbutiken en ny kollektion med handdukar i hellinne, formgivna av textilstuderande vid HV Skola och tillverkade av Klässbols Linneväveri. Klassen har skapat fyra nya mönsterbilder och vävt de första teknikproverna för hand. Inspiration till motiven har de hittat i Skansens miljö. Hela kollektionen vävs upp hos Klässbols Linneväveri och lanseras hos Skansenbutiken i en första upplaga om 20 exemplar av varje handduk. De studerande går sitt sista år på Högre Textil Hantverksutbildning på HV Skola. Med sina intryck från Skansen som utgångspunkt har klassen tillsammans med Klässbols Linneväveri utforskat uttryck i vävstol, experimenterat med bindningar och tagit fram en unik design där form och funktion står i fokus. – Som studerande har det varit en fantastisk möjlighet att få designa en handduk som vävs upp på ett kvalitetsväveri som Klässbols. Att s

Skansens vd träffade facebookgruppen Rädda Skansen – deras stöd har resulterat i en fotobok15.1.2021 13:39:31 CET | Pressmeddelande

I slutet av mars 2020 blev det känt att Stiftelsen Skansen var nära konkurs. På mindre än 24 timmar slöt trogna Skansenanhängare upp i Facebookgruppen Rädda Skansen och förvandlade kris till gemenskap. Nu har Skansens vd träffat en av administratörerna för att tacka för deras insatser, och fick samtidigt ta emot det första exemplaret av gruppens fotobok.